Brysselbyråkraterna
angriper fackliga rättigheter
För en tid
sedan tvingades det lettiska byggföretaget Laval un Partneri
packa ihop och åka hem utan att slutföra det omskrivna
skolbygget i Vaxholm. Blockaden från LO-förbundet Byggnads
och ytterligare åtta fackförbund omöjliggjorde en
fortsättning.
Men det
innebär inte att Vaxholmskonflikten är till ända. Striden
mellan Laval un Partneri och Byggnads rullar vidare i
Arbetsdomstolen – och kanske så-småningom i EU-domstolen.
I konfliktens centrum står Lex Britannia.
Fackföreningarna
har idag rätt att begära svenska kollektivavtal när
utländska företag med egna anställda utför arbete i
Sverige. Detta gäller även om företaget är bundet av avtal
från hemlandet. Och om det är nödvändigt har facket rätt,
med stöd av den så kallade Lex Britannia, att ta till
stridsåtgärder för att sätta kraft bakom orden.
Den 14 juli
1988 anlöpte fartyget M/S Britannia Skandiahamnen i
Göteborg. Det gick under cypriotisk flagg och hade filippinsk
besättning som arbetade för slavlöner. Sjöfolksförbundet
lade en nyanställningsblockad mot fartyget och
Transportarbetareförbundet en sympatiblockad mot lastning och
lossning för att få ett så kallat ITF-avtal.
Arbetsdomstolen
förklarade strids-åtgärderna otillåtna. De ombordvarande
sjömännen hade redan kollektivavtal. Effekterna av domen,
Britanniadomen, var att svenska fackföreningar inte kunde
vidta stridsåtgärder för att undantränga utländska
kollektivavtal med sämre villkor.
I praktiken innebar domen att
utländska företag skulle kunna komma till Sverige och dumpa
lönerna här med avtal som de tecknat i sina hemländer, så
kallad social dumping. I det här fallet gällde det ett
filippinskt slavlöneavtal mot ett ITF-avtal med rimliga
anställningsvillkor för de anställda.
Vissa effekter
av denna negativa dom, undanröjde den socialdemokratiska
regeringen genom ett tillägg till MBL, den så kallade Lex
Britannia 1991. Paragraf 42 i MBL gjorde det nu tillåtet för
en svensk fackförening att ta till stridsåtgärder för att
få till stånd ett svenskt kollektivavtal med en utländsk
arbetsgivare som redan har tecknat ett kollektivavtal med
sämre villkor för de anställda.Som en av grunderna i Laval
un Partneris talan mot Byggnadsarbetareförbundet och
Elektrikerförbundet anges att Lex Britannia strider mot
EU-rätten.
– Skitprat.
Man rör ihop flera saker. Lex Britannia handlar om rätten
till fackliga stridsåtgärder och fackliga stridsåtgärder
råder inte EU över, utan det gör medlemsstaterna själva,
säger LO:s avtalssekreterare Erland Olausson.
Men Tore
Sigeman, professor vid Uppsala universitet, anser att Lex
Britannia skulle kunna vara i fara vid en rättslig prövning.
I
Vaxholmsfallet har invänts att företaget redan har ett
kollektivavtal med en lettisk fackförening.
Dömer man
enbart efter svensk lagtext är detta inget hinder mot att
svenska fackföreningar tar till stridsåtgärder för att
undantränga det lettiska avtalet. Lex Britannia tillåter
nämligen stridsåtgärder mot en utländsk arbetsgivare i det
läget, trots att en svensk arbetsgivare med ett redan
gällande avtal skulle vara skyddad mot att hans avtal
undanträngs helt.
Meningen med
Byggnads blockad tycks vara att helt undantränga det lettiska
avtalet. EU-rättens förbud mot olika behandling av
utländska och inhemska företag gör det diskutabelt om det
är tillåtet, anser Tore Sigeman.
Konflikträtten
betraktas som en nationell angelägenhet, något EU inte ska
syssla med, menar LO:s Erland Olausson. Hur kan det då vara
diskutabelt om svenska Lex Britannia står sig vid en
prövning?
– Det är ett
argument som kan anföras. Men det finns inget hinder mot att
EU-domstolen prövar Lex Britannia. I EU-rätten ska
visserligen inte införas regler om stridsåtgärder men
frågan är om ämnet därmed helt undantas också från
rättsliga prövningar i domstolen, säger Tore Sigeman.
Det skulle inte
vara första gången EU-byråkratin angriper fackliga
rättigheter med den inre marknaden som förevändning. För
några år sedan ingrep EU-kommissionen mot en konflikt i
Helsingfors hamn.
De finska
hamnarbetarna vägrade godta att estniska arbetare arbetade i
hamnen med estniska löner. De finska arbetarna satte den
estniska båten i blockad och vann fallet i finsk domstol. Men
EU-kommissionen skrev till de finska myndigheterna och ansåg
att de åtgärderna stred mot den fria rörligheten mellan
Estland och Finland som redan då fanns avtalad mellan
länderna.
Om inte Lex
Britannia skulle vara tillåten skulle Sverige tvingas att
byta system på arbetsmarknaden. Då skulle vilket taskigt
avtal som helst gälla i Sverige utan att fackföreningarna
skulle kunna göra motstånd. I alla fall inte med legala
medel.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta nr 95 April 2005
Tillbaka eller Startsidan
|