2009-09-11
På
Svenska Dagbladets debattsida (1/9) konstaterar LO:s och TCO:s
chefsjurister, Ingemar Hamskär och Claes-Mikael Jonsson, under
rubriken ”Ökad juristmakt hotar demokratin” att det skett en
maktförskjutning från folkvalda politiker till jurister och
domstolar:
”Som fackförbundsjurister har vi nyligen fått ett kvitto på denna
oroande utveckling. I ett antal domar på arbetsmarknadsområdet i
EG-domstolen har vi sett hur domstolens jurister tolkat EU:s
rättsakter i strid mot lagstiftarens syfte och lagens uttryckliga
ordalydelse.
Lavaldomen är kanske den mest kända. Konsekvenserna är allvarliga
eftersom beslut som fattats i demokratisk ordning undermineras. Även
om Lissabonfördraget ur ett fackligt perspektiv är bättre än det
nuvarande fördraget så förändrar det inte EG-domstolens starka
ställning inom EU-samarbetet.”
Jag håller helt och fullt med om att det har skett och stadigt sker
en maktförskjutning från folkvalda politiker till jurister och
domstolar. Denna avdemokratisering är en konsekvens av Sveriges
medlemskap i EU. Denna utveckling varnade vi EU-motståndare för
under kampanjen inför folkomröstningen 1994. Men EU-entusiasterna
inom arbetarrörelsen slog dövörat till och tragglade sitt mantra om
att ”vi måste gå med för att påverka” och förlorade sig i illusioner
om att man skulle skapa ”ett socialdemokratiskt EU”.
Huruvida EU-domstolen i Lavalmålet och andra antifackliga EU-domar
har tolkat EU:s rättsakter ”i strid mot lagstiftarens syfte och
lagens uttryckliga ordalydelse” kan diskuteras. Jag är långtifrån
lika tvärsäker som Hamskär och Jonsson. Men den diskussionen är mer
eller mindre akademisk, och får för min del anstå till ett annat
tillfälle.
Påståendet om att Lissabonfördraget är ”bättre ur ett fackligt
perspektiv” än det nuvarande Nicefördraget, har jag ifrågasatt i
olika sammanhang och min slutsats är den rakt motsatta:
Lissabonfördraget innebär att Lavaldomen och andra antifackliga
EU-domar konstitutionaliseras, förankras i unionens grundlag, och
görs till prejudikat för framtida konflikter på den svenska
arbetsmarknaden. [Därmed inte sagt att Nicefördraget på något sätt
är bra ur ett fackligt perspektiv.]
Nu och här ska jag begränsa mig till att bemöta Hamskärs och
Jonssons påstående att Lissabonfördraget inte förändrar
”EG-domstolens starka ställning inom EU-samarbetet”.
Det är inte sant.
Med Lissabonfördraget byter EU:s domstol i Luxemburg namn till
Europeiska unionens domstol [EU-domstolen] och får ännu mer makt.
Domstolens behörighet ska gälla fördragens samtliga områden om det
inte uttryckligen anges att behörigheten är begränsad. [Uttryckliga
undantag görs framför allt för den gemensamma utrikes- och
säkerhetspolitiken.
EU-domstolens makt kommer dessutom att utsträckas till att utveckla
och tolka innehållet i den så kallade rättighetsstadga som med
Lissabonfördraget görs juridiskt bindande. ”Utvidgningen av
EU-domstolens behörighet till att också omfatta stadgans område
förutsätter […] att beslutsbefogenheter för över till unionen”,
konstateras det i regeringens departementspromemoria om
Lissabonfördraget [Ds 2007:48].
Lissabonfördraget innebär således att EU-domstolen även i formell
mening får rätt att överpröva den svenska kollektivavtalsmodellen. I
ingressen till rättighetsstadgan regleras det att stadgan ska tolkas
av unionens och medlemsstaternas domstolar. Svenska domstolar kan
och ska begära förhandsbesked av EU-domstolen för att den ska
bestämma innebörden i rättighetsstadgan och därmed bestämma ramarna
för den svenska modellen på arbetsmarknaden.
De fackliga organisationernas första försvarslinje i Lavalfallet var
att Arbetsdomstolen inte skulle begära ett förhandsavgörande från
EU-domstolen, eftersom ”rätten att reglera fackliga stridsåtgärder
ligger kvar hos medlemsstaterna” såsom det formuleras i ett
officiellt dokument från LO, Byggnads och Elektrikerförbundet med
rubriken ”De fackliga organisationernas rättsliga argument i
Lavalmålet”.
Lissabonfördraget går stick i stäv mot denna principiella hållning.
Rättighetsstadgans artikel 28 erkänner rätten att ”tillgripa
kollektiva åtgärder” för arbetstagarna eller deras organisationer ”i
enlighet med unionsrätten samt nationell lagstiftning och praxis”.
Om Lissabonfördraget träder ikraft kan man därför inte längre hävda
att arbetsrätten är en nationell angelägenhet. Beslutanderätten går
förlorad till EU, närmare bestämt till de enväldiga och politiskt
oansvariga juristerna i Luxemburg.
Med Lissabonfördraget överordnas EU-rätten formellt Sveriges
grundlagar. Den nuvarande domstolsprincipen att unionens lagar ett
uttalat företräde framför nationella lagar fördragsfästs.
Visserligen har den artikel om EU:s rättsliga företräde som fanns i
det nedröstade konstitutionsförslaget tagits bort, men ersatts med
en särskild förklaring om att det redan är etablerad domstolspraxis:
”Konferensen erinrar om att fördragen och den rätt som antas av
unionen på grundval av fördragen i enlighet med EU-domstolens fasta
rättspraxis har företräde framför medlemsstaternas rätt på de
villkor som fastställs i nämnda rättspraxis.” Dessutom har
regeringskonferensen, det vill säga medlemsländernas stats- och
regeringschefer, beslutat att till det nya fördraget foga ett
yttrande från ministerrådets juridiska avdelning från den 22 juni
2007: ”Det följer av domstolens rättspraxis att EG-lagstiftningens
företräde är en grundläggande princip inom gemenskapsrätten. […] Att
principen om företräde inte kommer att införas i det framtida
fördraget ändrar inte på något vis den gällande principen och
domstolens gällande rättspraxis.”
Lissabonfördraget medför att EU-rätten överordnas medlemsstaternas
lagar, inklusive grundlagar, och att EU-domstolens lagtolkningsmakt
utvidgas till alla politikområden, från att idag bara gälla frågor
om den inre marknaden. Maktförskjutningen från folkvalda politiker
till jurister och domstolar eskalerar därför markant om
Lissabonfördraget träder i kraft. På vilket sätt och för vem,
Ingemar Hamskär och Claes-Mikael Jonsson, är det ”bättre”?
GÖSTA TORSTENSSON