EU-kommissionen kräver
svenska lagändringar
EU-kommissionen kräver EMU-anpassning av svensk grundlag
trots folkomröstningen hösten 2003. Nejet till euron och EMU
har inte satt några officiella spår i EU:s högkvarter. Det
har regeringen heller inte bett om.
Sverige är alltför öppet, Riksbanken inte tillräckligt
oberoende, och Sverige erkänner inte att EU ska stå för
valuta- och penningpolitiken.
På de här områdena måste de svenska grundlagarna,
tryckfrihetsförordningen och regeringsformen, ändras för att
undgå att Sverige bryter mot EU-fördraget.
Det skriver EU-kommissionen och den Europeiska
Centralbanken ECB i den senaste konvergensrapporten om
Sveriges förhållande till EU:s valutaunion.
Att majoriteten av svenskarna sa nej till EMU och euron i
en folkomröstning förra året har – officiellt – gått
spårlöst förbi i Bryssel och Frankfurt.
Varken i konvergensrapporten eller i bakgrundsdokument
kan man finna hänvisningar till folkomröstningens resultat.
– Folkomröstningen var en rent intern svensk angelägenhet,
säger kommissionens talesman i EMU-frågor Gerassimos Thomas
som förklaring.
– Det är väl inget som kommissionen direkt vill lyfta fram,
särskilt som resultatet blev ett nej, säger Knut Hallberg,
departemenstråd på finansdepartementet.
Men har inte Sverige påpekat att folkomröstningen borde
nämnas i rapporten, som en ren sakupplysning?
– Mig veterligen har vi inte det.
Kommissionens krav på svenska lagändringar är inte
okända. De redovisades när EMU-kommissionären Joaquin
Almunia presenterade konvergensrapporten i Bryssel.
– I Sverige är Riksbankens oberoende fortfarande inte
tillgodosett, det påpekade vi redan 2002, sa han då.
I rapporten konstateras att Sverige har en skyldighet att
anpassa lagstiftningen till EMU och att svenska myndigheter
”inte har vidtagit några åtgärder för att rätta till de
oförenligheter som ECB har beskrivit i upprepade rapporter”.
Sverige har inte något EMU-undantag, till skillnad från
Storbritannien och Danmark. Det bad Sverige aldrig om vid
inträdet i EU, och det har Sverige inte bett om senare.
– Vi har förbundit oss att gå med någon gång. Då ska det
framgå av Sveriges lagar att det är ECB som driver
penningpolitiken och har utgivningsmonopol på sedlar, säger
Knut Hallberg på finansdepartementet.
Men det gör det ju inte?
– Nej, vi har ju haft en folkomröstning där resultatet blev
ett nej så det är inte aktuellt för stunden.
Vad innebär ”inte för stunden”?
– Att det inte är aktuellt i en nära framtid.
Ändringskraven från Bryssel och Frankfurt omfattar
riksbankslagen, men också grundlagarna, regeringsformen och
tryckfrihetsförordningen. Riksbankslagen och sekretesslagen
kan ändras av ett enkelt riksdagsbeslut. Det är svårare med
regeringsformen och tryckfrihetsförordningen. Där kräver
ändringar två riksdagsbeslut med mellanliggande val.
– Men man ska inte överdriva komplexiteten i det här. De
förändringarna kan göras relativt enkelt, säger Knut
Hallberg på finansdepartementet.
STAFFAN DAHLLÖF
Kritiska EU-fakta nr 94 Januari 2005
Tillbaka eller Startsidan
|