![]() |
Sverige klart för inträde i det operativa Schengensamarbetet Självfallet är det lätt att instämma i Klingvalls uttalande, men det saknar tyvärr trovärdighet. Problemet är att utvecklingen går i precis motsatt riktning - utan att Sverige hittills har inlagt något veto. Istället deltar även vårt land i murbyggandet, inte minst genom de senaste årens Schengen-anpassning. Om några månader blir Sverige medlem i Schengensamarbetet också i praktiken. Redan för flera år sedan skrevs Schengenavtalet under, men först nu är de praktiska förberedelserna klara och den 1 december godkändes de av EU:s justitie- och inrikesministrar. Schengensamarbetet innebär en gemensam yttre gräns och fri rörlighet _ utan gränskontroller _ för personer innanför gränsen. Den 25 mars häver Sverige och de övriga nordiska länderna sina gränskontroller gentemot de andra Schengenstaterna, och då kommer alla EU-länder utom Storbritannien och Irland att ingå i samarbetet. Norge och Island deltar genom ett samarbetsavtal. Sverige fick klartecken från EU:s ministerråd trots att Sverige inte straffar flygbolag och andra transportföretag som transporterar människor från "tredje land" till Sverige med ogiltiga resehandlingar eller visum. Villkoret blev att Sverige ser över lagstiftningen om transportörers ansvar så att en lagändring kan ske sommaren 2002. Det var det franska ordförandeskapets avsikt att få igenom ett harmoniserat transportöransvar, det vill säga böter på lägst 42.000 kronor per "tredjelandsmedborgare", personer som inte är medborgare i något EU-land. Sverige har länge varit ensamt om att avfärda förslaget. En anledning är att personalen på transportbolagen inte anses ha kompetens att avgöra om människor har flyktingskäl eller inte. FN:s flyktingkommissariat, UNHCR, har påpekat att sanktioner mot transportörer aldrig får begränsa människors rätt att söka asyl. Eftersom Sverige stod i vägen för ett enhälligt beslut i frågan, hängde Sveriges inträde i Schengensamarbetet på ett löfte om lagändring. Enligt den svenska utlänningslagen är en transportör som haft med sig en utlänning utan tillstånd eller visum, skyldig att svara för utlänningens återresa. Nu får den sittande Anhörigutredningen ett tilläggsdirektiv att föreslå ny lagstiftning om transportörers ökade ansvar. Inom ramen för Schengenavtalet ingår också ett rättsligt och polisiärt samarbete samt ett datoriserat informationsutbyte. Vid årsskiftet började svenska myndigheter att mata in uppgifter i Schengenländernas gemensamma datasystem SIS. Där finns bland annat en gemensam spärrlista över utlänningar som inte är välkomna i Schengenländerna. Det handlar inte bara om dem som dömts för brott i svensk domstol och utvisats. Även personer som avvisats eller utvisats efter beslut av Migrationsverket får rutinmässigt återreseförbud på minst två år. I Schengens Information System (SIS) registreras personer som ska övervakas, är efterlysta, eller ska vägras inresa vid Schengenområdets yttre gränser. Schengenländernas spärrlista över personer som ska nekas inresa innehöll 1999 över 700.000 namn. Bland dem fanns också personer som något Schengenland misstänker har begått brott eller ska göra det. Många asylsökande i Sverige riskerar att hamna på Schengenländernas spärrlista. De kommer under lång tid vägras resa i övriga EU.
Fler visumkrav efter Schengeninträde Nytt ID-kort kan ersätta pass Spanien kastar ut illegala invandrare Blair kräver hårdare tag mot människosmuggling Danska speciallagar för att isolera
asylsökande Kriminella asylsökande har redan samlats i ett läger. De får röra sig fritt och hålls inte inlåsta, men det finns polis på plats i anläggningen. Nu vill Jespersen gå ett steg längre. Till sommaren kommer en ny dansk lag som gör det möjligt att frihetsberöva asylsökande när de grips för brott även om dessa brott är så lindriga att det inte medför fängelse för danskar. Hon vill också kunna isolera dem som hotar andra asylsökande eller personalen i flyktingmottagningarna. Polisen ska också få möjlighet att genomsöka paket som sänds utomland av asylsökande. Skärpt övervakning av sjögränserna Bakgrunden är att Spanien och Italien är rädda för en ökad illegal invandring. Ministerrådet ska nu ta initiativ för att öka det samarbetet och om det behövs också involvera kandidatländerna. Belgien legaliserar haschrökning Belgien blir först bland EU-länderna att legalisera haschrökning för vuxna. Däremot ser även Danmark, Holland, Portugal och Tyskland mellan fingrarna med det brottet. När Sverige går med i det operativa Schengensamarbetet i mars förlorar 95 passkontrollanter i Skåne sina jobb. I dag jobbar 119 personer vid gränskontrollerna. Samarbete gällande utvisningar Många offer för tysk
flyktingpolitik Sedan 1993 har 239 människor fått sätta livet till, varav 199 omkommit antingen på väg mot eller när de korsade den tyska gränsen. Fem har dött som ett resultat av avvisningspersonalens våld, 13 har mördats efter ankomsten till hemlandet -och ytterligare 46 saknas spårlöst efter hemkomsten. 92 har tagit sina egna liv i rädsla för avvisningen. 54 har dött i bränder på avvisningshäkten, tio genom polisvåld och lika många genom rasisters våld. Tillbaka eller Startsidan |
|