Den nya konstitutionen
banar väg för ett
EU-försvaret
Vid EU-toppmötet i oktober 2003 förklarade
Sveriges statsminister Göran Persson att någon försvarsunion
med ömsesidiga garantier skulle det inte bli i EU även om
sådana ambitioner fanns i det utkast till EU-konstitution
som konventet om EU:s framtid hade lagt fram under sommaren.
Det gav svenska folket intrycket att diskussionen var
avblåst. Det var förhastat.
När EU:s utrikesministrar förhandlade om
konstitutionen i Neapel i slutet av november samma år låg
ett kompromissförslag från ordförandelandet Italien på
bordet. Förslagets militäravsnitt innehöll skrivningar om
att alla EU-länder åtar sig att försvara ett medlemsland som
angrips med alla medel – ”militära och andra”.
Förslaget gick till och med längre än vad
EU-konventet föreslagit. Konventet skrev att till dess att
ett gemensamt EU-försvar har upprättats så ”skall ett
närmare samarbete upprättas inom unionen när det gäller
ömsesidigt försvar”. Detta samarbete innebär att om en av de
stater som deltar i samarbetet utsätts för väpnat angrepp så
”skall de övriga deltagande staterna […] ge stöd och bistånd
med alla till buds stående militära och andra medel”.
När första versionen av Italiens förslag
lades fram inför Neapelmötet intog Sverige en synerligen låg
profil och ville knappt låtsas om att det fanns. Inte förrän
en första förhandlingsomgång lett till en ny men nästan
oförändrad skrivning reagerade Sverige.
Den svenska regeringen hade förmodligen
hoppats på att Storbritannien skulle rida spärr mot
långtgående förslag om militärt EU-samarbete för att inte
äventyra Natos ställning och förhållandet till USA. Istället
hade den brittiska regeringen nu sagt ja till skrivningar
som från svensk synpunkt var politiskt känsliga att godta.
– Vad gäller de ömsesidiga
försvarsgarantier som föreslås i ordförandelandet Italiens
förslag så är det klart att Sverige aldrig kan acceptera
ömsesidiga försvarsgarantier, och därför går vi nu fram
tillsammans med de övriga alliansfria länderna Finland,
Irland och Österrike och kräver en ändring, sade Laila
Freivalds efter en diskussion i riksdagens EU-nämnd i början
av december 2003.
Den text som de militärt alliansfria
EU-länderna avvisade slog fast att alla EU-länder är
skyldiga att hjälpa ett EU-land som utsätts för ett väpnat
angrepp. De ville ersätta den med en text om att ett land
som attackeras ”kan begära” hjälp från andra medlemsländer.
(Formuleringen liknar Natos försvarsgaranti. I Natofördraget
från 1949 står att Atlantpaktens medlemsländer ”kommer att
hjälpa” med ”de åtgärder som bedöms nödvändiga, inklusive
väpnad styrka”.)
Några dagar innan EU-toppmötet i mitten av
december samma år lade ordförandelandet Italien fram ett
kompromissförslag när det gäller försvarsskrivningarna i
utkastet till EU-konstitution. Ord för ord var den nya,
omskrivna försvarsklausulen densamma som den Sverige och de
tre andra alliansfria EU-länderna avvisat dagen innan. Om en
medlemsstat utsätts för ett väpnat angrepp på sitt
territorium är de övriga länderna skyldiga att ge den stöd
och bistånd med alla till buds stående medel.
Skillnaden var ett litet tillägg: ”Detta
påverkar dock inte karaktären i vissa medlemsländers
säkerhets- och försvarspolitik.”
Vad tillägget betyder är dunkelt. Som
undantag är det så vagt formulerat att det bara håller så
länge alla inblandade parter är överens om dess tolkning. En
välvillig tolkning är att alla medlemsländer förbinder sig
att stödja ett annat medlemsland som blir angripet, även om
inte alla med automatik kommer att skicka soldater. Varje
land beslutar självt hur det bäst ska komma till
undsättning.
Mer behövdes inte för att de militärt
alliansfria staterna skulle acceptera den nya skrivningen.
– Det är en rimlig avvägning som skett.
Det är bra rent av, förklarade statsminister Göran Persson
inför riksdagens EU-nämnd dagen innan EU-toppmötet i Bryssel
inleddes.
Det är att blanda bort korten. I förslaget till nya
EU-grundlag stadsfäst skyldigheten till ömsesidiga
försvarsgarantier. Visserligen är det möjligt att de så
kallade alliansfria staterna ska kunna slippa ställa upp
militärt, men grundregeln är att EU-länderna ska försvara
varandra militärt om de blir angripna.
Konstitutionen säger också att den
gemensamma försvarspolitiken ska leda till ett gemensam
försvar ”när” medlemsländerna så beslutar, inte längre ”om”
alltså.
– Jag har svårt att föreställa mig att Sverige skulle ställa
sig neutralt i händelse av väpnat angrepp mot ett annat
EU-land, deklarerade Göran Persson i riksdagen den 30
januari förra året.
I det läget skulle Sverige kunna skicka trupper till det
attackerade landet. Men det beslutet ska Sverige fatta, inte
något annat land i en allians menar Göran Persson:
– Den handlingsfriheten har vi och den förbehåller vi oss.
Men ingen annan ska tala om för oss att vi ska skicka trupp.
Ingen annan ska ta det beslutet.
Slutsats: Försvarsalliansen är här och
Sverige ger sitt godkännande. EU antar en liknande skepnad
som Nato. Även inom Nato är det de enskilda medlemsländerna
som avgör om och hur de ska bistå ett annat medlemsland som
utsätts för ett militärt angrepp. Det enda som återstår av
den förutvarande svenska neutralitetspolitiken, är friheten
att själva fatta beslut om militära operationer som andra
redan har beslutat. En sådan säkerhetspolitisk tvångströja
vill Göran Persson påtvinga Sverige.
Dessutom öppnar EU-konstitutionen för ett
militärt så kallat ”strukturerat samarbete” mellan
EU-länderna. Den vetorätt som tidigare funnits mot detta
slopas. De EU-länder som vill genomföra militära operationer
i andra länder ska tillåtas bilda en förtrupp som kan agera
på egen hand.
I konstitutionen sägs det uttryckligen att
ett ”strukturerat samarbete” på det militära området ska
upprättas av ”de medlemsstater som uppfyller högre krav på
militära resurser, och som sinsemellan har gjort mer
bindande åtaganden på detta område med tanke på de mest
krävande uppdragen”.
Tidigare har Sverige sagt tvärnej till
militärt samarbete i mindre grupper EU-länder.
När frågan var uppe förra gången, i
förhandlingarna om Nicefördraget, gick Sverige emot själva
principen att länder ska kunna gå före militärt och satte
tillsammans med Storbritannien stopp för det.
Och inför riksdagens EU-nämnd deklarerade Göran Persson i
mitten av oktober 2003:
– Vi vill inte att en grupp av stater ska kunna inrätta ett
så kallat strukturerat samarbete om man vill samordna sina
militära kapaciteter.
Men efter att Frankrike, Tyskland och Storbritannien gjorde
upp strax före EU-toppmötet i december, har den svenska
regeringen även i denna fråga gjort en total omsvängning.
– Genom de förändringar som har skett i texterna så att det
innebär att det är öppet för alla att vara med och att var
och en avgör i vilken utsträckning så tycker vi att det är
en bra skrivning, förklarade utrikesminister Laila
Freivalds.
Nu finns förslaget om en militär förtrupp
inskrivet i utkastet till EU-konstitution. Förslaget håller
redan på att förverkligas, trots att konstitutionen ännu
inte ratificerats. Och Sverige medverkar naturligtvis
aktivt. I slutet av november presenterade försvarsminister
Leni Björklund en nordisk snabbinsatsstyrka där Sverige ska
ställa upp med 1.100 soldater och samarbeta med Finland och
Norge. Totalt omfattar stridsgruppen 1.500 man och ska verka
under EU-flagg.
När det gäller FN-mandat finns det i konstitutionsförslaget
en skrivning om att visa respekt för FN-stadgan, men det är
EU självt som avgör om det krävs FN-mandat vid militära
aktioner eller inte.
Den svenska regeringen har tidigare uttalat att den för sin
del ovillkorligen kommer att kräva ett FN-mandat för att
Sverige ska medverka i EU:s krishanteringsoperationer.
Numera är försvarsministern beredd att ingripa också utan
FN-mandat.
– Det kan finnas undantagssituationer då humanitära skäl
talar för att man ska göra en intervention trots att FN:s
säkerhetsråd inte givit sitt klartecken till det, säger Leni
Björklund till Dagens Nyheter 27 november.
Även förändringarna när det gäller krishantering går att
förena med Sveriges alliansfrihet enligt försvarsminister
Leni Björklund, därför ”det handlar om ett politiskt
samarbete mellan länderna, vi lämnar inte över
beslutanderätten till EU”.
– När unionen ska besluta om en insats som ska ske under
EU-flagg ska alla länder vara överens. När Sverige skickar
ut sin styrka, föregås det alltid av ett beslut i riksdagen,
säger Leni Björklund till Dagens Nyheter.
Även om Sverige behåller möjligheten att inte delta, blir
EU-armén i praktiken omöjlig att stoppa. Och att ett land
inom unionen skulle kunna kalla sig alliansfritt samtidigt
som andra länder utför militära interventioner i EU:s namn
faller givetvis utanför rimlighetens ram.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 94 Januari 2005
Tillbaka eller Startsidan
|