Tom Heyman: Sverige – världens
legosoldat
Försvarsminister Mikael Odenberg vill ha
debatt om försvaret – utan militärromantik (SvD 9/11).
Massarméernas tid må vara förbi och kvalitet kan vara bättre
än kvantitet, men vilka hotbilder finns efter kalla krigets
slut?
Vilka omvärldsanalyser ligger till grund
för det nya svenska försvaret? Just inga alls vad jag vet.
I 50 år levde vi på gränsen mellan öst
och väst. Två gigantiska krigsmaskiner stod mot varandra.
Målet för bägge var att behålla en ganska primitiv
territoriell kontroll över ett så stort geografiskt område som
möjligt – risken för krig mellan supermakterna var periodvis
stor.
Nu är läget ett annat, konflikterna är
andra – men inte mindre. Nu gäller det att hävda ekonomisk
dominans och att kontrollera handeln.
Oljan är då central. Världens största
oljereserv kontrolleras av USA genom ett avtal med
Saudiarabien från 1950-talet.
Men hotet mot detta avtal finns genom den
muslimska väckelsen, som riktar sig inte bara mot USA och
västvärlden utan i än högre grad mot de regimer som anses
dominerade av USA, i första hand Saudiarabien.
Världens andra stora reserv ligger runt
Persiska viken. Där har USA sedan länge förlorat kontrollen
över Iran – som i stället växer till en lokal stormakt.
Man har troligen också tappat kontrollen
över Irak; ingen kan i dag säga hur maktbalansen ser ut när
kriget till sist tar slut.
Den tredje stora reserven ligger runt
Kaspiska havet, ett område som Ryssland alltid betraktat som
sin bakgård. Där skapar nu USA, med militärbaser och
oljeledningar, en maktstruktur som inte är beroende av Moskva
och som kan trygga den egna energitillgången.
Det är inte troligt att Ryssland i
längden – och med återskapad militär styrka - kommer att
stillatigande acceptera detta. Dagens konflikter med Georgien
och Vitryssland är en klar markering.
Gamla länder, Indien och Kina, har blivit
nya stormakter och har egna anspråk på att själva trygga sin
energiförsörjning. Om denna handel då sker i annan valuta än
dollar drabbas USA.
Därför började konflikten med Irak när
Saddam offererade olja i euro. Då blev han plötsligt ett
påtagligt hot.
I dag är motsättningarna mellan
stormakterna större än de var i början av 1900-talet när
Tyskland utmanade Englands ledande roll, en konflikt som fick
förödande konsekvenser.
Men Sverige ligger inte längre i centrum.
Det är svårt att nu se några fördelar för någon stormakt att
invadera Sverige.
Vad ska då det svenska försvaret göra? I
brist på en hotande invasion vill man nu ägna sig åt
internationella insatser. Varför?
Ska vi tillhandahålla ”legosoldater” för
västvärldens ”nya” krig? Vilken roll vill vi ha i det
storpolitiska spelet?
I praktiken har Sverige varit
alliansfritt sedan stormaktsdrömmarna tog slut 1809. Vårt
försvar har inriktats på att försvara landet och vi hade en
egen industri som utvecklade vapensystem för specifikt svenska
behov.
Så är det inte längre. Industrin ägs i
dag av Natoländerna. Tillverkning och utveckling anpassas till
deras behov.
Vi påtvingas dyra vapensystem som vi inte
har behov av och Sverige har, som ett resultat av denna
utveckling, blivit en stor internationell vapenleverantör.
Därmed blir vi ett legitimt militärt mål.
Det stärker inte vår ställning som
alliansfri stat och det bidrar knappast till vår nationella
säkerhet.
Svenska militärer instrueras att på olika
sätt stödja den internationella vapenindustrins försäljning
och vi har skapat en speciell myndighet för att kringgå vår
egna restriktiva lagstiftning. Är det lämpligt?
Att avrusta arméer har alltid varit ett
stort problem, det omnämns redan i Gamla testamentet. Efter
30-åriga kriget höll man på i flera decennier innan man
lyckades.
Det har inte blivit lättare med åren, för
det är en myt att alla vill ha fred.
Tvärtom finns det starka ekonomiska
drivkrafter för krig och konflikter, inte minst från en
vapenindustri som gärna vill ha avsättning för sina produkter.
Nedrustningen underlättas inte av att ledande personer ofta
har stora ekonomiska intressen i just denna industri.
Den logiska följden av kalla krigets slut
och Warszawapaktens upplösning borde ha varit att upplösa
också Nato. Men så skedde inte. Nato har i stället blivit en
amerikansk hjälparmé, som ska kunna sändas vart som helst i
världen för oklara uppgifter.
Två av regeringspartierna – och delar av
socialdemokratin – vill att Sverige aktivt deltar i dessa
sammanhang. Vi är redan med i fälttåget i Afghanistan, ett
krig som inte kan vinnas och som saknar ett klart politiskt
mål. På vilka sätt förbättras vår säkerhet när vi deltar som
stridande part i något som närmast liknar gammaldags
kolonialkrig?
Dagens upprustning är i hög grad ett arv
från det kalla krigets dagar. USA har utvecklat en gigantisk
krigsmakt och svarar ensamt för hälften av världens
militärutgifter.
Förstörelsekapaciteten är enorm, men det
politiska resultatet är magert.
Trots en gigantisk militär överlägsenhet
förlorade man mot en barfotaarmé i Vietnam, man misslyckades i
Iran, Libanon och Somalia, och krigen i Afghanistan och Irak
har inte gått som planerat.
Militärer har i alla tider rustat för
”förra kriget”. Man tränar och övar på det som man tror man
kan och industrin utvecklar ständigt nya vapen som kan vinna
de krig som redan har varit.
Men fienden gör sällan som planerat. Krig
är oförutsebart; så har det alltid varit. Vad händer när den
tänkta fienden inte tillhandahåller de mål som skulle
bekämpas?
Vad gör man om fienden utnyttjar helt
andra metoder, kapade civila flygplan i stället för vanliga
bombplan? Svek och bedrägerier har funnits sedan slaget om
Troja och lär inte upphöra nu.
Sofistikerade vapensystem och stora
militärallianser skapar varken fred eller trygghet eftersom de
inte löser de underliggande problemen.
Hoten i framtiden blir helt andra och
krigen kommer inte att följa de planer som de militära
staberna räknat fram.
En alliansfri politik ger oss större
manöverutrymme i en framtida osäker värld än en militär
koppling till en av stormakterna.
Vi borde ha en debatt, både i Sverige och
i övriga Europa, om vad den planerade snabbinsatsstyrkan ska
ha för funktion. Vilka resultat vill man uppnå med alla
militära insatser?
Upplägget påminner alltför mycket om
forna tiders koloniala straffexpeditioner. Vi bör också
fundera över om rollen som internationell vapensmedja främjar
vår egen säkerhet och trovärdighet.
Stormakter må ha egna intressen att
försvara ute i världen; det är inte säkert att deras
ambitioner stämmer med det som är bra för svensk
säkerhetspolitik.
Tom Heyman
moderat ledamot av riksdagen 1988-2002,
kandidat för Junilistan i valet till EU-parlamentet
Kritiska EU-fakta
nr 102 Februari 2007
Tillbaka eller Startsidan
|