EU är bankkapitalets EU – inte folkens EU
2009-11-29
Ett antal oberoende experter varnade bl.a. EU-kommissionen för att
bristen på reglering av den finansiella industrin oundvikligen
skulle leda till en finansiell krasch. Dessa varningar negligerades
av kommissionen, som istället nästan uteslutande baserat sin
finanspolitik på rådgivning från den finansindustri vars anställda
själva var oförmögna att förutse krisen. Och nu efteråt vänder sig
kommissionen till samma s.k. experter för att ta EU ur den
finansiella krisen.
Dessa expertråd kommer från s.k. ”Expertgrupper”, vilka kommissionen
säger skall representera ett brett spektra av samhället, har en stor
påverkan i kommissionens lagstiftningsarbete.
Organisationen Alter-EU, som består av ca 160 organisationer från
det civila samhället, har nyligen släppt en rapport (www.alter-eu.org),
som visar att kommissionen rådgivare i finansiella frågor nästan
uteslutande kommer från den finansiella industrin. Detta betyder att
stora privata banker, försäkringsgiganter och ett helt koppel av
finansiella företag är kraftigt överrepresenterade och utövar ett
avgörande inflytande på kommissionen, och således även indirekt på
EUs medlemsstater regeringar, i lagstiftningsfrågor, alltifrån att
skissa på strategier och lagstiftning som sedan skall genomföras.
”Kommissionen tycks endast lyssna till råd från den finansiella
industrin hellre än att agera utifrån samhällets intresse”, säger
Paul de Clerck som är medlem i Alter-EUs styrgrupp.
EU-kommissionen omger sig idag med omkring 1 000 aktiva
expertgrupper, varav 19 stycken ger löpande rådgivning i finansiella
frågor inom direktoratet för den inre marknaden under kommissionären
Charlie McGreevy. Bland de senare så är industriexperter mer än fyra
gånger fler än övriga representanter från fackföreningar,
konsumentgrupper och från universiteten. Det är t.o.m. så att enligt
rapporten så är de 229 industriexperterna i de 19 grupperna fler än
de ca 150 tjänstemän inom kommission som är ansvariga för den
finansiella politiken.
I praktiken utövar kommissionen ett sekretariat åt dessa
industriexperter, och kommissionen har följsamt följt råden från
banksektorn representerat i The Banking Expert Group av BNP-Paribas,
Deutche Bank, Société Générale, Banco Bilbao etc och tillåtit att
den finansiella industrin genom självreglering värderar riskerna med
sina investeringar i en uppgörelse som kallas Basel II. Denna
självregelring upphöjdes i oktober 2005 till EU-lag i något som
kallas för”Capital Requirement Directive”, COM(2004)486.
Efter finanskraschen har Basel II uppgörelsen lyfts upp till ytan
som en viktig bidragande orsak till krisen. I oktober 2008 tillsatte
EU-kommissionens ordförande Jose Manuel Barroso en tillfällig
expertgrupp under ledningen av den franske bankmannen och rådgivaren
till BNP-Paribas Jacques de Larosière. FIN-USE , en grupp av
experter för konsumentskydd och småföretagarverksamhet åt
kommissionen, skriver i ett brev till Barroso att medlemmarna i
Larosière’s grupp är ”eminenta och respekterade medlemmar av det
finansiella etablissemanget”, men tillägger att ”detta är själva
poängen – de är medlemmar av etablissemanget och ingen av dem kan
betecknas ha ett hängivet brukarperspektiv”, dvs företräda vanligt
folk.
Förutom Larosière ingick i gruppen bl.a. personer som varit starkt
inblandade i finanskraschen från bl.a Lehman Brothers, Goldman
Sachs, CitiGroup och den brittiska finansinspektionen. När
Larosièregruppen presenterade sin rapport i februari 2009
konstaterade man att Basel II hade ”undervärderat en del viktiga
risker och övervärderat bankernas förmåga att hantera dem”, men dess
rekommendationer var mycket begränsade och de föreslog bara att
”skärpa regler för likviditet och förstärka bankernas interna
kontroll och riskförvaltning”. Däremot kritiserades själva kärnan i
Basel II, bankernas självregleringen, inte alls.
Samma attityd och ovilja till återreglering och kontroll av
finanskapitalet som Larosièregruppen uppvisar andra expertgrupper
som domineras av finansindustrin när det gäller reglering av
hedgefonder, kreditvärderingsinstitut, skatteparadis och släpphänta
bokföringssystem. ”Kommissionen säger till oss att de skärper
reglerna, men i verkligheten så innehåller deras förslag en mängd
kryphål. Om kommissionen vill återvinna förtroendet för det
finansiella systemet måste den bryta sig loss ifrån de s.k.
expertgruppernas dominerande och partiska rådgivning”, säger Paul de
Clerck som kommentar till de lagförslag som kommissionen har lagt
fram i september och som nu processas i EU-parlamentet.
Jan-Erik Gustafsson