Djävulen
finns i detaljerna
Måndagen den 23 juli drog EU:s regeringskonferens om unionens
nya fördrag igång. Bakgrunden är att EU:s stats- och
regeringschefer enades vid sitt möte i Europeiska rådet den
21-22 juni om att sammankalla en regeringskonferens. De kom
också överens om dess mandat, med ett detaljerat uppdrag att
omarbeta det mesta av innehållet i det förkastade förslaget
till EU-konstitution till ändringar av EU:s gällande
fördrag.
Vid utrikesministermötet i Bryssel i juli presenterade EU:s
portugisiska ordförandeskap ett komplett utkast till den nya
fördragstext som ska ersätta det tidigare
konstitutionsförslaget. Dokumentet har begåvats med titeln
”Draft Treaty Amending The Treaty On European Union And The
Treaty Establishing The European Community” – men kommer
förmodligen att kallas ”reformfördraget”, ett begrepp som
användes av EU-ledarna under deras toppmöte den 21-22 juni
då de enades om ett mandat och tidtabell för de nya
fördragsförhandlingarna.
Dokumentet omfattar 145 sidor, med tillägg av nästan lika
många sidor (132) protokoll och förklaringar. Det finns
sammanlagt 12 protokoll och 51 förklaringar.
Det förkastade konstitutionsförslaget hade 475 sidor, men det
dokumentet var avsett att ersätta alla tidigare fördrag. Det
nya förslaget till ”reformfördrag” medför ändringar av de
existerande Rom- och Maastrichtfördragen, vilka kommer att
döpas om till andra namn.
Det portugisiska fördragsutkastet utgör den formella grunden
för medlemsstaternas förhandlingar om det nya fördraget i
den regeringskonferens (IGC), vilken öppnades i samband med
måndagens utrikesministermöte.
Under den halvtimmeslånga öppningsceremonin vid
utrikesministermötet talade Portugals utrikesminister Luis
Amado, EU-kommissionens ordförande Jose Manuel Barroso och
EU-parlamentets talman Hans-Gert Poettering.
EU-kommissionen hade innan mötet gjort ett formellt yttrande
med anledning av den förestående regeringskonferensen i
vilket den bland annat menade att den överenskommelse som
EU:s stats- och regeringschefer gjorde på junitoppmötet
utgör ”en väl balanserad avvägning mellan politisk realism
och ambitioner” och kommer att ge EU ”en sund institutionell
och politisk grundval”.
EU-parlamentet hade antagit en resolution i vilken det
beklagade att konstitutionsförslaget övergivits, till
exempel att ”begrepp som skulle ge medborgarna en klar
uppfattning om karaktären på unionens akter undviks” (dvs.
lagar och ramlagar istället för förordningar och direktiv)
och att ”inga symboler som skulle göra det lättare för
medborgarna att identifiera sig med Europeiska unionen
behålls” (alla symboler som för tanken till en europeisk
stat är borta ur texten, till exempel flaggan,
nationalhymnen och mottot "Enade i mångfald"). Likväl
välkomnar EU-parlamentet sammankallandet av
regeringskonferensen och uppmanar medlemsstaterna att ”inte
frångå de åtaganden som de kommit överens om vid Europeiska
rådet”.
Portugals utrikesminister Luis Amado uttalade i samband med
utrikesmötet att Lissabons ambition är att slutföra
IGC-förhandlingarna ”så snart som möjligt”. Syftet är att
avsluta förhandlingarna den 18-19 oktober i Lissabon då EU:s
stats- och regeringschefer samlas till ett informellt
toppmöte och att de nya fördragen sedan ska ratificeras fram
till våren 2009.
Förhandlingarna är menade att bli strikt tekniska – men det
portugisiska ordförandeskapet kan komma att ställas inför
politiska hinder längs vägen till ett nytt unionsfördrag.
Det
överenskomna förhandlingsmandatet är en kompromiss som det
krävdes långa diskussioner och tvetydiga formuleringar för
att ena motstridiga viljor. Efter toppmötet åkte EU-ledarna
hem för att var och en förklara för sin hemmapublik att just
de har segrat. Nu ska medlemsländernas diplomater och
unionens fördragsjurister gå igenom och ordna med tekniska
och språkliga detaljer. Denna process blir förmodligen inte
bara en formalitet. Vi har förr kunnat se att djävulen finns
i detaljerna.
Enligt överenskommelsen i Bryssel under midsommarhelgen ska
färre beslut kräva enhällighet. Länder med stor befolkning
får större inflytande. Kvalificerad majoritet kräver minst
55 procent av länderna som tillsammans måste företräda 65
procent av EU:s befolkning. Polens protester mot de nya
röstreglerna ledde till att reglerna inte införs förrän 2014
och då under en treårig övergångsperiod.
Den polska premiärministern Jaroslaw Kaczynski förklarade
mindre än en vecka efter midsommartoppmötet att han var
missnöjd med överenskommelsen om röstviktningen. Han vill
därför att EU åter tar upp frågan under hösten. Vid
toppmötet representerades Polen av premiärministerns
tvillingbror, president Lech Kaczynski.
Bara ett av EU:s 27 medlemsländer tog till orda vid
regeringskonferensens öppnande i samband med
utrikesministermötet. Polska utrikesministern Anna Fotyga
förklarade att Polen förbehåller sig rätten att juridiskt
inte bindas av EU:s stadga om grundläggande rättigheter,
precis som det undantag Storbritannien har.Enligt
uppgörelsen vid junitoppmötet ska stadgan bifogas som ett
protokoll till det nya fördraget och ge unionens invånare
juridiskt bindande rättigheter gentemot EU:s institutioner.
Storbritannien vann efter hård kamp ett undantag som innebär
att brittiska domstolar inte binds av EU-stadgan.
Enligt artikel 48 i det nuvarande fördraget har varje
medlemsland rätt att ta upp frågor på EU:s
regeringskonferenser. Men den svenska regeringen tänker
uppenbarligen inte driva en enda fråga under den nu
påbörjade fördragskonferensen eller ens inhämta riksdagens
synpunkter.
Några
dagar innan utrikesministermötet i Bryssel diskuterade
riksdagens EU-nämnd den stundande fördragskonferensen.
Varken Cecilia Malmström, Carl Bildt eller någon annan av
ministrarna deltog. Vid sammanträdet representerades
regeringen av statssekreterare Håkan Jonsson.
Regeringskonferensen som ska arbeta fram EU:s nya fördrag
var placerad sist på dagordningen, dold under "Övriga
frågor".
GÖSTA TORSTENSSON
Tillbaka eller
Startsidan
|