Stora förändringar med
den nya EU-konstitutionen
De viktigaste förändringarna mellan
existerande fördrag och konstitutionen inom utrikes- och
säkerhetspolitikens område är följande:
1 Tidigare skrev man att
samarbetet skulle kunna leda till ett gemensamt försvar om
Rådet beslutade detta. Nu skriver man att det kommer att
leda till ett gemensamt försvar när Rådet beslutar detta.
2 Man skriver nu
uttryckligen att unionen skall tillförsäkras ”en operativ
förmåga” som bland annat ska stödja sig på militära
resurser.
3 Beträffande krigsmateri
elen så skrev man tidigare att man eftersträvade ett
lämpligt samarbete. Detta har nu preciserats till en
gemensam försvarsbyrå. Reglerna (liksom säte) för denna ska
beslutas med kvalificerad majoritet. (Det står dock varje
medlemsland fritt att delta eller ej)
4 Man skriver in att varje
medlemsland har skyldighet att bistå ett annat vid ”ett
väpnat angrepp”. Även om man tillfogar reservationen att
detta inte ska påverka den speciella karaktären hos vissa
länders säkerhetspolitik (hur nu detta ska gå till) så är
godkännandet av ”biståndsskyldigheten” ett klart avsteg från
alliansfriheten.
5 Det har infogats ganska
detaljerade skrivningar om skyldigheten att bistå ett annat
land vid en naturkatastrof, terroristangrepp och liknande.
Här behöver dock biståndet ej vara militärt.
6 EU:s ”utrikesminister”
övertar många av de uppgifter som tidigare låg på Rådet och
dess ordförande. Han/hon ges en stödjande byrå med
tjänstemän, han/hon får initiativrätt på en rad områden,
han/hon övervakar internationella avtal och han/hon blir den
(som rent fysiskt) ska tala för unionen i till exempel FN.
7 I existerande fördrag
skrev man in rätten för vissa länder att inom unionens ram
fördjupa sitt samarbete inom något område. Man var dock
mycket tydlig och påpekade att detta fördjupade samarbete
inte fick avse saker med militära och försvarsmässiga
konsekvenser. Nu introducerar man ett nytt begrepp
”permanent strukturerat samarbete” som avser just detta,
dvs. ett militärt samarbete mellan vissa länder, men också
inom unionens ram. ”Unionen” får på detta sätt militär
kapacitet trots att alla länder inte är med.
8 Man introducerar även
inom utrikespolitiken den så kallade pasarellen. Det vill
säga man ger Europeiska Rådet rätt att utan fördragsändring
(dvs. utan att de olika parlamenten behöver ratificera
saken) ändra ett beslut som nu ska tas med enhällighet till
ett majoritetsbeslut. En sådan omvandling får dock inte ske
på områden med militära eller försvarsmässiga konsekvenser.
Det betyder att om man vill införa majoritetsbeslut vad
avser till exempel frågor som rör ett gemensamt försvar så
måste förslaget ratificeras av samtliga länders parlament
innan det blir giltigt.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 94 Januari 2005
Tillbaka eller Startsidan
|