Turkiet närmar sig EU –
men vägen är lång till medlemskap
EU-toppmötet i DECEMBER gav
ett förhandlingsdatum för Turkiet och satte upp ett antal
reservationer. Ett turkiskt medlemskap i EU ska ingalunda
ses som givet.
Turkiet har sökt medlemskap sedan 1963 och accepterades som
kandidatland 1999. EU utfäste sig att starta förhandlingar
när Turkiet fyllde ett antal krav. Sedan dess har Turkiet
gjort sådana anpassningar att EU-kommissionen i en rapport i
höstas gav sitt klartecken till att inleda
medlemskapsförhandlingar med Turkiet.
Enligt rapporten är Turkiet väl förberett för att inleda
förhandlingar om ett EU-inträde. Landet är på väg att
uppfylla flera av de politiska och ekonomiska krav som
EU-kommissionen ställer på nya ansökarländer. Kommissionen
säger därmed ja till Turkiet, men med flera förbehåll.
– Det är ett villkorat ja som följs av ett stort antal
rekommendationer om uppföljningar och kontroller av
situationen i Turkiet, sade EU-kommissionens dåvarande
ordförande Romano Prodi, när rapporten presenterades.
Bland medlemsländerna är meningarna delade. Många var och är
oroliga inför utsikterna att Turkiet blir medlem.
Signalerna om att Turkiet inte hör hemma i EU har kommit
inte minst från kristdemokraterna i Tyskland och det
styrande högerpartiet i Frankrike, UMP.
Den förre franske presidenten Valery Giscard d’Estaing, som
förra året ledde EU:s konstitutionella framtidskonvent,
tycker inte att turkarna har en plats i EU. ”Dess [Turkiets]
huvudstad ligger inte i Europa; 95 procent av dess
befolkning lever utanför Europa; det är inte ett europeiskt
land.” I den utförliga intervjun, som publicerades i Le
Monde, slog Giscard d’Estaing också fast att ett turkiskt
EU-medlemskap endast skulle kunna förverkligas till priset
av ”Europas undergång”.
Den nuvarande franske presidenten Jacques Chirac har uttalat
att han är rädd att ”EU tunnas ut” om turkarna blir
medlemmar. En av Chiracs närmaste män, UMP-ledaren Alain
Juppé, sade i våras att man inte vill inleda några
förhandlingar med Turkiet i år och att Turkiet inte riktigt
hör hemma i EU utan ska erbjudas ett så kallat privilegierat
partnerskap.
De tyska kristdemokraternas ledare Angela Merkel har försökt
få Europas högerpartier att säga nej till ett turkiskt
EU-medlemskap. Ett nej till ett fullvärdigt EU-medlemskap
för Turkiet var en central del i kristdemokratiska CDU:s
kampanj inför EU-parlamentsvalet i juni. Sedan dess har
Angela Merkel försökt förmå EU:s kristdemokratiska och
konservativa partier att sluta upp bakom CDU-linjen. Lika
negativ till ett turkiskt EU-medlemskap är Edmund Stoiber,
kristdemokratisk regeringschef i Bayern och kanslerkandidat
i det tyska valet 2002.
Men de som vill hålla Turkiet utanför fick vika sig. Angela
Merkel och Österrikes förbundskansler Wolfgang Schüssel fick
inte med sig EU-ländernas övriga kristdemokratiska och
konservativa ledare när de möttes i Bryssel timmarna före
EU-mötet, och det blev avgörande för toppmötets utgång.
Men ännu mer avgörande var det att Jacques Chirac kvällen
före EU-toppmötet i tv gick ut med en tydlig och kraftfull
plädering för turkiskt EU-medlemskap.
Frankrike är landet som alltid brukar krångla inför varje ny
utvidgning som hotar att minska det franska inflytandet i
unionen. Och det finns en stark skepsis mot Turkiet, både
bland den franska allmänheten och i Chiracs eget parti.
Men Chirac pläderade nu med emfas – och med mycket franska
argument – för att det ligger i Frankrikes och Europas
intresse att Turkiet blir medlem i EU. Inte minst med
hänvisning till att EU, som väger litet för lätt i världen
jämfört med stormakter som USA och Kina ”skulle väga tyngre
i framtiden genom Turkiets närvaro”.
När Frankrike till sist ställde sig i linje med övriga stora
EU-länder, de tyska och brittiska socialdemokratiska
regeringarna och den italienska högerregeringen, om att det
är dags för Turkiet att inleda medlemsförhandlingar fanns
det inte så mycket att sätta emot.
Start för Turkietförhandlingarna är satt till den 3 oktober
i år. Målet med är enligt toppmötesbeslutet medlemskap, men
förhandlingarna beskrivs som en ”förutsättningslös process”.
Det finns alltså ingen garanti att Turkiet blir medlem i EU.
Därför preciseras också en eventuell alternativ lösning med
”starkast möjliga band”, om förhandlingarna skulle
misslyckas. Det betyder i praktiken att landet får ett slags
”privilegierat partnerskap”, en lösning som bland annat
Valéry Giscard d’Estaing propagerar för.
Långa övergångsperioder, tillfälliga undantag, permanenta
skyddsklausuler och speciella arrangemang har skrivits in i
förhandlingsvillkoren. Begränsningarna kan komma att gälla
på flera av EU:s kärnområden, som fri rörlighet för
arbetskraft, tillgång till stöd från unionens strukturfonder
och rätten till jordbruksbidrag. Och för första gången
introduceras öppet en mekanism för att suspendera
förhandlingarna.
Även om Turkiet fått klartecken till att börja förhandla är
deras väg till ett EU-medlemskap fortfarande lång.
– Att inleda medlemsförhandlingar innebär inte självklart
anslutning. Vägen dit är lång och svår om Turkiet ska
uppfylla alla villkor som krävs för att ansluta sig till
Europa, betonade Jacques Chirac.
I Frankrike är en majoritet av befolkningen emot turkiskt
EU-medlemskap. President Chirac har därför lovat folket att
få säga sitt i en folkomröstning, när Turkiets förhandlingar
någon gång i framtiden är slutförda. Under EU-toppmötet
meddelade även Österrikes förbundskansler, Wolfgang
Schüssel, att han tänker föreslå detsamma i sitt land.
– Enligt min uppfattning bör vi hålla en folkomröstning om
Turkiets inträde, sade Schüssel till journalister.
Förutom folkomröstningen trycker Schüssel på att utgången av
förhandlingarna med Turkiet är öppen och att det inte är
något självklarhet att de slutar med medlemskap.
– De länder som blev EU-medlemmar i våras har alltid varit
en del av Europa. Med Turkiet ställs den grundläggande
frågan om vad som hör till Europa, sade den österrikiske
förbundskanslern.
Själva medlemskapsförhandlingen har formen av en
regeringskonferens, med de 25 medlemsländerna som en part
och Turkiet som motparten på andra sidan bordet. Var och en
av de 25 medlemsregeringarna måste under hela processen enas
i varje detalj, vilket ger alla tveksamma medlemsländer
obegränsade möjligheter att kasta grus i maskineriet.
Turkiets förhandlingar förväntas pågå i tio år. Tidpunkten
för Turkiets eventuella inträde i EU ligger någonstans
mellan 2015 och 2020. Enligt villkoren är ett turkiskt
medlemskap i de facto inte möjligt förrän tidigast år 2014,
då en ny långtidsbudget träder i kraft inom EU.
I skymundan av beslutet om Turkiet enades EU-ledarna också
om att starta medlemskapsförhandlingar med Kroatien i april
nästa år. Men först måste kroaterna på allvar börja
samarbeta med FN:s krigsförbrytartribunal. Ytterst handlar
det om en enda person, general Ante Gotovina. Denne står
åtalad för krigsförbrytelser men har ännu inte gripits och
utlämnats.
”Förutsatt att fullt
samarbete med Internationella tribunalen för före detta
Jugoslavien har bekräftats är EU berett att inleda
anslutningsförhandlingar i april år 2005”, heter det i
slutsatserna från toppmötet.
EU-ledarna kunde också förklara förhandlingarna med
Bulgarien och Rumänien för avslutade och välkomnar de båda
länderna som EU-medlemmar från och med januari 2007.
GÖSTA
TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 94
Januari 2005
Tillbaka eller Startsidan
|