Det gnisslar i förhandlingarna om unionens grundlag
I juni
enades EU:s stats- och regeringschefer om en begränsad
förändring av EU:s gällande fördrag, dvs. Rom- och
Maastrichtfördragen i den lydelse som fastställdes vid
EU-toppmötet i Nice i december 2000.
Revisionen bygger på förändringar hämtade från centrala
delar av det förslag till EU-konstitution som stoppades av
folkomröstningarna i Frankrike och Holland 2005.
Vid ett
utrikesministermöte i Bryssel i juli presenterade EU:s
portugisiska ordförandeskap ett komplett utkast till den nya
fördragstext som ska ersätta det tidigare
konstitutionsförslaget. Dokumentet har begåvats med titeln
”Draft Treaty Amending The Treaty On European Union And The
Treaty Establishing The European Community” – men kommer
förmodligen att kallas ”reformfördraget”, ett begrepp som
användes av EU-ledarna under deras toppmöte i juni då de
enades om ett mandat och tidtabell för de nya
fördragsförhandlingarna.
Dokumentet omfattar 145 sidor, med tillägg av nästan lika
många sidor (132) protokoll och förklaringar. Det finns
sammanlagt 12 protokoll och 51 förklaringar.
Det
förkastade konstitutionsförslaget hade 475 sidor, men det
dokumentet var avsett att ersätta alla tidigare fördrag. Det
nya förslaget till ”reformfördrag” medför ändringar av de
existerande Rom- och Maastrichtfördragen, vilka kommer att
döpas om till andra namn.
Det
portugisiska fördragsutkastet utgör den formella grunden för
medlemsstaternas förhandlingar om det nya fördraget i den
regeringskonferens (IGC), vilken öppnades i samband med
utrikesministermötet i juli.
Om EU:s
alla medlemsregeringar står fast vid den politiska
uppgörelse de ingick i juni i Bryssel så bör själva
förhandlingarna kunna genomföras utan större dramatik. Då
handlar det främst om juridisk teknik för hur fördragstexten
ska utformas. Men eftersom alla måste vara överens om
allting så kan det hända att någon regering av ett eller
annat skäl utnyttjar vetorätten i slutförhandlingarna.
Enligt
tidsplanen ska förslaget till ett reviderat fördrag antas i
år av stats- och regeringscheferna. Tanken är att det sker
vid det informella toppmötet i Lissabon den 18-19 oktober.
Men ett planerat nyval i Polen i slutet av oktober kan komma
att rubba planeringen.
Regeringen i Warszawa uppges försöker få igenom fyra
förändringar i förhållande toppmötesbeslutet i juni. Förutom
att man vill förbehålla sig rätten likt Storbritannien att
få undantag mot stadgan om de grund-läggande rättigheter som
nu föreslås bli bindande på EU-nivå, så kräver man också ett
tydligare juridiskt skydd för minoritetsuppfattningar vid
EU-toppmöten, vetorätt när Europeiska Investeringsbanken
(EIB) ska ge ut lån och att Polen ska få rätten att utses en
fast generaladvokat i EU-domstolen.
Förutom
Polen har också Storbritannien och Österrike flaggat för
ändringar och förtydligande i den nya fördragstexten jämfört
med överenskommelsen vid junitoppmötet.
En annan
osäkerhetsfaktor är att den belgiska regeringskrisen kanske
ännu inte är löst när stats- och regeringscheferna samlas
för att godkänna regeringskonferensens ändringar. Den
sittande expeditionsministären i Bryssel har knappast mandat
att ta ett sådant viktigt beslut.
Om
stats- och regeringscheferna misslyckas med att komma
överens vid Lissabontoppmötet i oktober ges nästa chans vid
det ordinarie toppmötet i Bryssel den 13-14 december.
Om en
uppgörelse kommer till stånd då går förslaget därefter till
de 27 medlemsländerna för godkännande (ratifikation).
Ambitionen är att den nya EU-grundlagen ska träda i kraft
före valet till EU-parlamentet i juni 2009. Men det
förutsätter att de nationella parlamenten i samtliga 27
medlemsländer ger sitt godkännande.
I Irland
blir det folkomröstning och möjligen i några andra länder
såsom Tjeckien, Portugal och Polen.
I
Storbritannien utsätts den nye premiärministern Gordon Brown
för kraftigt tryck från olika håll för att utlysa
folkomröstning, något som hans företrädare Tony Blair
utlovade om det då aktuella konstitutionsförslaget.
Inför
parlamentsvalet hade Labour kravet på folkomröstning i sin
valplattform. Men efter att fördraget ändras till viss del
samt efter att Storbritannien fått igenom en del större
undantag svängde regeringen. Nu heter det att fördraget är
av mindre principiell betydelse för Storbritannien att
frågan kan avgöra i parlamentet.
Närmare
120 parlamentsledamöter inklusive några ministrar från det
regerande Labourpartiet antas stödja kravet på en brittisk
folkomröstning om den nya EU-grundlagen.
Det
brittiska facket GMB (Brittiska allmänna facket) försöker
att få med sig hela fackföreningsrörelsen för kravet att
britterna ska folkomrösta. När TUC, som organiserar alla
fack i Storbritannien, håller kongress i september kommer
GMB att försöka övertyga ombuden om en folkomröstning om den
blivande nya EU-grundlagen.
Bland de
brittiska folkomröstningsförespråkarna finns även den
tvärpolitiska Open Europe och den konservativa Movement for
European Reform (MER).
Även i
Danmark är det en öppen fråga om det blir en folkomröstning.
Det danska justitieministeriet ska när det nya EU-fördraget
blir antaget analysera texten för att se om det krävs en
folkomröstning eller inte i Danmark.
Avgörande för att en folkomröstning måste ske, skriver den
danska tidningen Politiken, är om fördraget innebär en
suveränitetsöverlåtelse från Danmark till EU. Det vill säga
att landet förlorar i självständighet ur ett statsrättsligt
perspektiv. I sådant fall ska folkomröstning utlysas, i
annat fall blir det en politisk fråga som en majoritet i
folketinget beslutar om.
GÖSTA
TORSTENSSONKritiska EU-fakta
nr 105 Oktober 2007
Tillbaka eller Startsidan
|