EU-kommissionen
attackerar de arbetslösa
"Det
centrala är att inte lämna någon ostörd som
arbetslös", förklarade finansminister Bosse Ringholm i
december 2000. Det var ett eko från 1900-talets början.
Ingen
beslutsfattare lämnar längre landets
"bidragstagare" ostörda. Ledarskribenter och
politiker larmar om en tilltagande
"understödstagaranda". Från moderater och
folkpartister kommer förslag om bidragsinskränkningar och
tvångsarbeten, medan regeringen utreder vidare åtgärder att
lägga fram när nästa val är avklarat.
Jon Weman
skildrar livet i "åtgärdslandet" i en
reportageserie i Arbetaren - glädjen i att för nådepengar
plocka skräp och utföra andra tjänster åt någon
entreprenör i branschen. Aktivitetsgarantin, Agan, var ett
genombrott, förklarar en företrädare för Svenskt
Näringsliv. Det gäller att "göra arbetslösheten till
en heltidssysselsättning" och slussa över de
långtidsarbetslösa till socialen. Där ska de – under hot
om indraget understöd - tilldelas "en roll i de lokala
produktionssystemen – hos företag, kommuner och
föreningar".
En utvärdering
från Ams, som Jon Weman citerar, visar att deltagande i Agan
inte ökar den enskildes chanser att få reguljärt arbete.
Men programmet har en avskräckande verkan – rädslan för
Aktivitetsgarantin förväntas framkalla "ett högre
utflöde till arbete bland icke-deltagarna".
Det påminner
om de nödhjälpsarbeten för arbetslösa som
fackföreningarna och socialdemokratin en gång avskaffade.
Det hade varit billigare att dela ut kontant understöd,
berättar historikern Lena Eriksson i sin avhandling om
1920-talets "arbetslinje". Men de arbetslösa
förutsattes vara lata och försupna. Mot ringa ersättning
tvingades de därför att bygga vägar och gräva diken med de
enklaste verktyg. Arbetarklassen skulle tuktas och dess
anspråk på löner och anställningsvillkor skruvas ner.
Under några årtionden talade
politikerna om "full sysselsättning", men de
keynesianska ambitionerna är numera avvecklade. Idag gäller
det i stället, som den inflytelserika direktörsklubben
European Round Table of Industrialists uttrycker det, att
"öka medvetenheten ... om det individuella ansvaret
för arbetslösheten i allmänhet och i det enskilda
fallet".
Kommissionen i
Bryssel har alltsedan Jacques Delors vitbok om
sysselsättningen från 1993 lekt med tanken att skapa en
lågproduktiv tjänstesektor vid sidan om de högeffektiva
exportkoncernerna.
Offentlig
service är det inte tal om. Sådant ska det tvärtom sparas
på.
Det handlar i
stället om en förslummad del av marknaden för arbetskraft,
det som i diskussionerna i direktörsklubbarna kallas
"den informella sektorn", en gråzon vid sidan om de
reguljära jobben där "hushållsnära tjänster"
och andra sysslor ska utföras i billiga och flexibla former.
Denna lösning
förutsätter att den enskilda människan tar sitt
individuella ansvar för arbetslösheten. Hon måste skruva
ner sina anspråk på löner och anställningsvillkor.
Det fordras,
som EU-kommissionen formulerade det 1995, "en spridning
av lönerna på löneskalans nedre del". En sådan
anpassning till marknadsekonomins realiteter är emellertid
svår att åstadkomma om folk har hyggliga inkomster tryggade
genom a-kassan och andra socialförsäkringar.
Därför
förordar ämbetsmännen i Bryssel, liksom deras kollegor
runtom i unionens metropoler, "en översyn av de sociala
bidragssystemen som fungerar som ett underförstått golv för
lönerna".
Det är
förklaringen till det pågående larmet kring de arbetslösa,
långtidssjukskrivna och förtidspensionerade. Ingen med
tillstymmelse till arbetskraft ska ostörd kunna leva på
socialförsäkringarna. Den som fruktar åtgärdslandet får
bjuda ut sig till underpris.
Mikael Nyberg
Kritiska EU-fakta nr 95 April 2005
Tillbaka eller Startsidan
|