Den 7 juni är det EU-parlamentsval. Valet sker i en tid då den
finansiella och ekonomiska krisen alltmer övergått till en politisk
kris i EU-området, som inte upplevts sedan 1930-talets depression.
Alltfler medborgare i medlemsstaterna inser att EU:s och dess institutioner
inte är en lösning på krisen utan tvärtom en del av problemet. I
EU:s alla fördrag inklusive Lissabonfördraget är EU-projektets viktigaste
syfte ”att bygga en gemensam marknad som är helt öppen för en fri
och icke snedvriden konkurrens”. Detta syfte kompletteras i fördragen
med ett konstitutionaliserat regelverk, som endast tillåter en fundamentalistiskt
ekonomisk politik baserad på rigid inflationsbekämpning. Detta är
den ekonomiska politik som vi nu ser vittrar sönder framför våra
ögon, och som får högt uppsatta EU-ledare att oroas över om EU-projektet
håller på att falla samman.
Inför EU-parlamentsvalet har redan bristen på alternativ till den
marknadsfundamentalistiska politiken fällt den så kallade socialistiska
regeringen i Ungern, den borgerliga regeringen i Lettland och till
och med den borgerliga tjeckiska regeringen, när landet befann sig
halvvägs under det europeiska ordförandeskapet. Den tidigare tigerekonomin
och eurolandet Irland har snabbt förvandlats till en katastrofekonomi,
och med penningpolitiken förbrukad återstår inget annat för den
irländska regeringen än att låta folk betala för krisen genom lönesänkningar,
”pensionsskatter” och nedskärningar i offentlig sektor. På samma
sätt ökar budgetunderskotten snabbt i strid mot EU-fördragen i euroländer
som Spanien, Grekland, Italien etc.
Det är en illusion att tro att representation i EU-parlamentet skulle
kunna göra något för att ändra den fundamentalistiska politiken.
EU-anhängare av vilken som helst nyans framhäver ivrigt att inflytande
för EU-parlamentet har utök-ats till exempel genom det så kallade
medbeslutandeförfarandet. Men sedan Maastrichtfördraget 1992 har
EU-direktiv utarbetade av EU-kommissionen varit verktyget för att
ifrågasätta demokratiska rättigheter och arbetsrätt i alla dess
former. Bakom varje tillbakagång kan spåras ett EU-direktiv, som
har införlivats med nationell rätt. Oavsett vad man kan tycka om
ett enskilt direktiv, så måste man som medborgare fråga sig om en
enskild ledamot i EU-parlamentet har rätt att lägga fram ett utkast
till direktiv för behandling om omröstning på eget initiativ? Svaret
är absolut nej! Endast EU-kommissionen som ”övervakare av fördragen”
har monopol på att föreslå och initiera lagstiftning, och inte heller
Lissabonfördraget ändrar på detta faktum.
Det är också en illusion tro, som till exempel ett löntagarbaserat
parti som socialdemokraterna hävdar, att det går att förvandla det
fundamentalistiska EU-projektet till ”ett socialt Europa”. Det är
ju EU som avreglerar, privatiserar offentliga tjänster, utraderar
den sociala tryggheten, offentlig utbildning och organiserar en
vild konkurrens mellan löntagare för att minska kostnaden för arbetskraften.
EU:s domstols utslag i Lavalmålet, som slår sönder den svenska arbetsmarknadsmodellen,
borde fått ledarna inom löntagarrörelsen att vakna, men genom olika
avledningsmanövrer anpassar de sig snällt utan motstånd till överstaten.
Av vilka skäl skall de organisationer som löntagarna har byggt upp
för att tillvarata sina intressen; fackföreningarna, partierna,
löntagarrörelsen i sin helhet acceptera att tvingas ställa upp på
dessa diktat? Denna anpassliga och passiva politik från ledare inom
socialdemokratin och fackföreningsrörelsen bereder vägen för missnöjda
väljare att rösta på ett främlingsfientligt parti som Sverigedemokraterna,
som numera säger sig vilja försvara svenska kollektivavtal.
Vi i Folkrörelsen Nej till EU kommer i kampanjen inför valet till
EU-parlamentet ut nyttja det ökade politiska intresset till att
förklara att tillit till EU-projektet inte är en lösning på krisen.
Istället är det EU som organiserar försämringarna i den svenska
samhällsmodellen och med hjälp av anpassliga politiker förminskar
den nationella demokratin.
Jan-Erik Gustafsson
Ordförande Folkrörelsen Nej till EU
Kritiska EU-fakta nr 113 Maj 2009