Regeringen
säljer ut landet
|
Alldeles före juluppehållet
propositionen "Ändringar i regeringsformen -
samarbetet i EU m.m." ( 2001/02 72). Viktigast av det
som föreslås är
ett vidare utrymme för s.k. delegation,
överlåtelse av befogenheter. Som
det nu är får
riksdagen bara överIåta svenska befogenheter till överstatlig
hantering den s.k. första pelaren. Det betyder att bara
beslut om affärs- livet -
inte övriga politiken – får delegeras. För sådana
beslut föreskriver regeringsformens 10:5 tre fjärdedels
majoritet eller likalydande avgöran- den med riksdagsval
emellan.
|
Propositionen föreslår att
begränsningen till marknaden och myntet tas bort. Det
sker genom att "samarbetet i Europeiska unionen"
- ospecificerat - tillåts vara mottagare av svensk
delegation.
Ändringen öppnar för
delegering också av utrikespolitiken inom andra pelaren,
rättsfrågorna inom den tredje och välfärdspolitiken
inom den fjärde.
|

Bild: LARS-ERIK
HÅKANSSON
|
Regeringsformen ska inte längre
hindra riksdagen från att kunna överlåta familjerätten,
makten att bestämma över polis och militär samt över
skatterna.
Hur i all världen kan något sådant
föreslås? Är det inte själva poängen med vår
grundlag, att den sätter gränser vad som går att överlåta?
Det enda som enligt förslaget
inte får delegeras är beslut som "rör principerna för
statsskicket". Riksdagen får med andra ord inte frånträda
sin egen rätt att delegera. Inom ramen för samma valperiod går
Sverige som självständigt land inte att avskaffa. Ett aktivt
beslut om att landet ska upphöra kräver likalydande beslut och
mellanliggande val. Något annat vore uppseendeväckande.
Ändå är en försäkran om att
Sverige lever vidare som ett eget land också efter 2002 inte så
lugnande som det låter. Om allt utan rätten att delegera kan
delegeras - bara det sker i laga ordning - får medlemskapet
en ny innebörd.
Hittills har bara sådant
beslutsfattande kunnat överlåtas, som har varit av marginell
betydelse. Så länge ansvar bara kan utkrävas av det egna
landets regering, och inte samfällt av ministerrådet, har
enbart makten över marknaden kunnat delegeras.
Till nöds har det gått att upprätthålla
fiktionen av förvaltningsunion, för vars beslut ansvar inte
behöver kunna utkrävas. Med stöd av den idéen gick ett medlemskap
att förena med regeringsformens demokratiprincip.
Så resonerade riksdagen 1994.
Det var ingen originell uppfattning. Också inom de äldre
medlemsländerna var detta svaret på frågan om hur en överstat
utan möjlighet att utkräva ansvar alls är möjlig. Inrättningen
överstat utan demokrati förutsätter att det som överlåts är
mindre viktigt.
Familjenära juridik,
skattebaser, välfärds-, rätts- och utrikespolitik utgör
lejonparten av den förda politiken. Inom alla sådana områden
vinnlägger sig länderna om att inte bara i teorin utan också i praktiken
hävda rätten
att själv besluta.
Låt vara att unionsländerna
tyngst vägande inrikespolitik mer och mer föregås av samråd
och samordning länderna emellan. Ändå - och just precis därför
- får rätten att besluta om den familjenära och den
kostnadskrävande politiken inte delegeras.
Ju mer länderna ömsesidigt påverkar
varandra, desto viktigare blir det - för demokratins skull
- att själv kunna bestämma. Det låter motsägelsefullt, men
är det alls inte vid närmare eftertanke.
Vad regeringsformen 10:5 i dag föreskriver
- att befogenheter bara får överlåtas till de europeiska
"gemenskaperna" - sätter en gräns för vad som går
att delegera. "Samarbete" duger inte som adressat.
Enligt 1994 års utformning av
paragrafen kan svensk offentlig makt bara delegeras till ett
juridiskt fixerat samgående av det slag som gäller för
marknaden och myntet. Det är vad ordet "gemenskaperna"
åsyftar.
Varför överge denna högst
rimliga demarkationslinje? Är det verkligen ett välgrundat
önskemål att makten över utrikes- och välfärds- och rättspolitiken
ska gå att delegera? Eller rör det sig om ett olycksfall i
arbetet av det slag som lätt inträffar i regering och riksdag
når tempot är alltför uppskruvat?
Vad som står på spel, menar
jag, är trovärdigheten hos den försäkran som avgjorde utgången
av folkomröstningen 1994. Gjorda delegationer skulle vara av
begränsad natur och bara gälla affärslivet, påstod vi som
argumenterade för ett ja.
Utrikes-, rätts- och välfärdspolitiken
skulle inte kunna beslutas utom räckhåll för den svenska
demokratin. Också inför utsikten att under de närmaste åren
söka förmå en majoritet att bejaka EMU finns det skäl att
hejda sig. Även utan den föreslagna grundlagsändringen är
detta en svår uppgift. En centralisering av makten över
myntet får inte leda till att också utrikes-, välfärds- och
rättspolitiken måste befinna sig utom räckhåll för
folkstyret.
Redan av politiska skäl framstår
förslaget om obegränsad rätt att delegera som en måttligt
angelägen grundlagsreform. Alldeles särskilt gäller detta
om ett grundlagsbeslut och en EMU-kampanj i tiden kommer att
sammanfalla. Varför behöver möjligheten att delegera inte längre
begränsas?
Önskar vi som medborgare att
också i fortsättningen kunna utkräva ansvar för det som är
viktigt? Visst måste riksdagen då - för sin demo- kratiska
självrespekts
skull - markera att makten över marknaden och myntet är allt
vad den tillåter sig att frånträda?
SVERKER GUSTAVSSON
Professor i statskunskap, Uppsala
Universitet
Kritiska EU-fakta Nr 73 Februari
2002
|