Irländarna
har blivit mer och mer kritiska till EU
|

Patricia McKenna
|
PATRICIA MC KINNA valdes in 1994 till EU- parlamentet
för det gröna partiet på Irland. Hon arbetade
tidigare som konstnär och lärare. I de allmänna valen
fick de gröna cirka fem procent av rösterna. Sin litenhet
till trots spelade partiet en viktig roll
opinionsarbetet inför folkomröstningen förra året om
Nicefördraget. McKenna utarbetade med två andra
EU-parlamentariker "Fem principer för
reformering av EU", vilket var en av grund-
bultarna i kampanjen Nej till Nice-fördraget.
|
– Vilken var huvudkritiken mot Nicefördraget i folkomröstningen?
– Vi på nej-sidan tog upp den grundläggande frågan att EU
är odemokratiskt och det därför är fel att hänskjuta ännu
mer beslutsmakt till Bryssel. Över 20 000 förordningar,
direktiv eller andra rättakter bakbinder idag de nationella
parlamenten. Vi var inte emot en utvidgning av EU, utan påtalade
att Nicefördraget inte var någon förutsättning för
utvidgningen. Det senare gjordes ju till ett stort
propagandanummer från ja-förespråkarnas sida.
– Finns det några särskilda regler för folkomröstningar
på Irland? Är de t.ex. bindande?
Irland har en konstitution, som bara ändras genom en folkomröstning.
Ett nej en folkomröstning innebär att förslag till ändring
fallen Varje enskild medborgare kan klaga hos High Court, och
i sista instans Supreme Court, ifall han eller hon anser att ett
beslut av regeringen eller parlamentet strider mot
konstitutionen. Det har faktiskt också hänt, 1986 och 1995 i
två olika frågor. Då måste folkomröstning hållas.
– Räknade ni med en seger i folkomröstningen?
– Irländarna har blivit mer och mer kritiska till EU.
Vid omröstningen om Maastricht 1992 röstade en överväldigande
majoritet för, vid omröstningen om Amsterdamfördraget 1997
vann ja-sidan med minskad marginal, 62-38, och i juni 2001 vann
nej-sidan med 54-46. Resultatet kom därför inte som en total
överraskning, även om vi blev oerhört glada.
- Det har sagts att EU-kommissionen direkt blandade sig i
folkomröstningen på Irland. Har du några konkreta belägg för
det?
- Ja, det gavs tyvärr flera exempel på det. Även tidigare
har kommissionen blandat sig i interna irländska angelägenhet.
Inför omröstningen om Amsterdamfördraget gav Kommissionen ut
en broschyr som propagerade för fördraget. Nu gjorde
kommissionären Bums ett uttalande där han uppmanade irländarna
att rösta ja. Efter omröstningen i juni publicerade David
Sullivan - en av kommissionens chefstjänstemän - en
artikel i
Irish Times där han kritiserade de politiska partierna på
Irland för att ha gjort för lite under kampanjen.
Publiceringen
skedde naturligtvis med kommissionens fulla stöd.
– Vad kommer att hända nu på Irland? Blir det en
ny folkomröstning?
– Det politiska etablissemanget är för ett centraliserat
EV. Det var endast tre små partier som arbetade mot Nicefördraget
De Gröna, Sinn Fem och Socialist Party. Därför agerade den
sittande regeringen strid med resultatet för folkomröstningen
genom att inte kräva av de andra 14 medlemsstaterna att Nicefördraget
måste omförhandlas. Irlands utrikesminister till och med förklarade
att de andra länderna kunde fortsätta med de nationella
ratificeringarna. Jag är övertyg om att ja-sidan inte kommer
att respektera folkets beslut i omröstningen. De kommer att
komma igen med en ny omröstning, troligen till hösten 2002,
efter de allmänna valen på Irland. Därför är det viktigt
att vi håller motståndsfanan fladdrande. Jag tror att
EU-vinden har vänt. Vi måste mobilisera det irländska
folket.
ULF KARLSTRÖM
Kritiska EU-fakta Nr 73 Februari
2002
|