Angela Merkel skall försöka lösa EU:s konstitutionskris
Under de 50 år som passerat sedan EEG
bildades har EU, via en rad fördragsändringar och
utbyggnader av verksamheten, steg för steg utvecklats från
en konfederation (statsförbund) i riktning mot en federation
(förbundsstat), det Europas Förenta Stater som de tongivande
politikerna planerade redan från början. Ett avgörande steg
mot den hägrande europeiska federationen är den
EU-konstitution, som medlemsländernas stats- och
regeringschefer enades om i juni 2004.
Konstitutionen medför att mer makt
flyttas från medlemsländerna till EU. Dels handlar det om
att EU får flera nya befogenhetsområden, dels handlar det om
att man i många fall övergår från enhälligt beslutsfattande
i rådet till beslutsfattande genom kvalificerad majoritet,
vilket innebär att enskilda medlemsländer kan komma att
köras över.
Alla frågor utom några uttalat få (skatt,
försvar och viss sociallagstiftning) ska beslutas med
kvalificerad majoritet. EU ges dessutom makten att under
vissa förhållanden själv utöka sin kompetens, det vill säga
utöka antalet områden inom vilka de kan fatta beslut, och
att själva besluta om att övergå från enhällighet till
beslut genom kvalificerat majoritet.
Konstitutionen förstärker
de stora staternas makt genom att ländernas
befolkningsstorlek blir avgörande. Det underlättar för de
stora länderna att få igenom egna beslut och stoppa sådana
man inte önskar.
EU får med konstitutionen en president,
en utrikesminister och en finansminister för euroländerna.
Det roterande ordförandeskapet ska avskaffas. EU får en egen
stadga om grundläggande rättigheter, där EU-domstolen avgör
tvister. EU får mer av överstatlig lagstiftning inom
straffrätt och civilrätt, visum och asylfrågor.
EU ska bli en försvarsunion, inte bara
som idag kunna utvecklas till en. Medlemsstaterna
förpliktigar sig att "gradvis förbättra sina militära
resurser". De ska också bistå varandra militärt för att
"förhindra terroristhot".
Den nya grundlagen gör EU
till en juridisk person skild från och stående över
medlemsstaterna. EU får rätt att i eget namn underteckna
internationella avtal – precis som vilken statsbildning som
helst.
EU-lagar blir överordnade nationella
lagar. En centralt placerad artikel, kanske den viktigaste i
hela konstitutionsförslaget, lyder: "Konstitutionen och den
rätt som antagits av unionens institutioner när de utövar de
befogenheter som den har tilldelats skall ha företräde
framför medlemsstaternas rätt."
EU får sina statssymboler grundlagsfästa.
I en artikel föreslås att EU ska få lagfäst hymn
(nationalsång), valuta, valspråk och nationaldag. Artikeln
innehåller all den rekvisita som en statsbildning kräver.
Med konstitutionen tar EU ett stort steg
på vägen mot ett federativt system, som gör självständiga
medlemsstater till underlydande delstater i ett Europas
Förenta Stater.
Riksdagens egen tidning "Riksdag och
Departement" sammanfattar konstitutionsförslaget med
följande ord: "Bara att man använder ordet konstitution
signalerar att det är frågan om ett slags statsbygge".
EU-konstitutionen var
tänkt att träda i kraft den 1 november 2006. Men efter de
folkliga nejen i Frankrike och Holland försommaren 2005,
tvingades stats- och regeringscheferna att bordlägga
konstitutionsförslaget samtidigt som medlemsländerna
uppmanades att fortsätta godkännandeprocessen. Till dags
dato har 18 av de numera 27 medlemsländerna ratificerat
EU-konstitutionen.
Under EU-toppmötet i december 2006
lämnade Finlands statsminister Matti Vanhanen en redogörelse
för hur de olika medlemsländerna ser på EU-konstitutionen
och sade efteråt att länderna är överens om "behovet av en
fördragsreform". Han sade också att de flesta länder är
överens om att behålla så mycket som möjligt av innehållet i
konstitutionen och att "det inte går att börja om från
början".
Tyskland tog vid
årsskiftet över EU:s ordförandeklubba. Förbundskansler
Angela Merkel har satt återupplivandet av EU-konstitutionen
på det tyska ordförandeskapets agenda och hoppas att arbetet
att införa en reviderad modell ska få kraft genom den
Berlindeklaration som blev 50-årsfirandets politiska
höjdpunkt den 25 mars.
Av Berlindeklarationen framgår att EU:s
regeringschefer ska göra ett försök att utarbeta ett nytt
grundfördrag för unionen. Tysklands förbundskansler Angela
Merkel ville egentligen ha tydligare skrivningar, men orden
"konstitution" eller "fördrag" finns inte med i texten.
Däremot formuleringen att EU ska ha som mål att före valen
till EU-parlamentet i juni 2009 ha skapat "en förnyad
gemensam grund" för unionen.
Hur det ska gå till
beslutar EU-ledarna vid sitt nästa toppmöte i juni. Det är
inte långt dit, och oenigheten är stor. Tre grupperingar kan
urskiljas.
Ett förslag är att ersätta den omstridda
EU-konstitutionen med ett hårdbantat "minifördrag". Ett
sådant dokument skulle samla viktiga punkter ur det liggande
konstitutionsförslagets första del till ett kort, kärnfullt
dokument som snabbt skulle lotsas genom medlemsländernas
parlament. Detta trots att ett minifördrag enligt de förslag
som lagts fram alls inte skulle vara något harmlöst
light-dokument utan innehålla den hårda kärnan av ny
maktbalans och nya beslutsformer från EU-konstitutionen.
Idén om ett minifördrag har lanserats av
den franske presidentkandidaten Nicolas Sarkozy. Han vill
inte ha en ny fransk folkomröstning och anser att man kan
slippa det med ett minifördrag.
Även den brittiska regeringen vill ha ett
minifördrag, ett "enkelt" dokument med "fokus på
effektivitet".
– Resultatet av en enkel konstitution
skulle vara att vi inte behövde hålla folkomröstning, sade
en talesman för Tony Blair för en tid sedan.
Hollands nytillträdda
regering tycks också luta åt ett minifördrag. Den har sagt
att den vill ha ett nytt fördrag "som på ett övertygande
sätt till innehåll, storlek och namn skiljer sig från det
konstitutionella fördrag som tidigare avvisades". De
ingående partierna i regeringen - kristdemokrater och
socialdemokrater - är överens att inte hålla en ny
folkomröstning om ett nytt förslag.
I några länder lanseras en betydligt mer
radikal omskrivning av EU-konstitutionen. Polens och
Tjeckiens EU-skeptiska regeringar tycks vilja se en mer
förutsättningslös nystart i förhandlingarna med utgångspunkt
i det nu gällande Nicefördraget snarare än i den ratade
konstitutionen.
Den polska regeringens förhandlare Marek
Cichocki skrev i en artikel nyligen att flera inslag i det
liggande konstitutionsförslaget "inte går hand i hand med
Polens nationella intressen". Exempelvis ger de nya
röstreglerna "överdriven vikt åt stormakterna" och gör det
svårare för Polen att bilda koalitioner kring viktiga
frågor.
En stor majoritet av EU:s
medlemsländer står dock bakom det liggande
konstitutionsförslaget. Två tredjedelar av dem har
ratificerat konstitutionen. Spanien och Luxemburg har fått
den godkänd i folkomröstningar.
Konstitutionskramarna vill rädda så
mycket som möjligt av innehållet inklusive stadgan om
grundläggande rättigheter. Några kan tänka sig att slopa mer
symboliska inslag som flagga, hymn, och beteckningen
konstitution. Några tror att den skulle bli mer populär om
man tillför något om ämnen som miljö, klimat eller kanske en
"social deklaration" – en idé som det franska
socialistpartiets presidentkandidat Ségolène Royal uttryckt
sympati för.
Debatten om EU-konstitutionens
framtid kan ses som en dragkamp mellan dem som vill bevara
eller förstärka unionens mellanstatliga karaktär och dem som
vill se ett mer överstatligt eller federalt EU. Detta är
inget nytt.
Genom EU:s hela historia har konflikten
mellan federalister och konfederalister funnits. Ska den
grundläggande makten och det grundläggande ansvaret finnas
hos de centrala unionsorganen eller hos den enskilda
nationalstaten?
Osäkerheten har varit inbyggd i
EU-projektet från början. Dess natur har varit medvetet
oklar, "en dynamisk process", dvs. ett svårdefinierat
rörligt mål. Likaså har projektets avgränsningar förblivit
medvetet oklara. Det gäller den rent geografiska
utbredningen, de politiska samarbetsområdena liksom
kompetensfördelningen mellan EU-institutionerna och
medlemsländerna.
Efter 50-årsfesten i Berlin och den
kortfattade och intetsägande deklarationen om unionens
historia och framtid återstår nu det svåra för Tyskland som
EU-ordförande att hitta en kompromiss som är mer eller
mindre godtagbar för alla de 27 medlemsländerna.
Angela Merkel vill att
stats- och regeringscheferna vid toppmötet i juni ska enas
om en plan för hur konstitutionskrisen ska lösas – en
tidsplan för nya förhandlingar mellan medlemsregeringarna
och riktlinjer för vad för slags dokument de ska komma fram
till. När omförhandlingarna startar sker det bakom stängda
dörrar. Målet är att en ny fördragstext ska kunna träda i
kraft 2009. Då väljs nytt EU-parlament. Då tillsätts också
en ny EU-kommission.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta
nr 103 Maj 2007
Tillbaka eller Startsidan
|