2009-06-15
Så
kallade garantier i form av uttalanden eller förklaringar är
i EU-sammanhang inte juridiskt bindande. De har inte samma
rättsliga status som fördragen eller protokoll som tillhör
fördragen. De är precis vad de kallas, nämligen politiska
förklaringar antagna av politiker utan rättslig status och
genomslagskraft.
När irländarna röstade nej till Nicefördraget i juni 2001,
medförde det ingen omförhandling av fördraget. Vid
EU-toppmötet i Göteborg några dagar efter folkomröstningen
meddelade EU-ledarna, med Göran Persson vid rodret, helt
sonika att de betraktade resultatet av den irländska
folkomröstningen som enbart ett irländskt problem som det
var upp till den irländska regeringen att lösa.
Vid EU-toppmötet i Sevilla i juni 2002 presenterade den
irländska regeringen ett ”nationellt uttalande från Irland”
i vilket man konstaterade att man sluter upp bakom EU:s
gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik, men att Irlands
deltagande i denna ”inte påverkar den traditionella militära
neutralitetspolitiken”.
I slutsatserna från Sevillatoppmötet finns det ett uttalande
från Europeiska rådet i vilket stats- och regeringscheferna
”noterar att Irland avser att foga den nationella
förklaringen till sin akt om ratificering av Nicefördraget,
om det irländska folket i en folkomröstning beslutar att
godta Nicefördraget”. Europeiska rådet ”erkänner” att
Nicefördraget ”inte föreskriver några bindande ömsesidiga
försvarsåtaganden” och att utvecklingen av EU:s militära
kapacitet ”inte heller innebär […] inrättandet av en
europeisk armé”.
Dessa uttalanden innebar ingen som helst förändring av
Nicefördraget, utan innehöll enbart en bekräftelse av vad
som redan reglerades i det Nicefördrag som irländarna
röstade nej till i folkomröstningen 2001. Likväl togs dessa
uttalanden som intäkt för att anställa en ny folkomröstning
om Nicefördraget, och denna gång röstade en majoritet av
irländarna såsom etablissemanget i Dublin och Bryssel
krävde.
Nu håller historien på att upprepa sig. Efter irländarna
röstat nej till Lissabonfördraget, som är tänkt att ersätta
det nu gällande Nicefördraget, har den irländska regeringen
begärt att få ”garantier” från EU när det gäller
familjerätten, skattepolitiken och neutralitetspolitiken
(neutralitetsuttalandet som fogades till det irländska
ratificeringsdokumentet av Nicefördraget var alltså
värdelöst).
För att de ”garantier” som den irländska regeringen kommer
att kunna utverka vid EU-toppmötet den 18-19 juni ska få
någon som helst praktisk betydelse måste Lissabonfördraget
omförhandlas. Ändringar måste göras antingen i själva
fördragstexten eller genom att rättsligt bindande protokoll
fogas till fördraget.
Ett sådant förslag till protokoll har den irländska
fredsrörelsen lagt fram rörande den irländska
neutralitetspolitiken. Förslaget lyder så här: ”När det
gäller åtgärder som antagits av Rådet i samband med
relevanta artiklar, deltar Irland inte i utarbetandet och
genomförandet av beslut och aktioner som får återverkningar
på försvarsområdet, men kommer inte att hindra utvecklandet
av ett närmare samarbete bland medlemsstaterna inom detta
område. Följaktligen kommer Irland inte att vara delaktigt i
dessa åtgärders antagande. Irland kommer inte att bidra till
finansiering av operativa utgifter som sådana åtgärder
medför.”
Den irländska fredsrörelsens krav på ett
neutralitetsprotokoll har fått stöd i form av en appell som
en rad fredsorganisationer i Sverige, anförda av Kvinnor för
Fred, har ställt sig bakom och överlämnat till den svenska
regeringen inför EU-toppmötet i midsommarhelgen.
Irländska fackföreningar kräver att det förslag till socialt
protokoll som Europafacket (ETUC) presenterade förra året
ska inkluderas i ett omförhandlat Lissabonfördrag.
Europafackets förslag till socialt protokoll består av fyra
artiklar. En av kärnpunkterna lyder: ”Inget i fördragen,
särskilt inte ekonomiska friheter eller konkurrensregler,
ska vara överordnade grundläggande sociala rättigheter och
sociala framsteg. I händelse av regelkonflikt ska
grundläggande sociala rättigheter äga företräde.”
Det stridbara elektrikerförbundet TEEU kommer att lägga fram
ett förslag till resolution om att hela den irländska
fackföreningsrörelsen ska ställa sig bakom kravet på ett
socialt protokoll på irländska LO:s ”Biennial Delegate
Conference” som genomförs den 7-10 juli.
Krav om att ett socialt protokoll ska införlivas med
Lissabonfördraget har fått stöd Europafacket och ledarna för
Europafackets 82 medlemsorganisationer (däribland LO, TCO
och Saco) som samlades till halvårsmöte i Paris den 27-28
maj. Europafacket uppmanar Europeiska Rådet att inte längre
negligera behovet att anta en otvetydig och bindande
utfästelse om grundläggande sociala rättigheter när man på
toppmötet den 18-19 juni kommer att diskutera de garantier
Irland ska få inför den nya folkomröstningen om
Lissabonfördraget. Ett brev har skickats till alla
medlemsstaternas regeringschefer och regeringar och
ordförandena i EU-kommissionen och EU-parlamentet.
Europafacket generalsekreterare John Monks uttalar i ett
pressmeddelande: ”Den sociala dialogen är en väsentlig
byggsten i den europeiska modellen, och grundläggande
rättigheter som föreningsfrihet, kollektivavtal och
konfliktåtgärder är omistliga för att modellen ska fungera.
I synnerhet under denna period av ekonomisk kris, som har
orsakats av en otämjd kapitalism, är det absolut nödvändigt
att löntagarna och deras organisationer kan spela en
nödvändig motverkande roll. Den inre marknaden och dess
principer om fri rörlighet får inte utnyttjas för social
dumping, utan ska istället leda till sociala framsteg för
alla, som alltid har åsyftats med EU:s fördrag”.
GÖSTA TORSTENSSON