I en artikel i Svenska Dagbladet nyligen, brett uppslagen
över tre helsidor, skrev frilansjournalisten Peter Lenken att
det sista krig Sverige deltagit i avslutades den 14 augusti
1814. Då annekterades Norge. Berndt Storm, 32 år från Bohusläns
regemente, anges av artikelförfattaren som den siste stupade
svenske soldaten. 200-årsmin-net av freden ska också firas på
Bohus fästning i juni.
Den svenska fredsideologin är dominerande, en helt central
ingrediens i det nationella identitetsskapandet. Men frågan är
hur väl den stämmer med verkligheten? Har Sverige verkligen haft
fred i 200 år? Är de aktiviteter som den svenska bataljonen
bedrev i Kosovo på 1990-talet enbart av fredlig natur? Vad
gjorde de svenska specialförbanden i Kongo 2003? Hur ska man se
på de svenska soldater som dött i Afghanistan – är de inga
”riktiga” soldater? Varför sveps då deras kistor i den svenska
flaggan och hedras i högtidliga ceremonier? Och de afghaner som
dödats i strid med hemliga svenska specialstyrkor i Afghanistan,
vad har de deltagit i? Kan man rent av anse att Sverige är i
krig i Afghanistan?
Hade jag inte hört en ABF-debatt i höstas med rubriken ”Bokslut
Afghanistan” hade jag inte förstått vidden av glappet mellan
fredsretoriken och stridspraktiken. Professorn i
underrättelseanalys, Wilhelm Agrell, talade då om att Sverige
gått från fredsoperation till krigsinsats i Afghanistan, men att
det skett utan någon demokratisk debatt. Pierre Schori, S-märkt
diplomat, menade att Sverige är med i ett amerikanskt krig, helt
utan egen strategi. Och att vi deltar för att testa våra
stridskrafter. I boken Ett krig här och nu – Sveriges väg till
väpnad konflikt i Afghanistan (2013), gör Agrell gällande att
Sverige ingår i fullskaliga militära operationer och ”för första
gången i modern tid har deltagit som aktivt krigförande part i
en större väpnad konflikt”.
En kommendörkapten och forskare vid Försvarshögskolan, Marcus
Mohlin, menar i ett samtal vi haft, att det åtminstone står
klart att Sverige ställt förband till förfogande för en
krigförande stat/organisation (läs: USA). För insatsstyrkan på
plats i Afghanistan handlar det om krig, ”motståndare” ska
dödas. Magnus Johnsson, försvarsmaktsdoktorand, påtalar att
Försvarsmakten deltagit i strider utomlands sedan 1990. Betyder
det att delar av staten i praktiken är involverade i väpnade
konflikter? Medan andra lugnt firar den 200-åriga freden? Fred
här hemma och krig där borta, som Marcus Mohlin uttryckte saken.
I en sådan situation av dödliga hot, skräck och hjälplöshet är
det svårt för civila att förstå det överordnade målet om fred.
För soldaten däremot används det väpnade våldet som ett legitimt
instrument för ett högre mål med kriget. Men det skyddar hen
inte från att ta allvarlig skada av striderna, vilket en serie
radioprogram med svenska hemvändare just gjort tydligt (Tendens,
P1). Den italienska filosofen Adriana Cavarero påpekar i sin bok
Horrorism (2011) att även om internationell lag förbjuder
dödandet av oskyldiga civila är det fortfarande krigaren som
står i fokus för regleringen av kriget. Cavarero vill vända på
perspektivet och lyfta fram kri-gets och våldets konsekvenser,
hur civila drabbas. Frågan är hur våldshandlingar legitimeras,
på vems bekostnad.
I den svenska självbilden är militären en rättrådig aktör i
fredsprojektet. ”Försvarsmakten är den yttersta garanten för
demokrati, fred och frihet”, med överbefälhavarens formulering.
Karin Enström, moderat försvarsminister, firar också 200 år av
fred, med speciell reverens till försvaret som viktig
”krigsavhållare”. Krigsmakten har hållit, och ska fortsatt
hålla, kriget borta. Krig för fred, som tv-dokumentärerna från
våren 2011 om insatsstyrkan i Afghanistan också rubricerades.
Vid flera tillfällen har medierna redovisat att
försvarspolitiker inte anser sig ha blivit informerade om vad
som pågår i Afghanistan. Ett aktuellt ”bråk om Sveriges
insatser”, med Dagens Nyheters rubriksättning, gäller uppgifter
om att svenska elitsoldater varit inblandade i hårda strider i
Afghanistan, med flera dödade på fiendesidan. Riksrevisionen
påpekar också i en ny rapport att regeringen bara i begränsad
utsträckning följt upp Försvarsmaktens omställning från
invasions- till insatsförsvar. Det är svårt att tolka dessa
tvister som annat än flykt från ett försvarspolitiskt ansvar,
där politiker talar så mycket fred att försvarsmakten hindras
att tala krig.
Vad skulle hända om överbefälhavare Sverker Göransson hävdade
att det svenska deltagandet i ISAF-styrkan i Afghanistan dragit
in Sverige i krig – och att det ytterst är politikernas ansvar,
inte hans och Försvarsmaktens? Men, framför allt, vilken bäring
skulle det ha på den för givet tagna föreställningen om svensk
fredsvilja, som odlas i ljuset av 200-årsjubileet?
Sverige skrivs fram som en fredlig och rättskaffens nation,
särskilt väl rustad att lösa konflikter samt värna demokrati och
mänskliga rättigheter. Vårt inter-nationella fredssaldo står
också klart på plus. Men, som jag velat visa, det finns sprickor
i den nationella självbilden, som hakar i det faktum att
gränserna mellan krig och fred blivit allt otydligare i
transnationell politik. Om detta finns en omfattande och
otvety-dig kunskap. Det tillstår även utrikesminister Carl Bildt
(m).
Sverige är en part i denna utveckling, vilket är en betydligt
viktigare insikt för framtiden än att lägga energi på att
ärerädda vår historia. Min förhoppning är därför att
fredsfirandet får ett politiskt genomslag i meningen att
alternativa, obekväma frågor släpps fram i debatten, som vad
krig gör med människor, vad det betyder att betrakta våld som
ett instrument för högre fredliga syften och hur en ny svensk
fredspolitisk berättelse – och praktik – skulle kunna se ut.
MAUD EDUARDS
Kritiska EU-fakta nr 134 maj 2014