Diskutera EU-konstitutionens innehåll!
På debattsidan 4 januari påstår
EU-anhängaren Johan Flanke (s) att EU-motståndarna och då
särskilt Folkrörelsen Nej till EU vill skrämmas om
EU-konstitutionen. Han försöker underbygga denna tes genom
att hänvisa till att det inte har blivit som Nej-sidan sade
efter 10 år med EU. Denna argumentation har Eva-Britt
Svensson, som var ordförande i Folkrörelsen vid
folkomröstningen 1994 effektivt bemött på debattsidan 7
januari.
Vad Flanke inte verkar vilja diskutera
är innehållet i den EU-konstitution som tillstyrktes av
statsminister Göran Persson och övriga EU:s regeringschefer
under en högtidlig ceremoni i Rom i oktober. De 448
artiklarna i konstitutionen kan inte längre ändras, så
medlemsstaterna har bara två alternativ; antingen säga ja
eller nej till den. Folkrörelsen Nej till EU är inte ute
efter att skrämmas. Sedan länge ställer vi och andra
organisationer i nätverket Folkomröstning.nu det självklara
demokratiska kravet att svenska folket skall få ta ställning
till EU-konstitutionen i en folkomröstning.
Mer än 120 000 namn har nu samlats in
för detta krav, men hittills har Göran Persson och de
borgliga partiledarna struntat i denna folkyttring. Över 80
procent av medborgarna deltog i folkomröstningen om EMU och
det finns ingenting som talar för att svenska folkets
intresse för EU-frågor har minskat sedan dess om svenska
folket och inte bara ett litet politikeretablissemang ges
möjlighet att diskutera och sätta sig in i frågan. Minst ett
10-tal medlemsstater kommer att ordna folkomröstningar. Den
20 februari håller Spanien som första land sin
folkomröstning. Det finns ingen ännu som hävdat att svenska
folket skulle vara mindre förmögen än det spanska att ta
ställning till konstitutionen. Sanningen är förmodligen att
Flanke och hans vänner på ja-sidan räds att folket skall få
ta ställning till konstitutionen.
Fakta är att redan i konstitutionens
målparagraf utrycks det för en konstitution märkliga att en
nyliberal ekonomisk politik grundlagsfästs genom att unionen
skall erbjuda en ”inre marknad, där det råder fri och icke
snedvriden konkurrens”. Denna inre marknad skall ”bygga på
välavvägd ekonomisk tillväxt och på prisstabilitet” sägs det
vidare. Och artikel 4 slår fast att ”fri rörlighet för
personer, tjänster, varor och kapital samt etableringsfrihet
skall garanteras inom och av unionen i enlighet med
konstitutionen”.
Detta betyder att en traditionell
socialdemokratisk konjunktur- och fördelningspolitik är
förbjuden och inte möjlig att hävda. Och artikel 15
förtydligar att Sverige med konstitutionen inte kan bedriva
en egen ekonomisk politik, då ”medlemsstaterna skall
samordna sin ekonomiska politik”. Då Sverige ännu inte har
begärt något permanent undantag för euro, öppnar
konstitutionen för att Sverige får euron bakvägen. Euron
ingår nämligen bland unionens symboler som räknas upp i
artikel 8.
Konstitutionens nyliberala ekonomiska
grund hotar att slå ut välfärden och arbetsrätten. Den
ersätter t.ex. offentlig service med det luddiga uttrycket
”tjänster av allmänt ekonomiskt intresse” som kommer att
öppna upp för accelererad avreglering, konkurrensutsättning
och privatisering av offentlig sektor. Det ovan citerade
stycket från artikel 4 medger möjligheten att angripa den
för fackföreningsrörelsen viktiga strejkrätten.
Dessutom är vad som står i artikel 6
”Konstitutionen och den rätt som antas av unionens
institutioner genom utövandet av de befogenheter som den har
tilldelats skall ha företräde framför medlemsstaternas rätt”
ett tillräckligt skäl för att svenska folket skall få ta
ställning till institutionen i en folkomröstning.
Artikeln betyder nämligen att EU:s konstitution och
regelverk är överordnad Sveriges grundlag och lagar.
Jan-Erik Gustafsson
Ordförande
Folkrörelsen Nej till EU
Tillbaka
|