Transports ordförande Per
Winberg
- Jag önskar att vi lämnar EU
Svenska
Transportarbetareförbundet, som är det tredje största
fackförbundet inom LO, har agerat väldigt aktivt i
EU-frågan. Först på nej-sidan inför första
folkomröstningen, sedan i EMU-kampanjen och nu för en
folkomröstning om EU:s nya grundlag.
Vad är skälen
till att ni har lagt ner så stor kraft på EU-frågorna?
– Vi är ett
förbund med väldigt många internationella
anknytningspunkter. Vår konkurrenssituation försämras med
helt öppna gränser. Det har bara gynnat kapitalet. De
använder sig av löneskillnader och anställningsvillor som
konkurrensfaktorer, säger Per Winberg, Transports
ordförande.
– När det nu
drabbar byggindustrin börjar plötsligt LO intressera sig.
Men den här utvecklingen har vi slagits mot i ett tjugotal
år när det gäller gränsöverskridande trafik. Om man
öppnar upp ännu mer kommer det att bli enorma problem med
att bevaka våra kollektivavtal och vår välfärdsstruktur.
Jag tycker att alla våra argument har besannats i efterhand
av detta inträde i EU.
Har ni samma
problem med lönedumpning som Byggnads och Metall?
– Ja. När det
var femton länder i EU var vi någorlunda konkurrenskraftiga
mot Frankrike, Tyskland, Holland och Belgien. Men i
förhållande till Portugal, Spanien och Grekland finns inte
samma konkurrensförutsättningar. Svenska företag etablerar
sig i de här länderna och sätter greker eller portugiser i
bilarna som kör till Sverige och tillbaka på deras avtal,
och tar samtidigt arbetstillfällen från svenska företag med
helt andra lönevillkor.
– Nu har de
öppnat upp Estland, Lettland och Litauen. Det går inte att
konkurrera mot dem. Trettio mil från Sverige har vi löner
som ligger ungefär i nivå med vad Kina har.
Skulle du vilja ha
långvariga undantagsregler?
– Ja, det var
det vi krävde när det gällde de nya länderna för vi såg
att nu blir det rena katastrofen. Men det sa ju LO, regeringen
och socialdemokratiska partiet nej till. Nu fick vi i och för
sig LO med på ett slags kravlista som skulle kunna tas i
anspråk, men man känner att det rinner ut i sanden.
Tjänstedirektivet
ingår väl också i EU:s strävan, även om det ligger på is
för närvarande?
– Ja, tjänste-
och hamndirektivet, där hade vi en jättekamp. Det blev
förlikningsprocess, men ingen förlikning. Och då föll ju
förslaget. Men EU-kommissionen har ett nytt hamndirektiv på
gång. De ger sig inte.
– När det
gäller tjänstedirektivet gjorde vi faktiskt en gemensam
uppvaktning hos EU-kommissionen med bevakningsbranschen i
Sverige, som man får betrakta som seriösa. Det fuskas inte
med villkor och kollektivavtal. Nu sker det en etablering av
allsköns konstiga bevakningsbolag. Från Hells Angels till
folk som är arbetslösa, som tar på sig att stå utanför en
port. Sådant finns det till exempel i USA, där de för 25-30
kronor i timmen står utanför någon port i säckiga,
skräpiga och smutsiga kläder för att öppna dörren. De
tillhör bevakningen. Sånt har vi inte i Sverige.
EU-kommissionen har synsättet att vi måste sätta nivåerna
på minsta möjliga nivå. Det innebär kravlöshet,
avreglering, liberalisering och att låta kapitalet bestämma.
För ett par
månader sedan sa Byggnads ordförande Hans Tilly, att om inte
hoten mot kollektivavtalen undanröjdes, så ifrågasatte han
EU-medlemskapet.
– Det förvånar
mig att han sa det, han var ju en av förespråkarna för
EMU-inträdet. Men det är väl bra att de vaknar till. Detta
medlemskap är ett stort fiasko, och en stor hämsko för
svensk arbetarrörelse. Jag kan inte se att vi gjort något
genom EU-medlemskapet, ur arbetarrörelseperspektiv, som vi
inte kunde ha gjort genom att stå utanför.
Tror du att det
är möjligt att lämna EU och återupprätta det nationella
självbestämmandet och demokratin?
– Ja, det tror
jag. Just nu anser jag att det är önskvärt. Eftersom jag
inte kan se att Sverige, och de som jag företräder och
svensk arbetarrörelse företräder, fått några
förtjänster av detta. Det har varit uppoffringar och
försämringar hittills, så jag kan inte säga annat än att
det är önskvärt att samarbetet bryter ihop. Jag har en
känsla av att tiden talar för vår sak.
Lars-Ivar Juntti
Kritiska EU-fakta nr 95 April 2005
Tillbaka eller Startsidan
|