konventionens
krav. Rikspolisstyrelsen fick i slutet av förra året i uppdrag
att undersöka om det är möjligt att införa ett nationellt
svenskt id-kort.
En märklig debatt har uppstått. Den
borgerliga oppositionen kritiserar regeringen för att dra benen
efter sig; justitiedepartementets saktfärdighet äventyrar
svenska medborgares möjligheter att kunna lämna passet hemma i
byrålådan vid utflykter till Berlin, Paris, Madrid och andra
EU-metropoler. Jurister, statsvetare och andra professionella
tyckare har på tidningarnas debattsidor tvistat om det inte
duger med de nuvarande passen och/eller hur de planerade
nationalitetsbestämda identitetshandlingarna ska utformas rent
tekniskt.
Justitieminister Thomas Bodström tycker
som sagt att frågan har fått ”för stora proportioner”.
Det kan förefalla vara en nykter ståndpunkt om man såsom
undantagslöst skett i den hittillsvarande debatten, reducerar
saken till en futtig teknikalitet. Men frågan om pass eller
id-kort är naturligtvis inte en teknisk, utan en politisk fråga.
I själva verket avslöjar frågeställningen att
Schengensamarbetets omskrutna passfrihet och fria rörlighet är
en myt.
Enligt Schengenkonventionen (artikel 2.3)
inverkar avskaffandet av personkontrollen inte på den
skyldighet att inneha, medföra och visa upp handlingar och
dokument som föreskrivs i staternas lagstiftning. Allt fler av
Schengenländerna har infört obligatoriska id-kort. Det innebär
att när man reser till ett sådant land måste man kunna visa
legitimation där nationstillhörighet framgår. Polisen kan
exempelvis vilja ha bevis för att man verkligen är
Schengenmedborgare, och därmed har rätt att vistas i landet.
Schengenstaterna är dessutom skyldiga
(artikel 45) att bedriva s.k. hotellkontroll. Denna innebär att
hotellinnehavare, pensionatsinnehavare och innehavare av
campingplats och småbåtshamn ska se till att utländska gäster
fyller i registreringskort samt styrker sin identitet med godkänd
identitetshandling (som visar medborgarskap; pass) uppvisas för
logiföreståndaren.
FÖR NÅGRA ÅR SEDAN FICK jag kontakt med
sekreteraren för den holländska Schengendelegationen, Jan van
Dedem. Via en knastrig telefonledning från Haag förklarade han
att den holländska regeringen betraktar införandet av
nationalitetsbestämda identitetshandlingar som en naturlig följd
av att Schengenländerna avvecklar sina inbördes gränskontroller:
”När det inte längre görs någon
kontroll vid de inre gränserna måste människor vara i stånd
att identifiera sig själva antingen med hjälp av pass eller
annat giltigt dokument.”
I Holland måste medborgarna numera bära
med sig giltiga identitetsbevis vid särskilda tillfällen, till
exempel på arbetsplatserna, när de använder allmänna
kommunikationsmedel och när de deltar i offentliga
demonstrationer.
I samma veva som jag intervjuade Jan van
Dedem förnekade dåvarande justitieminister Laila Freivalds på
direkt fråga i riksdagen att en svensk anslutning till Schengen
skulle innebära att svenska medborgare även i fortsättningen
skulle behöva ha med sig pass – eller annan legitimation –
vid resa till andra konventionsländer.
Idag vet vi att Freivalds ljög. Det bekräftas
av att hon, strax innan sin sorti från justitiedepartementet,
hade börjat planera att införa någon form av
identitetshandling som svenska medborgare ska bära med sig vid
resa inom Schengenområdet. Det skulle, hette det nu från Laila
Freivalds, kunna vara ”en god service till medborgarna”.
FRÅGAN ÄR DÅ VAR OCH av vem
identitetskorten ska kontrolleras?
Jan van Dedem, vid den holländska
Schengendelegationen, menar att införandet av obligatoriska
identitetshandlingar också innebär att polisen i Schengenländerna
måste förses med befogenhet att företa personkontroller.
Frankrike är ett av de Schengenländer som
infört obligatoriska identitetshandlingar och försett polisen
med obegränsade möjligheter att genomföra
identitetskontroller. Skälig brottsmisstanke behövs inte.
”De som framför allt drabbas är personer med utländskt
utseende”, säger Nicholas Busch, redaktör för nyhetsbrevet
Fortress Europe? |
 |
I Sverige har polisen idag inte rätt att
kräva att personer när som helst och var som helst ska
legitimera sig. Som ett led i förberedelserna för Sveriges
anslutning till Schengen har en lagändring har varit på gång,
men stoppades av Lagrådet.
LAGRÅDET ANSÅG ATT regeringen ville göra
en lagändring som inte var ”väl förenlig med
regeringsformen”. Förslag skulle leda till diskriminering;
svenska medborgare med mörk hudfärg skulle löpa större risk
att kontrolleras än de som ser ut att tillhöra
majoritetsbefolkningen.
Efter denna hårda kritik såg sig
regeringen tvungen att backa. När Laila Freivalds i februari förra
året överlämnade sin proposition om lagändringar med
anledning av Schengen till riksdagen, hade avsnittet om mer
rutinmässiga kontroller av utlänningar strukits.
Men Migrationsverket kräver nu att
regeringen tar nya initiativ till lagändringar som
”effektiviserar” den inre utlänningskontrollen. Det bör
t.ex. vara tillåtet för en svensk trafikpolis – på samma sätt
som för en dansk eller tysk – att även kontrollera
passhandlingar under en vanlig trafikkontroll.
När Thomas Bodström skriver i Svenska
Dagbladet att ”En resa från Stockholm till Paris blir lika
enkel som en resa från Stockholm till Karlstad”, är det lika
osant som när hans företrädare stod i riksdagen för några
år sedan och ljög.
Idag måste svenska medborgare ta med sig
passet när vi reser till Paris. När Sverige blir operativ
medlem i Schengen slipper vi visa passet vid de gränserna till
Frankrike. Men i gengäld blir vi skyldiga att medföra pass
eller annan identitetshandling där nationalitet framgår för
att när som helst och var som helst kunna bevisa för franska
polismän att vi har rätt att resa utan att visa pass!
GÖSTA TORSTENSSON
ID-kort istället för pass
JUSTITIEDEPARTEMENTET gav i slutet av förra
året rikspolisstyrelsen,
RPS, i uppdrag att snabbutreda frågan om ett nytt nationellt
ID-kort.
I slutet av januari var rikspolisstyrelsen
klar med snabbutredningen. Paradoxalt nog kommer det när
Sverige och övriga Norden går med i EU:s passunion, det så
kallade Schengensamarbetet att bli ännu viktigare än nu att
kunna bevisa sitt medborgarskap, anser rikspolisstyrelsen.
– I massmediers rapportering om Schengen
har man tryckt lite för mycket på passfriheten, säger Lars
Karlsand, som deltagit i RPS-utredningen, till TT.
– Man kan när som helst råka ut för en
personkontroll när man är i ett annat land.
Rikspolisstyrelsen föreslår därför att
ett nytt nationellt ID-kortet ska införas. Enligt RPS skulle
det vara möjligt att man är klar med kortet redan nästa år.
På ID-kortet ska medborgarskap framgå.
Det kan svenska medborgare då visa upp i stället för pass, om
man utsätts för ”inre utlänningskontroll” i ett annat
EU-land.
Bedömer RPS att sådana här nationella
ID-kort kommer att behövas för resor även i Norden?
– Ja, säger Lars Karlsand.
Frågan är känslig eftersom den skjuter
den nordiska passfriheten i sank. Tvärtemot de utfästelser som
gjordes från regeringen när
förhandlingarna om en svenska anslutning till
Schengensamarbetet inleddes för några år sedan.
GÖSTA TORSTENSSON
|