Sverige, drygt ett år
efter folkomröstningen
om EMU
Har villaägare tvingats gå från hus och hem på grund av
för höga räntor? Har kronan slutat flyta och sjunkit djupt
ner i dyn? Har Sveriges tillväxt rasat i förhållande till
euroländerna?
Nej, detta är inte verkligheten i Sverige årsskiftet
2004/2005. Men det var den verklighet som ja-förespråkarna
utmålade inför folkomröstningen hösten 2003. Det var inte
någon måtta på allt elände som skulle drabba svenska folket
om vi, mot förmodan, skulle våga trotsa maktelitens
uppmaningar och välja nej-valsedeln. Men svenska folket
genomskådade etablissemangets – såväl när det gällde hot som
locktoner, väl medvetna om att stora grupper i samhället
redan drabbats tillräckligt hårt av den ekonomiska
politikens EU-anpassning. En anpassning som bland annat
inneburit försämringar inom sjukvård och omsorg och
avregleringar och privatiseringar som ökat
levnadsomkostnaderna för medborgarna.
Hur ser då svensk ekonomi ut idag i Sverige i förhållande
till euroländernas. Jo, bra!
När det gäller tillväxten så har Sverige dragit ifrån
genomsnittet i euroområdet så att vi har nu nästan dubbelt
så stor tillväxt som EMU-länderna. Kronan är stabil i
förhållande till euron och har stärkts mot dollarn. Vid
folkomröstningen låg Riksbankens styrränta 0,75
procentenheter över den Europeiska Centralbankens (ECB).
Efter Riksbankens sänkning i april är räntorna lika stora.
Samtidigt ser vi nästan dagligen hur de ekonomiska
problemen växer i EMU-länderna och arbetslöshetens gissel
präglar ekonomin. Stabilitetspaktens regler bryts av flera
länder, i Tyskland protesterar medborgarna och stora
demonstrationer genomförs av uppretade människor varje
måndag i mer än 220 tyska städer. Protesterna gäller alla de
av den tyska regeringen föreslagna nedskärningarna som är en
tydlig konsekvens av EMU och stabilitetspaktens rigida
ekonomiska politik.
Undersökningar visar att svenska folket inte ångrat sitt
nej till EMU. Desto mer förvånad blev jag därför härförleden
vid EU-parlamentets session i Strasbourg. Holländska
ordförandeskapet informerade om förslaget om att göra vissa
”kosmetiska” förändringar av stabilitetspakten. Det var då
häpnadsväckande att höra från Rådet att först hade man
diskuterat förslaget med ministrarna i eurozonen och
härefter med övriga 13 länder som nu inte är med i EMU
(däribland Sverige). Det sas från Rådet ”att det var viktigt
att samråda med de 13 länderna, eftersom samtliga dessa 13
länder vill ju vara med i EMU”. Jag trodde att Sverige sagt
nej till EMU, och dessutom i en folkomröstning. Är inte
svenska folkets svar tydligt nog? Vilka signaler ger svenska
regeringen till Rådet i EMU-frågan?
Det var också ganska förvånansvärt att höra en
representant för LO uttala sig för en tid sedan, med
anledning av att det i Tyskland finns förslag om att öka
arbetstiden för löntagarna med bibehållen lön. Alltså längre
arbetstid för samma lön.
Delar av Svenskt Näringsliv var inte sena att gå ut med
samma förslag på den svenska arbetsmarknaden. Det föranledde
Sveriges Radio att låta en representant för Svenskt
Näringsliv debattera förslaget med en företrädare för LO. I
denna debatt argumenterade LO-representanten för att det
absolut inte var jämförbart med svensk och tysk
arbetsmarknad. Den press löntagarna i Tyskland utsätts för
gällande löner och arbetsförhållanden drabbar inte Sverige i
samma utsträckning på grund av att Sverige inte är med i
EMU. Tack vare att Sverige inte är med i EMU och har en
flytande krona istället för en till
euron fast valutakurs kan vi använda bland annat
valutakurser och andra ekonomiska instrument för att behålla
ett bra konkurrensläge gällande exportmarknaden. Jag är inte
förvånad över slutsatserna från LO, de förde vi på nej-sidan
fram under folkomröstningskampanjen, men jag är förvånad
över att LO-ledningen inte under kampanjen redogjorde för
den uppfattningen utan tvärtom, argumenterade för ett ja
till EMU. En majoritet av LO:s medlemmar röstade nej, trots
LO-ledningens insatser för ja-kampanjen, och LO-ledningen
borde idag tacka sina medlemmar för deras klokskap.
Hade Sveriges riksdag fått avgöra EMU-frågan så hade
svaret blivit ja till EMU. Riksdagsmajoriteten var inte
representativ för svenska folkets uppfattning. Detsamma
gäller idag för förslaget till ny konstitution för EU. Av
bland annat det skälet är det naturligtvis självklart att
även konstitutionsfrågan ska avgöras av folket i en
folkomröstning. I konstitutionsförslaget skrivs dessutom in
”att euron är Unionens valuta”. Risken är därmed uppenbar
att Sverige ”bakvägen” genom konstitutionen ändå blir ett
EMU-land, trots folkviljan. Frågan om konstitutionen är
alldeles för viktig för att avgöras av en riksdagsmajoritet
som inte representerar folkviljan.
Eva-Britt Svensson
förste vice ordförande i Folkrörelsens Nej till EU och
EU-parlamentariker (v)
Kritiska EU-fakta nr 94 Januari 2005
Tillbaka eller Startsidan
|