EU ska stärka sin militära förmåga
2012-12-17
Försvarsfrågan var en annan fråga som togs upp på
EU-toppmötet i Bryssel, det var första gången sedan 2008 som den
stod på EU-toppmötets dagordning. EU-länderna ska stärka sin
militära förmåga och samordna sina försvarsindustrier. Det målet
satte EU-ledarna upp på toppmötets andra dag.
I Lissabonfördraget, EU:s grundlag som står över medlemsstaternas
egna grundlagar, slås det fast att EU:s gemensamma säkerhets- och
försvarspolitiken ”kommer att leda till ett gemensamt försvar, när
Europeiska rådet med enhällighet har beslutat detta”. Det innebär
att alla medlemsstater, inklusive de militärt alliansfria staterna,
som Irland, Sverige, Finland och Österrike, är fördragsmässigt
förpliktade att leva upp till kravet på en EU-överstatlig krigsmakt.
Det är en fråga om när, inte om.
Med Lissabonfördraget har det införts en klausul om kollektivt
försvar med ömsesidiga försvarsåtaganden (på likartat sätt som det
föreskrivs i försvarsalliansen Nato). Om ett EU-land utsätts för ett
väpnat angrepp är de övriga medlemsstaterna ”skyldiga att ge den
stöd och bistånd med alla till buds stående medel” inklusive
militära. Något veto finns inte för övriga stater. Något särskilt
beslut av Europeiska rådet (EU:s stats- och regeringschefer) för att
denna skyldighet ska träda i kraft behövs inte.
Med Lissabonfördraget görs det också klart att EU ska kunna agera
militärt runt om i världen. Medlemsländer har förbundit sig att
ställa militära styrkor till unionens förfogande. Uppdragen kan
gälla allt från ”humanitära insatser” till ”insatser med stridande
förband vid krishantering, inklusive fredsskapande åtgärder”.
Merparten av EU-länderna har redan förbundit sig att medverka när
det gäller snabbinsatsstyrkor och hittills har man meddelat att 13
så kallade ”stridsgrupper” ska sättas upp. (Irland, Danmark och
Malta deltar inte i någon stridsgrupp). Beslut om att en styrka
under EU:s ledning från försvarshögkvarteret i Bryssel ska sända
till ett insatsområde fattas av EU:s ministerråd. Enligt
Lissabonfördraget krävs det inget mandat från FN:s säkerhetsråd för
att kunna sätta in EU-trupp. Istället används den mycket vagare
formuleringen att man ska agera ”i enlighet med FN-stadgans
principer”: I praktiken blir det EU, precis som USA och Nato, självt
som avgör vad man anser falla inom FN:s principer.
I Lissabonfördraget står det också att ”medlemsstaterna förbinder
sig att gradvis förbättra sin militära kapacitet”. Det är sannolikt
helt unikt att man skriver in krav på militär upprustning i en
grundlag.
Sedan Lissabonfördraget trädde i kraft 1 december 2009 har inte
mycket uträttats när det gäller den gemensamma säkerhets- och
försvarspolitiken (GSFP). I slutsatserna från EU-toppmötet i Bryssel
i december erinrar man om sina slutsatser från december 2008 och
”noterar att Europeiska unionen i dagens föränderliga värld
förväntas ta ökat ansvar för att upprätthålla internationell fred”.
Men helt passivt har inte EU varit de senaste åren. Europeiska rådet
”erinrar om att GSFP-uppdrag och GSFP-operationer utgör en viktig
del av EU:s övergripande strategi i krisområden, såsom västra
Balkan, Afrikas horn, Mellanöstern, Sahel, Afghanistan och
Sydkaukasien, och står fast vid sitt åtagande att öka deras
operativa effektivitet och ändamålsenlighet”.
Men nu försklarar stats- och regeringscheferna ska man ”öka
effektiviteten” i den överstatliga säkerhets- och försvarspolitiken
för att börja förverkliga de mål som finns inskrivna i EU:s
grundlag, Lissabonfördraget.
Europeiska rådet betonar att ”det är nödvändigt att snabbt stärka
det europeiska samarbetet för att utveckla militär kapacitet och
åtgärda allvarliga brister.”
För det första framhåller EU:s stats- och regeringschefer att man
kommer att ”förstärka EU:s förmåga att snabbt och effektivt sätta in
rätt civil och militär kapacitet och personal i hela spektrumet av
krishanteringinsatser. Det inkluderar militära expeditioner för att,
till exempel, tillvarata EU:s nykoloniala intressen runt om i
omvärlden.
För det andra ska man förbättra utvecklingen av EU:s
försvarskapacitet genom att ”identifiera befintliga överskott och
kapacitetsbrister och prioritera framtida krav på europeisk civil
och militär kapacitet” samt att ”underlätta ett mer systematiskt och
långsiktigt europeiskt försvarssamarbete, bland annat genom
’sammanslagning och gemensamt utnyttjande’ av militär kapacitet”.
För det tredje ska man stärka Europas försvarsindustrier genom att
”utveckla en mer integrerad, hållbar, innovativ och
konkurrenskraftig industriel och teknologisk bas för det europeiska
försvaret”.
EU:s utrikeschef Catherine Ashton ska genom att engagera Europeiska
utrikestjänsten (som hon leder) och i samarbete med Europeiska
försvarsbyrån fram till EU-toppmötet i december 2013 utreda hur
medlemsländerna med ökat samarbete kan stärka sin försvarskapacitet
och utarbeta ytterligare förslag och åtgärder för att stärka EU:s
överstatliga säkerhets- och försvarspolitik. Frågor som då väntas
komma upp är EU:s framtida krishantering vid internationella
konflikter och hur man ska förstärka EU:s överstatliga säkerhets-
och försvarspolitik.
EU är en militär stormakt i vardande. Men det finns ett fundamentalt
problem. 21 av EU:s 27 medlemsstater är också medlemmar i
krigsalliansen Nato som i praktiken leds av USA. USA vill förvisso
att Europa tar ett större ansvar för organisationens verksamhet, men
USA kommer aldrig att släppa herraväldet över Nato och man kommer
aldrig att acceptera att Europa utvecklas till en militärallians
utan USA:s kontroll.
GÖSTA TORSTENSSON