Den 19 december samlades EU:s stats- och regeringschefer i
Bryssel för det sedvanliga decembermötet med Europeiska rådet.
Högst på dagordningen stod EU:s säkerhets- och försvarspolitik.
Europeiska rådet gjorde en bedömning av de framsteg som gjorts
vad gäller EU-ländernas försvarskapacitet och samordning av
försvarsindustrierna.
Som väntat fattades inga långtgående beslut. Europeiska rådet
uppmanar till ett mer samordnat, men frivilligt samarbete,
framför allt vad gäller drönare, lufttankning,
satellitkommunikation och cybersäkerhet.
Storbritanniens premiärminister David Cameron markerade dock
innan mötet att han är för samordning men emot att EU ska
utveckla en egen försvarskapacitet. I slutsatserna från
toppmötet heter det att ”Europeiska rådet uppmanar
medlemsstaterna att fördjupa försvarssamarbetet genom att
förbättra förmågan att genomföra uppdrag och insatser och genom
att till fullo utnyttja synergieffekter i syfte att stärka
utvecklingen av och tillgängligheten till den erforderliga
civila och militära kapaciteten.”
David Cameron sade på toppmötet att han kommer att blockera alla
försök att ta fram ett gemensamt EU-försvar, och insisterade på
att försvarsalliansen Nato är grundpelaren för Europas säkerhet.
– EU ska inte ha gemensam försvarskapacitet, flygvapen, arméer
och allt annat. Vi måste se till att dra gränsen hårt mellan
samarbete för industrin – vilket är bra – och försvarskapacitet
– som är fel, sade Cameron.
I Lissabonfördraget – EU:s grundlag sedan 2009 – slås det fast
att EU ska utveckla ett gemensamt försvar, men frågan är
politiskt brännstoff. Motsättningarna mellan medlemsländerna
handlar bland annat om huruvida EU och Nato ska vara
komplement till varandra – eller rivaler. De flesta EU-länder är
också Nato-länder och i Lissabonfördraget slås det också fast
att EU ”ska respektera de förpliktelser som vissa medlemsstater,
som anser att deras gemensamma försvar förverkligas genom
Atlantpaktsorganisationen (NATO), har enligt Nordatlantiska
fördraget”, för att komplicera saker och ting ytterligare.
Vid inledningen av EU-toppmötets förhandlingar rörande försvar
och säkerhet och samarbetet med Nato deltog även Natos
generalsekreterare Anders Fogh Rasmussen.
Det är Frankrike som främst driver kravet på ett ökat militärt
samarbete, och ilskan växer i Paris över övriga huvudstäders
ointresse. President Francois Hollande skickade militärer till
Mali i början av året, medan övriga EU nöjde sig med att efteråt
bidra med utbildning av landets armé. Och för några veckor sedan
skickade Frankrike 1 600 soldater och officerare till
Centralafrikanska republiken för att försöka, som det heter i de
franska bulletinerna, hindra ett inbördeskrig.
Franska regeringen att EU:s snabbinsatsstyrka, som står redo att
ingripa i oroshärdar inom 6 000 kilometers radie från Bryssel,
ska skickas till Centralafrikanska republiken, men det stoppades
av Storbritannien innan frågan ens kom upp på förhandlingsbordet
i Bryssel.
På toppmötet krävde Francois Hollande att hela EU ska vara med
och betala för de franska insatserna även om övriga
medlemsländer inte deltar, och att det ska skapas en permanent
militärfond i EU:s budget. Resultatet blev klent.
I slutsatserna står det att ”De ekonomiska aspekterna av EU:s
uppdrag och insatser bör behandlas skyndsamt, bl.a. i samband
med översynen av Athenamekanismen i syfte att förbättra systemet
för finansiering av dem, på grundval av en rapport från den höga
representanten.”
Planer på närmare försvarssamarbete inom EU ska diskuteras vid
toppmötet i juni 2015.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 133 februari 2014