Tjänstedirektivet kan inte separeras från de antifackliga domarna
2009-11-12
I går kväll diskuterade vi Tjänstedirektivets införande i alla
medlemsländer. Det är nu tre år sedan vi röstade om detta omfattande
direktiv som skärper konkurrensen över gränserna. Och som riskerar
att leda till stora, negativa konsekvenser för den europeiska
arbetarrörelsen, som nu är på defensiven och sargat av den
ekonomiska krisen.
Under en minut hade jag den otacksamma uppgiften att försöka
förklara vad som hänt sedan direktivet antogs. Inte minst vilken
inverkan de antifackliga domarna kommer att ha när det gäller
tjänsternas utbredning inom EU och EES
Tjänstedirektivet var en kompromiss mellan högern, liberalerna och
socialistgruppen. Socialisterna tvingades dra tillbaka sina krav på
att socialpolitiska hänsyn och konsumentskydd skulle kunna ställas
på företag som bedriver tjänsteverksamhet i andra länder.
Deras eftergift var ett villkor för att kompromissen skulle komma
till stånd, skrev högerparlamentarikern Malcolm Harbour i ett
pressmeddelande direkt efter beslutet. EU-kommissionen levererade
också ett pressmeddelande om att kompromissen inte ändrade något i
sak, utan att den fortsatt innebar att alla hinder skulle tas bort
för den fria rörligheten av tjänster.
Socialisterna fick förvisso igenom att ”ursprungslandsprincipen”
togs bort från texten. Men i en lagvalsförordning strax därefter
slog kommissionen fast att om det uppstår en konflikt mellan olika
arbetsmarknadslagar så gäller den lag där företaget har sitt
ursprung, dvs. urspungslandsprincipen.(Kom(2005)650)
Likaså skulle sjukvårdtjänster inte omfattas enligt direktivet. Men
dessa har återkommit genom Patientrörlighetsdirektivet. Kommissionen
har monopol på att utarbeta förslag till nya direktiv.
En del som läste texten 2006 trodde att EU inte skulle gripa in i
nationell arbetsrätt. Men kommissionen utarbetade snabbt riktlinjer
som slog fast att tjänsteföretagen inte behöver ha en fast
representant i arbetslandet, alltså en motpart för facket förhandla
med. (KOM(2006)159).
I Sverige tycks en del politiker tro att detta är ett nytt påfund
som den borgerliga regeringen hittat på. Men enligt praxis inom EU
så har kommissionen rätt att fylla ut olika direktiv. Regeringarna
kan endast ändra kommissionens utfyllnader med kvalificerad
majoritet, alltså med mer än 70 procent av rösterna i rådet.
Under proceduren om Tjänstedirektivet så beslutade ministerrådet
också att direktivet inte skulle inverka på nationell arbetsrätt
under förutsättning ”att EG-rätten respekteras”. Detta blev också
det slutgiltiga beslutet. Det betyder att direktivet tvingas ge vika
för EUs konkurrensregler och i sista hand underordnas EG-domstolens
beslut.
Tjänstedirektivet är juridiskt sett en del av den inre marknaden,
särskilt bestämmelserna om den fria rörligheten och
etableringsfriheten. De antifackliga domarna bygger på samma
fördragsregler. Domarna är nu en del av EG-domstolens rättspraxis.
Därför går det inte att isolera Tjänstedirektivet från de
antifackliga domarna.
Jag ser ingen annan hållbar utväg än att vi måste få till stånd ett
klart och tydligt, juridiskt protokoll i fördraget, där de fackliga,
sociala och miljömässiga rättigheterna överordnas
marknadsfriheterna.
Eva-Britt Svensson
http://www.evabrittsvensson.se/?p=133