EU-kommissionen vill avreglera arbetsmarknaden
”Att öka flexibiliteten
på Europas arbetsmarknader är av avgörande betydelse för att
främja ekonomisk aktivitet och högre produktivitet.” Det är
utgångspunkten för den grönbok om arbetsrätten som
kommissionen i Bryssel lagt fram. Det gäller, heter det, att
”stärka arbetstagarnas och företagens anpassbarhet”. Lagar
och regler måste ”moderniseras”.
Kommissionen förklarar inte vad den närmare bestämt har i
åtanke. Syftet med boken sägs vara att ”engagera [...]
berörda parter i en debatt”, ”stimulera till diskussion” och
”bidra till agendan för bättre lagstiftning”. Med
antydningar och ledande frågor söker kommissionen lotsa
unionen vidare.
Det är
inte svårt att förstå vad som väntar i det outsagda. Det ska
bli lättare för företagen att disponera arbetskraften efter
behag. Anställningstrygghet och andra villkor ska försämras
också för dem som har fasta heltidstjänster: ”Den
traditionella modellen för anställningsförhållandet kanske
inte passar alla arbetstagare som har reguljär fast
anställning och som står inför utmaningen att anpassa sig
till förändringar och utnyttja de möjligheter som
globaliseringen ger.”
Varför denna strävan
efter flexibilitet?
Vid
EU-toppmötet i Lissabon 2000 föresatte sig ministrarna att
på tio år göra unionen till ”världens mest
konkurrenskraftiga och dynamiska kunskapsbaserade ekonomi”.
Grönboken är ett nytt försök att få fart på arbetet. Tanken
är att ”den traditionella modellen” för
anställningsförhållanden, socialförsäkringar och annat inte
längre fungerar. Den passade ”industrisamhället”. Nu ska vi
modernisera oss in i en ny tid.
Kommissionen nämner förutom informations- och
kommunikationstekniken också ”kortare investeringsperspektiv
för företagen” och ”nya styrningsmetoder som just-in-time
management”.
Ett skäl
att förändra arbetsrätten är alltså det jäkt efter snabb
avkastning som de EU-pådrivna avregleringarna av
finansmarknaderna bidragit till. I svängningarna mellan
svindelkonjunkturer och kriser vill företagsledningarna ha
utrymme för snabba affärer och plötsliga nedskärningar.
Lagar och regler till de anställdas beskydd ska inte vara i
vägen.
Ett annat skäl
är det managementkoncept som företagskonsulter i USA kallar
”mager produktion”. Detta sätt att organisera produktionen
är inget brott med den industriella traditionen. Tvärtom,
det är en vidareutveckling och förfining av de metoder
Frederick W Taylor och Henry Ford utvecklade i USA i början
av 1900-talet.
I den
magra produktionen strävar företagen efter att minimera
lagerhållningen i alla led från underleverantörer till
sammansättningsfabriker och vidare till återförsäljare.
Komponenterna ska vara på plats just-in-time, det vill säga
just när de ska monteras vid det löpande bandet. På liknande
sätt försöker många företag ta bort lagren av färdiga
produkter.
Effekten
blir att det löpande bandet bildligt talat sträcks ut från
den enskilda sammansättningsfabriken till hela
produktionskedjan. Det ökar avkastningen på investerat
kapital, eftersom lager är kapital i träda. Men framför allt
får företagsledningarna ett instrument för effektiv kontroll
och styrning av arbetskraften.
Eftersom
det inte finns några lager att ta av har arbetarna i varje
led i kedjan ett tryck på sig att arbeta felfritt. Dessutom
tvingas varje anställd, precis som vid ett enskilt löpande
band, att arbeta i en takt som är bestämd av hela kedjan.
Allt måste vara färdigt just-in-time. Personalen pressas med
automatik att göra sitt yttersta.
Den
magra produktionen introducerades först i bilindustrin, men
den är inte förbehållen tillverkningsföretag. Också i
tjänstesektorn organiseras arbetet efter industriella
principer.
Förutsättningen har varit en omgivning av hög arbetslöshet
och fogliga fackföreningar eller inga fackföreningar alls.
En produktion som löper i ett permanent kristillstånd är
till sin natur extremt sårbar, inte minst för fackliga
aktioner. Eftersom det inte finns några lager att ta av kan
en strejk bland ett relativt litet antal anställda
någonstans i kedjan på kort tid lamslå en produktionsprocess
som sträcker sig över länder och världsdelar. Företrädare
för storföretagen hänvisar uttryckligen till
just-in-time-modellens sårbarhet när de nu kräver
inskränkningar av strejkrätten.
EU-kommissionens tal
om ”flexibilitet” och ”anpassbarhet” är ett försök att
övervinna fackligt och politiskt motstånd i Europa mot den
magra produktionens krav.
Hur
välorganiserad produktionen än är uppstår alltid störningar.
I många branscher är också svängningarna i efterfrågan
stora. Så länge företagen dimensionerar personalen efter
toppar i arbetsbelastningen går sådana påfrestningar att
hantera. Arbetet får en välgörande puls - jäktiga dagar
avlöses av lugnare. Men när arbetsplatsen redan i
utgångsläget är underbemannad uppstår svårigheter.
En
lösning är övertid. Övertidsarbetet har stor omfattning på
den magra produktionens fabriker och serviceinrättningar. De
anställda jobbar i praktiken på beting. Det som inte klaras
på åtta timmar får klaras på nio eller tio eller med ett
extra skift till helgen. Så kan smärre produktionsstörningar
och svängningar i efterfrågan tacklas. Men övertiden kostar
ofta mer än ordinarie arbetstimmar.
För att
undkomma denna fördyring föreslog den inflytelserika
direktörsklubben European Round Table of Industrialists
redan 1986 att normalarbetsdagen skulle avskaffas: ”Det
finns stort utrymme för flexiblare arbetstider, så länge
företagen inte förväntas bära större kostnader till följd av
dem.” En längre tid, vilket gör att företagen kan avkräva
sin anställda upp till 65 timmar vissa veckor utan
övertidspåslag. EU har i sitt arbetstidsdirektiv öppnat för
en sådan utveckling. Den reglerade arbetstiden beräknas som
ett snitt över tre månader.
En annan lösning
är att fortlöpande justera antalet anställda efter
produktionsvolymen. Anställningstryggheten måste luckras
upp, skrev European Round Table 1986. Företagen måste få
frihet att ”erbjuda ett brett spektrum av tillfälliga
anställningskontrakt”. Med avund betraktade ledarna för
Västeuropas storkoncerner de japanska exportföretag som
omgav sina fast anställda heltidare med stora skaror
deltidare och säsongsanställda att sätta in vid behov. De
intresserade sig också för metoden att lägga ut stora delar
av produktionen på underleverantörer. Så kunde de japanska
bolagen tvinga underlydande små och medelstora företag att
stå för det mesta av personalinskränkningar och besparingar
i konjunkturnedgångar.
En huvudtanke i
kommissionens vitbok om sysselsättning och tillväxt från
1993, ett dokument som ja-sidan i folkomröstningen om EU
ivrigt viftade med, var just att kärnan av fast anställd
personal i de stora företagen måste omges av växande mängder
billig, flexibel arbetskraft. Lagar och avtal skulle ruckas
för små- och medelstora företag för att lättare suga upp
överflöd av arbetskraft, öka utbudet av personliga tjänster
och förse de stora exportkoncernerna med engynnsam omgivning
att exploatera.
Det
gällde att göra löner och anställningsvillkor utanför kärnan
flexibla. Kommissionen förordade bland annat ”en spridning
av lönerna på löneskalans nedre del”, det vill säga sänkta
löner för lågavlönade. Det krävde ”en översyn av de sociala
bidragssystemen som fungerar som ett underförstått golv för
lönerna”.
Detta arbete är
i full gång i EU-länderna. Regeringen Reinfeldts nyordning
av den svenska arbetsmarknaden är en av många framstötar.
Med sänkta nivåer och skärpta villkor för a-kassa,
förtidspensioner och liknande skapar politikerna
”incitament” för arbetslösa att godta låga löner och
anställningar och egenföretagande på lösa boliner.
En så
kallad högnivågrupp inom EU konstaterade 2004 belåtet att
flera regeringar ”sökt undanröja hinder för anställning av
lågavlönade arbetare” och ”tillåtit en tillväxt av
tillfälliga anställningar”.
”Visstidsanställning, deltidsarbete, behovsanställning,
nolltidskontrakt, anställningsavtal för arbetstagare som
hyrs ut av bemanningsföretag, frilansarbete osv. har blivit
fasta inslag på arbetsmarknaden i EU”, skriver kommissionen
i sin grönbok. Medborgarna förutsätts vara tacksamma för
det, eftersom de får ”större valmöjligheter, särskilt när
det gäller arbetstid, bättre karriärmöjligheter, bättre
balans mellan familj, arbete och utbildning samt ökat
individuellt ansvar.” Visserligen ”finns en risk att en del
av arbetstagarna kan fastna i kortsiktiga anställningar av
låg kvalitet med ett otillräckligt socialt skydd, vilket
ökar deras utsatthet.” Men, tillägger ämbetsmännen i
Bryssel, dessa jobb kan ändå ”fungera som en väg in på
arbetsmarknaden”.
Den
pågående förslumningen av stora delar av arbetsmarknaden är
alltså något de styrande i unionen sedan länge eftersträvat.
Det var till att börja med underförstått att kärnan av fast
anställda i stora företag och institutioner inte skulle
beröras. Men nu förklarar kommissionen att ”segmenteringen”,
uppdelningen i reguljär och irreguljär arbetskraft, är ett
bekymmer.
Problemet är inte
villkoren för B-laget på arbetsmarknaden, utan det faktum
att A-laget ännu inte kommit i åtnjutande av B-lagets
”flexibilitet”: ”Bestämmelser som bevarar det traditionella
anställningsförhållandet kanske inte ger tillräckligt
utrymme eller tillräckliga incitament för fast anställda att
utforska de möjligheter som finns när det gäller ökad
flexibilitet i arbetet.”
De fast
anställda heltidarna är, som det brukar heta i nyliberala
ekonomers analyser, ”inlåsta”. Med det menas att
skillnaderna i löner och andra anställningsvillkor är så
stora mellan ”inne” och ”ute” att kärnan av anställda ogärna
lämnar den relativa trygghet de åtnjuter. För den som har
reglerade arbetstider och skydd mot godtycklig uppsägning är
marknadens frihet att sitta vid telefonen och vänta på att
chefen ska ringa om jobb inte tillräckligt lockande.
Med sin
grönbok om arbetsrätten aviserar kommissionen därför ett
nytt steg i avregleringen av arbetslivet. Nu ska också
villkoren för kärnan av fast anställda heltidare
flexibiliseras. Det är en utveckling i USA:s och
Storbritanniens riktning, men de styrande i EU framställer
inte saken så. De lockar i stället med en nordisk modell, en
förening av marknadens nya flexibilitet och välfärdsstatens
traditionella trygghet, flexicurity.
I Norden, heter
det, kan företagen lätt göra sig av med personal de inte har
användning för, men de som mister jobbet har en trygghet i
arbetslöshetsersättningen och i en aktiv
arbetsmarknadspolitik som ger goda utsikter till ny
anställning.
Denna
bild är falsk på flera sätt. De som i Bryssel pläderar för
den nordiska modellen nämner sällan fackföreningarnas starka
ställning och det skydd mot godtyckliga uppsägningar som
funnits i lagar och kollektivavtal. De förtiger också hur
den relativa tryggheten i modellen håller på att krackelera
till följd av just den flexibla anpassning till
finansmarknader och mager produktion som de styrande i EU
förordar.
Förslumningen av
arbetsmarknaden och de skärpta villkoren för arbetslösa och
utsorterade utmynnar förr eller senare i angrepp mot
fackföreningarna, den organisatoriska stommen i det som
utgjort den nordiska modellen. Det är en sådan operation den
svenska regeringen inlett.
Smicker
kan vara frestande att lyssna till, men vi gör klokt i att
misstro den pågående vurmen för det nordiska i Bryssel.
Kommissionen söker med sin grönbok få till stånd en
ytterligare samordning av arbetsrätt och
arbetsmarknadspolitik i EU. Det vore illa om det lyckades.
MIKAEL
NYBERGKritiska EU-fakta
nr 104 Juli 2007
Tillbaka eller Startsidan
|