Konstitutionsförslaget i ny förpackning
EU-ledarna
har fattat
beslut om ramarna för ett nytt unionsfördrag. Det som
återstår är att regeringarna enas om detaljerna under en
regeringskonferens som inleds i juli.
Det nya
förslaget skiljer sig från det gamla på bland annat dessa
punkter:
-
Det
ska inte kallas konstitution (grundlag), utan vara en
reformering av de nu gällande fördragen som byter namn
till unionsfördraget och fördraget om unionens funktion.
-
Alla
symboler som för tanken till en europeisk stat är borta
ur texten, till exempel flaggan, nationalhymnen och
mottot ”Enade i mångfald”.
-
Texten om att EU-rätten har företräde före nationell
rätt har tagits bort, men ersatts med en förklaring om
att det redan är etablerad domstolspraxis.
-
Utrikes- och säkerhetspolitiken förblir mellanstatlig,
vilket innebär att vetorätten finns kvar. EU ska få en
”utrikesminister”, men denne ska inte heta så utan
kallas Hög Representant för utrikes- och
säkerhetspolitik som kommer att företräda både
medlemsländerna och kommissionen gentemot omvärlden.
-
En
permanent ordförande (president) för Europeiska rådet,
dvs. stats- och regeringscheferna, som utses på två och
ett halvt år. Europeiska rådet blir dessutom en formell
EU-institution.
-
EU-parlamentet får medbestämmande på fler områden, bland
annat jordbruket. Oavsett hur många länder som är med i
EU begränsas antalet parlamentsledamöter till 750. De
minsta länderna får rätt till sex platser, de största
högst 96.
-
EU-kommissionen blir mindre. Idag en kommissionär från
varje medlemsland, totalt 27. Från 2014 begränsas
kommissionärerna till två tredjedelar av antalet
medlemsländer. Platserna ska rotera mellan länderna.
-
Nya
röstregler i ministerrådet. De innebär att ländernas
röstvikt i högre grad bestäms utifrån medlemsländernas
befolkning. Kvalificerad majoritet blir det när minst 55
procent av länderna som företräder minst 65 procent av
EU:s befolkning röstar för ett förslag. Fullt ut ska
metoden dock inte tillämpas förrän 2017 (en eftergift
till Polen). I en övergångsperiod från 2014 kommer man
att kunna välja mellan om man ska använda det ena eller
det andra systemet.
-
Beslut med kvalificerad majoritet införs på flera
områden, bland annat invandring och samarbete mot brott.
Sverige förlorar sin möjlighet att lägga in sitt veto
när det finns någonting som Sverige absolut inte vill
ska införas i EU. Det kan komma att införas i alla fall
och bli bindande lag i Sverige.
-
De
nationella parlamentens roll ges ökade möjligheter att
kunna invända mot kommissionens förslag om de anser att
ett förslag bord behandlas på nationell nivå istället
för av EU. (Ett krav från Holland.)
-
Ministerrådets sammanträden ska vara offentliga när
medlemsstaterna överlägger och röstar om förslag till
lagstiftningsakter.
-
Katalogen om rättigheter (mänskliga och sociala) har
lyfts, ut och ersatts med en korshänvisning som ändå gör
katalogen rättsligt bindande, dock inte för
Storbritannien.
-
Ny
text om att EU bara har befogenhet att lagstifta på
områden som medlemsländerna har överlåtit. Befogenheter
kan tas tillbaka. (Ett krav från Tjeckien.)
-
Ny
text om villkoren för nya medlemmar med en indirekt
referens till de så kallade Köpenhamnskriterierna.
-
EU
blir en juridisk person som själv kan teckna avtal och
ingå överenskommelser.
GÖSTA
TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta
nr 104 Juli 2007
Tillbaka eller Startsidan
|