Säkerhetspolitik i
förändring
2007-02-13
Svenska folket tror att vi är neutrala eller åtminstone
alliansfria. Hur många vet att vi har en natoambassadör som
sitter i Natos högkvarter? skriver Ingela Mårtensson, aktiv
i fredsrörelsen och Nej till EU.
Allt färre
medborgare vet någonting om svensk säkerhetspolitik.
Samtidigt har den svenska försvars- och säkerhetspolitiken
förändrats i grunden sedan Sverige blev medlem i Europeiska
Unionen.
Neutraliteten förpassades till historien fem år efter
svenskt inträde i EU. Nu är den officiella linjen att
Sverige är militärt alliansfritt. Måste inte också den
förpassas till historien då Sverige deltar aktivt i EU:s
militära uppbyggnad?
EU:s
militarisering sker i en rasande fart. Målet är att vara en
global aktör med fokus på militär konfliktlösning. EU ska
kunna gripa in var som helst i världen för att bevaka sina
värderingar och intressen, till exempel behovet av energi.
Därför har EU skapat en mängd olika militära organ som
kommittén för utrikes- och säkerhetspolitik, militära
kommittén, militära staben, policyenheten, försvarsbyrån,
satellitcentrum och institutet för säkerhetspolitiska
studier.
1999
tog EU beslut om att medlemsstaterna senast 2003 skulle vara
i stånd att inom 60 dagar kunna sätta in 60 000 man för att
klara av hela skalan av krishantering. Det målet har inte
uppnåtts än. Det finns ett så kallat styrkeregister där
medlemsstaterna anger vad de är beredda att ställa upp med.
European Battle Groups (stridsgrupper) är en annan del av
EU:s säkerhets- och försvarspolitik. I motsats till
krishanteringsstyrkan så handlar detta om stående trupper.
Syftet är att snabbt kunna ingripa internationellt och det
kan även gälla militära stridsinsatser. Varje grupp ska
bestå av 1 500 soldater förberedda och kunna rycka ut med
tio dagars varsel.
Det
finns en nordisk stridsgrupp bestående av Sverige, Finland,
Norge och Estland. I den militära ledningen för den nordiska
gruppen ingår Storbritannien. Den nordiska bataljonen ska
vara redo att rycka in första halvåret 2008.
Sverige är med i såväl Partnerskap För Fred som
Euroatlantiska partnerskapsrådet vilka är kopplade till
Nato. Sverige deltar därmed i natoledda krisinsatser till
exempel i Afghanistan. Natoövningar äger rum på svensk mark.
EU
har dessutom samarbete med Nato genom det avtal som kallas
Berlin plus, vilket innebär garanterad tillgång till Natos
resurser till exempel planering, strategisk ledning,
satellitspaning, strategiska flygtransporter och högkvarter.
Sverige har sedan tre år tillbaka en delegation placerad i
Natos högkvarter SHAPE i Bryssel. Dessutom har vi tolv
tjänstemän som är stationerade vid den svenska
representationen i Bryssel som arbetar med militära frågor.
Detta ska jämföras med tre personer som jobbar med miljö
trots att det ska vara en prioriterad fråga. Ingen i
regeringen skulle påstå att vi prioriterar militärt
samarbete, vilket vore mer relevant.
Ett
kansliråd på försvarsdepartementet konstaterade på ett
seminarium hösten 2005 att Sverige redan är så djupt inne i
Nato att ingen skulle lägga märke till om vi också blev
formella medlemmar. Det är högst sannolikt. Problemet är att
svenska folket tror att vi är neutrala eller åtminstone
alliansfria. Hur många vet att vi har en natoambassadör som
sitter i Natos högkvarter?
Som
grädde på moset är vapenindustrin i Sverige djupt
sammanbunden med de största vapenindustrierna i Europa för
att tillsammans utveckla vapen och sälja dem på den
internationella marknaden. En gång i tiden var en stark
svensk försvarsindustri en viktig del i vår neutralitet. I
dag kan vi inte längre tala om svensk försvarsindustri,
eftersom den har utländska ägare, till exempel styrs Bofors
från USA. I dag gäller kommersiella intressen.
Svensk säkerhetspolitik har alltså förändrats i grunden.
Sverige är en mycket aktiv medlem i EU när det gäller
säkerhetspolitiken. Det innebär att neutraliteten har
förpassats till historien och alliansfriheten är tömd på
innehåll. EU:s säkerhetsstrategi fokuserar på militära
lösningar på konflikter. Sverige är berett att skicka ut
soldater i rena krigsinsatser världen över för att stödja
EU:s värderingar och hävda dess intressen.
Solidariteten har vänts från de fattiga folken till
västvärldens rika länder med USA i spetsen. Samarbetet med
Nato förstärks på olika sätt. Sverige ställer inte längre
krav på att militära insatser som vi deltar i ska ha
FN-mandat. Den nya regeringen vill att Sverige även ska
kunna delta i Natos snabbinsatsstyrkor.
Utan
debatt sker dessa stora förändringar i svensk
säkerhetspolitik. En majoritet av folket är emot
natomedlemskap. Är det därför det är så tyst?
Ingela Mårtensson
Publicerad i Norrköpings
Tidningar
2007-02-13
Tillbaka eller Startsidan
|