Den 9 november var det 20 år sedan Berlinmuren föll. Bilderna av
östtyskar som slår sönder muren och som väller in i Västberlin
efter att gränserna har öppnats, har kommit att symbolisera de
dramatiska omvälvningarna 1989. När muren fallit fanns det ingen
väg tillbaka. Knappt ett år senare, den 3 oktober 1990,
återförenades Tyskland med stöd från framför allt USA och
Sovjetunionen.
Tjugoårsdagen av murens fall har firats ordentligt i Berlin.
Redan i slutet av oktober anordnade Konrad Adenauer-stiftelsen,
som står Kristdemokraterna nära, ett högtidligt arrangemang med
Helmut Kohl, Michail Gorbatjov och George Bush.
Helmut Kohl var för 20 år sedan var västtysk förbundskansler och
kunde efter murens fall styra över ett enat Tyskland fram till
1998 och gå till historien som ”återföreningens kansler”.
Sovjetledaren Michail Gorbatjov hade skyndat på processen med
sin perestrojka (ombyggnad) och ställde sig inte i vägen för den
tyska återföreningen. 1953 hade sovjetiska soldater slagit ned
ett uppror i Östtyskland (DDR), när landet 1989 på nytt skakades
i sina grundvalar förbjöd Gorbatjov sina trupper att använda
våld.
George Bush, då nyvald USA-president, gav Helmut Kohl sitt stöd
samtidigt som Storbritanniens premiärminister Margaret Thatcher
var emot en tysk återförening och Frankrikes president François
Mitterrand var skeptisk.
Två av de mest centrala politiska ledarna i Europa för 20 år
sedan saknades vid arrangemanget i Berlin - Frankrikes president
Francois Mitterrand och Storbritanniens premiärminister Margaret
Thatcher. Det beror inte enbart på att Mitterrand är död och att
Thatcher är svårt sjuk.
Dokument från brittiska UD, som offentliggjordes i september och
som Financial Times tagit del av, visar att den brittiska
premiärministern och den franske presidenten var motståndare
till Tysklands enande.
I ett samtal med Thatcher i januari 1990 varnade Mitterrand för
att ett enat Tyskland skulle kunna vinna mer mark än vad Hitler
gjort. Han talar om att enandet skulle återskapa de ”dåliga”
tyskarna från perioden före andra världskriget.
Thatcher beskrivs i handlingarna som upprörd över att
ledamöterna i det västtyska parlamentet sjöng nationalsången
”Deutschland über alles” när muren föll.
Till Sovjetunionens ledare Michail Gorbatjov sade Thatcher:
”Storbritannien och Västeuropa är inte intresserade av Tysklands
återförening. Natos kommuniké kan ge ett annat intryck, men det
ska ni inte bry er om. Vi vill inte ha ett enat Tyskland.”
Mitterrand och fransmännen lät ledningen i Moskva förstå att de
var inne på samma linje. Gorbatjovs rådgivare Anatolij
Tjernjajev skrev i sin dagbok den 9 oktober 1989 att Mitterrands
medhjälpare Jacques Attali ”talade med oss om ett återupptagande
av en solid fransk-sovjetisk allians, ’inklusive militär
integration – under täckmanteln att arméer sätts in vid
naturkatastrofer’. Kort sagt vill [fransmän och britter] hindra
[en tysk återförening] med vår hjälp.”
Bakom motståndet fanns framför allt aktuell maktpolitik i
Europa. 1990 var Västtyskland Europas ekonomiska stormakt.
Landet var den största bidragsgivaren till det dåvarande EG.
Samtidigt var tyska politiker skeptiska till en gemensam valuta,
eftersom de befarade att den kunde undergräva den stränga tyska
penningpolitiken.
Ett enat Tyskland skulle bara öka Tysklands styrka, till men för
Storbritannien och Frankrike.
Under våren 1990 ”köpte” dock Mitterrand enandet mot att
Tyskland stödde projektet med en gemensam valuta. Tysk-brittiska
möten i London och Cambridge medförde att det brittiska
motståndet mjuknade. En alltmer isolerad Thatcher, både USA och
Sovjetunionen stödde ett tyskt återförenande, gav upp sitt
motstånd och i oktober enades de båda tyska staterna.
Thatchers och Mitterrands hårda motstånd till tyskt enande
avslöjar att EU:s utveckling inte bara är en historia om
nationalstaternas underordning under överstatliga institutioner.
Det är också i hög grad en historia om maktkamp och instabila
kompromisser mellan centrala europeiska stormakter.
Utvecklingen av EU har framför allt varit styrd av en politisk
axel mellan Paris och Berlin (tidigare Bonn). De två
kontinentaleuropeiska stormakterna intar vanligtvis täten i
ekonomiska och politiska frågor och man får lätt intrycket att
det är Tyskland och Frankrike som styr unionen. Två regionala
stormakter gör upp utifrån sina intressen och för övriga länder
(nominellt jämställda) återstår att godta eller förkasta. Men
förkastar de förslagen hotar stormakterna att gå vid sidan av
unionen och etablera politiska fait accompli (jämför till
exempel Schengen och Eurocorps).
Axeln-Berlin-Paris kan sägas vara baserad på ett
balansförhållande där till Frankrikes tillgångar hör den
ständiga platsen i FN:s säkerhetsråd och innehavet av kärnvapen,
till Tysklands tillgångar hör befolkningstalet, den ekonomiska
styrkan och det geografiska läget i Europas centrum. Det har
emellertid varit en allians på olika premisser, där både
Tyskland och Frankrike har ansett sig ha relativa fördelar
gentemot varandra. Bevarandet av Frankrikes ställning som
europeisk stormakt utgör utgångspunkten för fransk EU-politik. I
detta ingår en strävan att hålla arvfienden bunden. För Tyskland
blev europeisk integration en väg tillbaka till den fina världen
efter nederlaget i andra världskriget.
Det är balansen mellan samlande och splittrande krafter som
efter kalla krigets slut har rubbats, och det är denna balans
som avgöra den europeiska integrationens utveckling.
Återföreningen gjorde i ett slag Tyskland till den dominerande
makten i Europa och rubbade därmed den känsliga balans mellan
Frankrike och Västtyskland (Förbundsrepubliken Tyskland) som
utgjorde själva grundvalen för den. Den tyska återföreningen
innebar att Frankrikes politiska ställning försvagades.
Det kalla krigets slut, Tysklands enande, Sovjetunionens
sönderfall och Warszawapaktens upplösning har i grunden
förändrat Europas politiska karta. Händelseutvecklingen har
aktiverat de splittringstendenser och centrifugalkrafter som
finns inbyggda i EU genom att organisationen utgör en
överenskommelse (kartell) mellan skilda, nationella
maktgrupperingar.
Medan Stor-Tyskland fortsätter att tala för att EU utvecklas
till en federation, håller ett annat sorts tänkande på att ta
form i Frankrike. Det är ett tänkande som ligger betydligt
närmare de återhållsamma brittiska idéerna om EU:s framtid än de
tyska.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 115 November 2009