Martin, som studerar vid Göteborgs universitet, har gått igenom alla protokoll gällande
omröstningar i generalförsamlingen från och med 1982 fram till 2001. Förändringen
inträffar i och med Sveriges ansökan till EG för tio år sedan.
Martin förklarar
förändringen i utrikespolitiken i första hand med ansökan om medlemskap i dåvarande EG. Den svaga ekonomiska utvecklingen
är en annan förklaring. Sverige behövde hålla sig på god fot med västländerna med
tanke på ekonomiskt utbyte.
Martins
C-betygsuppsats har titeln ”En väststat som andra? En studie av europeiseringen av
svensk utrikespolitik”. Den ligger till grund för en artikel på DN-debatt ”Stödet
till tredje världen minskar” av Martin Sjöstedt och Ulf Bjereld (professor i statskunskap). Syfte var att lyfta de utrikespolitiska frågorna som lyst med sin frånvaro i valrörelsen. Det lyckades man nu inte med.
DÄREMOT LYCKADES man
reta upp Pierre Schori (svensk FN- ambassadör), som menade att detta inte var en sann
bild av svensk utrikespolitik. Schori kunde inte bestrida resultatet som sådant
eftersom det bygger på faktiska uppgifter i FN-protokoll. Men han påstod att Sverige
inte ändrat sin utrikespolitik utan tvärtom att Sverige genom medlemskapet i EU har påverkat
EU-länderna. Men kvar står att Sverige numera nästan aldrig röstar med tredje världen
i kontroversiella frågor i FN. Det kan inte Schori förneka.

Martin Sjöstedt
instämmer inte i Pierre Schoris påstående. Tvärtom menar han att den svenska
utrikespolitiken ”europeiserats” och därmed passiviserats de senaste tio åren.
Han kritiserar i stället den svenska utrikespolitiken för att inte utnyttja sin röst
i EU och försöka påverka den gemensamma utrikes-och säkerhetspolitiken (GUSP) till
exempel när det gäller fattigdomsbekämpning, bistånd och EU:s jordbrukspolitik –
frågor som har betydelse för länder i tredje världen.
I DN-ARTIKELN redovisas också hur det officiella
besöksutbytet med andra länder förändrats. En tidigare studie av Marie Demker och
Cecilia Malmström visade att besök från länder i tredje världen stod för 34
procent av officiella besök till och från Sverige under åren 1965- 89. Motsvarande
siffra för Västeuropa var 24 procent. Från och med 1990 minskar besöksutbytet med
tredje världen till 18 procent och euroepiska länder ökar andelen till 60 procent. Således
en markant förändring sker under 90-talet, vilket stärker tesen om svensk
utrikespolitiks europeisering.
Under tre
decennier förde Sverige en aktiv utrikespolitik, som byggde på en neutralitetspolitik.
För att göra trovärdigt att landet skulle förhålla sig neutralt i händelse av krig
så gällde det att inte enbart stödja stormakterna. Sverige, som var alliansfritt, tog
ofta ställning för fattiga och mindre länder. Artikelförfattarna beskriver den
tidigare utrikespolitiken på följande sätt: ”Genom ett generöst biståndsprogram
och ett riksdagsledamot för centerpartiet i Jämtlands län högt officiellt besöksutbyte med tredje världen
framstod Sverige som u-ländernas förkämpe bland i-länderna, och även inom FN försvarade
Sverige uländernas intressen och stödde bland annat deras krav på en ny ekonomisk världsordning.
Statsminister Olof Palme var i detta sammanhang en tongivande personlighet som satte sin
prägel på den aktiva politiken genom stöd till tredje världens länder och skarp
kritik av stormakternas agerande. Sveriges utrikespolitiska profil skiljde sig således
från övriga västländer genom denna uttalade tredje världeninriktning.”
SJÖSTEDT OCH BJERELD anser att väljarna skulle ha rätt att veta var de olika partierna står i de utrikespolitiska frågorna
för valet. Under tiden då neutralitetsdoktrinen gällde fanns en samstämmighet i
svensk säkerhetspolitik men nu finns en stor oenighet angående Natomedlemskap, bistånd,
etc. Men det ville politikerna inte tala om. INGELA
MÅRTENSSON
Kritiska
EU-fakta nr 77
Oktober 2002
|