EU-kommissionen vill ha en överstatlig
arbetsrätt
EU-kommissionen presenterade i slutet av november
2006 en grönbok om behovet av att förändra och samordna
arbetsrätten inom EU. Detta ska göras genom att den
nationella arbetsrätten luckras upp och specifikt genom att
anställningsskyddet minskas. LO skrev på sin hemsida i
februari att nu blir det stor debatt om arbetsrätten i EU.
Under valkampanjen inför
folkomröstningen om EU 1994 betonades från ja-sidan att
arbetsrätten inte skulle underställas EU:s inflytande.
Genom processen med EU:s
tjänstedirektiv riskerar den nordiska modellen med
kollektivavtal att naggas i kanten till förmån för statligt
reglerade minimilöner. EU tar över allt mer av reglering och
lagstiftning kring arbetsmarknaden som till exempel den nu
aktuella arbetstidslagstiftningen visar – den nationella
beslutanderättens uppgift blir endast att införliva
EU-rätten i svensk lag. EU-kommissionens grönbok är
ytterligare ett steg mot en alltmer överstatlig arbetsrätt.
Grönboken, en femtonsidig
debattskrift med cirka 14 frågor som skickades till
medlemsstaterna för yttrande senast 31 mars 2007. Därefter
går kommissionen vidare med en eventuell vitbok och
lagförslag och beslut i ministerråd och EU-parlament. Detta
strider mot den beslutsprocess som utkristalliserats i
Sverige med partsammansatta utredningar (statens offentliga
utredningar) som oftast varit mycket noggrant gjorda och
efter presentation sänt ut på omfattande remissrunda.
Vid närmare granskning visar det sig att den stora
debatt inom den fackliga rörelsen som LO talar om hittills
har uteblivit (liksom inom TCO). Istället verkar
diskussionen begränsas till LO:s, TCO:s och Sacos styrelser.
Centralorganisationerna har valt att skicka sina yttranden
direkt till EU-kommissionen och till Europafacket.
På ett möte inför firande av
Romfördraget i mars förklarade SACO:s ordförande Anna
Ekström: ”Jag ser det som en självklarhet att skicka
synpunkter på grönboken om arbetsrätt till EU-kommissionen.
Det gör vi inom SACO utan att skämmas”.
LO, TCO och Saco är medlemmar Europafacket, som bland
annat sagt ja till EU-konstitutionen och som tycker att
tjänstedirektivet i stort sett är bra. Genom detta
toppstyrda förfarande undviker centralorganisationerna att
föra ut den stora debatten i förbund, sektioner och klubbar.
Ledningarna för LO, TCO och
Saco prioriterar att alltmer bäddas in överstatlig struktur
(den så kallade sociala dialogen) av samsyn och
beslutsfattanden mellan EU-kommissionen, de europeiska
arbetsgivarna och Europafacket (ordförandena i LO, TCO och
Saco ingår i Europafackets styrelse). Därmed urholkas den
fackliga demokratin. En effekt av detta är att viktiga
frågor för löntagarna aldrig förs ut till diskussion i
fackets grundorganisationer, där medlemmarna finns.
Det är också märkligt att
ingen myndighet i regering och riksdag skickade ut grönboken
på formell remiss. Detta gjorde UD med en annan grönbok om
tjänster i allmänhetens intresse 2003. Efter en lagändring
gäller att från årsskiftet skall grön- och vitböcker
behandlas i aktuellt riksdagsutskott.
Först den 22 januari lade
Arbetsmarknadsdepartementet ut en kortfattad information på
sin hemsida. I informationen sägs att under
konsultationsperioden kommer en svensk ståndpunkt mer i
detalj att tas fram, men inte hur detta skall ske. Det sägs
också att det tyska ordförandeskapet avser att ministerrådet
skall anta slutsatser om grönboken vid rådsmötet i maj.
Den offentliga debatten om grönboken har inskränkt
sig till en debatt i riksdagen i mars efter en personlig
begäran från Ulf Holm (mp), som är ledamot i
arbetsmarknadsutskottet. Det är allvarligt när
organisationslivet och till och med riksdagen inte ens
formellt ges rätt att yttra sig över en så viktig sak som en
grönbok om arbetsrätten och därmed uteslutas från att delta
i utformningen av en svensk ståndpunkt.
Av EU-kommissions grönbok om
arbetsrätten framgår att EU företräder en individualiserad
arbetsrätt, som på sikt leder till ökad
anställningsotrygghet, lägre lön för flertalet löntagare och
växande hot mot den svenska kollektivavtalsmodellen.
Detta är en utveckling
tvärtemot vad de centrala fackföreningsledningarna hävdade
före folkomröstningen 1994; ”Maastrichtavtalet kräver inte
på något sätt att svensk praxis på arbetsmarknaden ändras”.
(Dåvarande EU-kommissionären Padraig Flynns försäkran till
de svenska EU-förhandlarna och fackföreningsrörelsen)
JAN-ERIK
GUSTAFSSON Kritiska EU-fakta
nr 104 Juli 2007
Tillbaka eller Startsidan
|