Generallöjtnant
Carl Björeman:
- Det nationella försvaret har
satts på undantag
- Sveriges militära försvar
tenderar mentalt att bli EU- och Nato- tillvänt
men organisatoriskt illa ägnat för att försvara
rikets frihet och oberoende om dessa värden
skulle hotas militärt. Det säger Carl Björeman,
generallöjtnant och tidigare militärbefälhavare
i Södra Militär-området (Milo-Syd).
Under
det senaste decenniet har det skett stora förändringar
inom försvarsmakten |
 |
För
det första
har försvarsmaktens krigs- och utbildningsorganisation
bantats kraftigt.
-
Exempelvis armén mobiliserar nu 225.000 man, vilket kan
jämföras med 1990 då motsvarande siffra var
725.000. 1990 fanns det 43 utbildningsförband, nu återstår
bara 14, säger Carl Björeman.
För
det andra
har det skett en övergång från allmän till selektiv
värnplikt.
Från
1901 till och med 1992 har i princip alla vapenföra
unga män vapenutbildats. Den allmänna värnplikten var
under denna tid dels en försvarsprincip (med samhällssolidaritet
som grundsten), dels en rekryteringsform.
Försvarsbeslutet
1992 innebar att den - redan då krympta - krigsorga-
nisationen skulle styra hur stort antal värnpliktiga
som skulle grund- utbildas. Det blev värnpliktiga
"över" och dessa placerades i en så kallad
utbildningsreserv, i avvaktan på inkallelse om mer
hotande lägen skulle uppstå i framtiden.
-Därmed
hade i praktiken ett stort steg tagits mot att avskaffa
försvarsprincipen allmän värnplikt. Av
rekryteringsformen allmän värnplikt återstår
egentligen
endast en allmän mönstringsplikt, menar Björeman.
Han
befarar att denna utveckling kommer att fortsätta och
förr eller senare leda till att det demokratiska folkförsvaret
ersätts av en yrkesarmé.
ÖB
har föreslagit att soldater anställs med flerårskontrakt,
dvs. klartext yrkessoldaten Försvarsministern har av
principiella skäl motsatt sig detta. Men i den senaste
försvarspropositionen föreslår försvarsministern
dels att internationell tjänst ska bli obligatorisk
för nyanställda officerare, dels att rekrytering av
soldater ska ske värnpliktsvägen och genom
frivilligt åtagande samt genom att så kallade
beredskapskontrakt tecknas.
För
det tredje
har det under 1990-talet skett en stegvis
"internationalisering" av den svenska försvarsmakten.
Det är enligt Carl Björeman den viktigaste förändringen.
Det
gjordes ett mycket betydelsefullt val i samband med
regeringsskiftet 1991. Skulle försvarsmakten främst
inriktas på att möta framtida hot mot rikets frihet
och oberoende eller på att möta de hot och lösa de
uppgifter som kan spåras i närtid?
Regeringen Bildt såg som
sin första uppgift att "fullt utföra Sverige in i
det europeiska samarbetet" men hävdade samtidigt
att "alliansfrihet i fred syftande till neutralitet
i krig behåller sin grundläggande betydelse".
-Det
ligger en motsägelse dessa två uttalanden och det har
medfört att den internationalisering, som den militära
eliten och så småningom även den försvarspolitiska
eftersträvat bäddats in i ett kryptiskt språk, säger
Carl Björeman.
För
det fjärde
har uppgifterna när det gäller nationellt försvar förändrats
från det kärva men begripliga "försvarsmaktens
fundamentala uppgift är att försvara riket mot väpnade
angrepp som hotar dess frihet och oberoende" till
den diffusa tesen "försvara Sverige mot väpnat
angrepp (vars syfte och därmed "farlighet"
således inte anges.) Dessutom har försvaret av
Sverige inte längre högre prioritet än de
internationella
operationerna.
För det femte har
det, menar Carl Björeman, skett en radikal ambitionshöjning
när det gäller internationella insatser utan någon
ingående och för svenska folket begriplig debatt förts.
1
försvarsbeslutet 1995-1996 angavs att förmågan till
fredsfrämjande och humanitära insatser skulle förbättras,
dock skulle så kallade fredsframtvingande insatser
undvikas.
1
försvarsbeslutet 1999-2000 har sådana restriktioner släppts.
Där anges att försvarsmakten bland annat ska "ha
förmåga att i samverkan
med andra länder planera och genomföra fredsbevarande
operationer" samt "ha förmåga att i
samverkan med andra länder planera och genomföra
fredsframtvingande operationer som främst skall kunna
ske med markförband i Europa och dess närhet".
-
Det
var ett
tecken i skyn när Johan Hederstedt utnämndes till ÖB,
menar Carl Björeman.
Bland
de få skriftliga arbeten som Joalin Hederstedt
publicerat märks främst "Internationalisera försvaret!"
(1998). 1 denna skrift föreslog han en utlandsstyrka
om cirka 2.000 man ur samtliga försvarsgrenar, bland
annat JAS-divisioner, samt en omfördelning av resurser
inom försvarsmakten motsvarande 4-5 miljarder kronor
per ån Hederstedt var 1998 sakkunnig hos försvarsminister
von Sydow.
-
Det förklarar genomslaget försvarsbeslutet 1999-2000,
säger Carl Björeman.
Han
menar att försvarsmaktens ledningsorganisation i dag
helt inriktad på att leda expeditionskårer
utomlands, ej för försvar av Sverige.
-Sveriges
militära försvar tenderar mentalt att bli EU- och
Nato-tillvänt men organisatoriskt illa ägnat för
att försvara rikets frihet och oberoende om dessa värden
skulle hotas militärt säger Carl Björeman.
-Den
militära officerseliten, som bildar opinion, knyts steg
för steg allt närmare till EU/Nato och fjärmar sig i
praktiken alltmer från det nationella försvaret.
Mindre snällt sagt:
Sverige
är på väg in i Nato, men baklänges.
-
Sverige
har en
försvarsmakt, reellt från 1940-talet, till namnet från
1975. Den håller nu på att bli en krigsmakt i den
meningen att den riskerar dras in i fredsframtvingande
insatser (krig) ute i världen, oavsett detta sker i
EU:s eller Natos regi, sammanfattar generallöjtnant Björeman.
-
Utrikesministerns försäkran tv i höstas om att vi kan
"dra oss ur när det hettar till påminner om
ryska och tyska politikers önskan inför första världskriget
att hejda den militära processen när den väl startat.
Det är enbart en fåfäng önskan!
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska
EU-fakta nr 74 Maj 2002
|