2009-09-21
I början av 2004 presenterade EU-kommissionen ett förslag till hur
tjänsthandeln inom EU ska regleras, eller snarare avregleras, det så
kallade tjänstedirektivet. Kommissionen ville öppna de nationella
tjänstemarknaderna i EU. Tjänster är allt från sjukvård till
hårklippning, i princip allt som du inte kan tappa på foten. Den
fria rörlighet för tjänster som ingår i EU:s ”fyra friheter”
begränsas av att länder har olika regler för arbetsmarknaden och
olika slag av offentliga monopol.
Tjänstedirektivet handlar om att skapa en gemensam tjänstemarknad
inom EU, med fri konkurrens som huvudregel. Grundtanken i
direktivförslaget var att en tjänst eller en tjänsteproducent som är
godkänd i ett EU-land ska ha fritt tillträde till de övriga.
Uppfyller tjänsteföretaget de krav man ställer i det land där
företaget har sin hemvist ska det också kunna sälja sina tjänster i
vilket annat EU-land som helst.
Förslaget till tjänstedirektiv skulle antas av både EU:s ministerråd
och EU-parlamentet. Såväl ministerrådet som parlamentet fattade sina
beslut med majoritet.
Den 16 februari 2006 röstade EU-parlamentet igenom en kompromiss om
tjänstedirektivet, efter en maratonvotering med omkring 400
ändringsförslag, som stöddes av de två största partigrupperna,
socialdemokratiska ESP och kristdemokratiska/konservativa EPP-ED.
Kompromissen innebar bland annat att:
w ursprungslandsprincipen togs bort och ersattes med "friheten att
tillhandahålla tjänster", vilket innebär att företag från annat
EU-land har rätten att etablera sig, men att värdlandet får ställa
krav som rör säkerhet, miljöskydd, folkhälsa och anställningsvillkor
● företaget måste ha en representant på
plats som facken kan
förhandla med
● ett antal tjänstesektorer undantas, till
exempel skola, vård och omsorg,
den privata säkerhetssektorn, bemanningsföretag, spel, taxi
och
ambulans
● om el och vatten öppnas för konkurrens
får företag från alla EU:s
medlemsländer vara med och konkurrera
Partigrupperna var inte eniga och exempelvis de franska
socialisterna röstade nej. Det blev ändå en tydlig majoritet med 394
ja, 215 nej och 33 nedlagda röster. Av de svenska parlamentarikerna
så röstade de borgerliga, junilistan samt socialdemokraterna ja
medan miljöpartiet och vänsterpartiet röstade nej.
Den 4 april 2006 lade EU-kommissionen fram ett reviderat förslag
till tjänstedirektiv. Det nya förslaget överensstämmer huvudsakligen
med den kompromiss som EU-parlamentet antog i februari.
Ursprungslandsprincipen hade ersatts med en allmän huvudregel om att
medlemsländerna inte får hindra tillträdet till den egna
tjänstemarknaden.
Direktivets tillämpningsområde begränsades i stort sett i enlighet
med vad EU-parlamentet föreslagit. Undantagna var nu bland annat
hälso- och sjukvårdstjänster, så kallade sociala tjänster som rör
subventionerat boende, barnomsorg och stöd till behövande, samt
offentliga tjänster utan affärsmässiga inslag.
I det reviderade förslaget fastslogs att direktivet inte ska påverka
arbets- och anställningsvillkoren. Det ska inte heller påverka
rätten att vidta stridsåtgärder eller rätten att strejka.
I juni 2006 lyckades näringsministrarna i EU efter många och långa
diskussioner ena sig om gemensam ståndpunkt rörande
tjänstedirektivet, som med smärre ändringar motsvarade kommissionens
ändrade förslag från i april.
EU-parlamentet godkände den 15 november i andra läsningen
ministerrådets gemensamma ståndpunkt med 405 röster mot 105. För att
inte äventyra den sköra enigheten i ministerrådet valde de
dominerande partigrupperna att avvisa samtliga krav på ändringar och
förtydliganden vid omröstningen. Alla de tre stora partigrupperna –
konservativa, socialister och liberaler – röstade för förslaget till
tjänstedirektiv.
EU-ländernas regeringar gav den 11 december 2006 sitt formella
godkännande till EU:s tjänstedirektiv. Beslutet fattades vid
transport- och telekomministrarnas möte i Bryssel. Inga förändringar
gjordes i det direktivförslag som EU-parlamentet sade ja till i
november. Dagen efter undertecknades direktivet formellt av
företrädare för EU:s ministerråd och EU-parlamentet.
EU:s tjänstedirektiv ska vara omsatt i nationella lagar och regler i
alla EU-länder, implementerat som det heter på EU-svenska, senast
den 28 december 2009.
Efter tre års arbete ska EU:s tjänstedirektiv nu införas i svensk
lag. Handelsminister Ewa Björling (m) har haft ett särskilt
sekretariat för implementeringen av direktivet. Sju personer har
jobbat heltid i drygt ett år. Det påverkar 90 lagar och 75
förordningar som kommer att revideras för att stå i samklang med
tjänstedirektivet. Den 20 maj lämnade regeringen sin proposition
till riksdagen.
Direktivet beskriver Ewa Björling som ett stort steg mot EU:s mål om
fri rörlighet av tjänster. Det ska nu bli lättare för svenska
tjänsteföretag att etablera sig i andra EU-länder utan hinder från
krångliga tillståndsregler och tillsynsprocesser. På motsvarande
sätt kommer det att bli lättare för utländska tjänsteföretag att
etablera sig i Sverige.
- I stället för att tjänstehandeln huvudsakligen sker på nationell
basis, som i dag, är jag övertygad om att den kommer att utvecklas
över gränserna i EU, säger Ewa Björling.
Regeringens förslag om hur EU:s tjänstedirektiv ska genomföras i
Sverige får hård facklig kritik. LO och TCO har gjort ett gemensamt
yttrande över förslaget. [Saco har lämnat in ett eget yttrande men
med i stort sett samma krav.]
LO och TCO har i huvudsak tre avgörande invändningar mot förslaget
om en ny svensk lag om tjänstedirektivet. Det första är att
direktivet i det slutgiltiga beslutet säger att arbetsrätten och
relationerna på arbetsmarknaden inte ska påverkas av att man inför
tjänstedirektivet. Detta finns inte alls med i regeringens förslag
till ny lag. Det var en avgörande del i att direktivet kunde antas
och LO och TCO kräver att det ska nämnas i den svenska
implementeringen.
Lika avgörande var att vissa sektorer undantogs från direktivets
alla regler och vissa andra områden undantogs från de regler som
gäller vid tillfällig verksamhet i annat land. Det är det senare som
har vållat så mycket problem i samband med Lavaldomen. Nu föreslås
att en del av undantagen för sådan tillfällig verksamhet skrivs in i
den svenska lagen men bara för de delar av direktivet som handlar om
information om tjänsteverksamheten.
Den tredje invändningen är en central facklig fråga. Det handlar om
att det måste finnas en person att förhandla med om ett utländskt
företag har verksamhet i Sverige. Idag finns en lagregel om att
utländska företag med verksamhet här måste ha en föreståndare bosatt
i Sverige. EU:s domstol har i en dom mot Luxemburg sagt att kravet
på bosättning inte accepteras. Regeringen föreslår att den svenska
regeln ska vara kvar men inte gälla för företag från EES (EU plus
Norge, Island och Liechtenstein).
EU vill göra Europa till en enda marknad för tjänster.
Tjänstedirektivet öppnar upp för frihandel på storbolagens villkor.
Men välfärden är ingen handelsvara, utan en rättighet. Om ett land
vill ha offentliga sjukhus eller alkoholmonopol ska det vara okej.
Det har dessutom visat sig att en stor gemensam välfärd skapar ett
rättvisare och tryggare samhälle.
En annan kritik mot tjänstedirektivet gäller vilka villkor som ska
gälla för EU-arbetare i annat EU-land. Tjänstedirektivet banar väg
för företag från länder med låga löner, typ Laval i Vaxholm. Detta
kommer att pressa ner lönerna och ställa land mot land i ett race
mot botten där det land med lägst löner får de flesta jobben.
Visst finns en massa undantag i det slutgiltigt antagna
tjänstedirektivet, men vad de är värda får vi veta först när
EU-domstolen ska göra sina tolkningar.
GÖSTA TORSTENSSON