EU:s
terrorismbekämpning är ett hot mot demokratin
Juli
månad 2005 i London. Två attentat riktade mot civila mål inom
loppet av två veckor. Londonbor och turister i olika åldrar
drabbas. Somliga skadade, andra döda.
För
alla oss som inte var på plats är omfattningen av sorgen,
ilskan och frustrationen av naturliga skäl svår att
greppa.
Londonborna
organiserade snabbt ett evenemang som direktsändes i brittisk
tv under rubriken United London. Tanken var att visa att trots
allt det hemska står Londonborna förenade, de viker sig inte för
hot eller attentat genomförda mot dem och deras vardag.
Beundransvärt
och konstruktivt.
Men
under samma tvåveckorsperiod har också en annan sida visats
upp. Medborgerliga fri- och rättigheter har satts på undantag.
Den brittiska polisen har tagit till extraordinära åtgärder
under förevändning att förebygga nya terrordåd.
Ett
"misstänkt" utseende ledde till döden för Jean
Charles de Menezes. Han jagades av civilklädd polis, övermannades
och sköts med flera skott i huvudet.
Trots
denna utomrättsliga avrättning kvarstår ordern till alla
poliser i Storbritannien att skjuta misstänkta personer i
huvudet om de finner det nödvändigt. Att ytterligare oskyldiga
kan komma att drabbas har man med i beräkningarna.
Samtidigt
arbetar media upp en ytterst obehaglig och farlig stämning som
underbygger och anspelar på rädsla. Vi kan dagligen ta del av
kommentarer från journalister, politiker och forskare som målar
upp en bild av att det är ett "vi" mot ett
"dem".
En
representant för Utrikespolitiska institutet går så långt
att han talar om heligt krig mot Västvärlden.
Det
pratas om deportationer av individer som inte uppskattar den
anglosaxiska livsstilen. I flera europeiska länder hörs röster
om att personer som kan anses stödja terrorism borde få sitt
medborgarskap tillbakadraget. Det är tydligt att rättskyddet
inte längre gäller alla.
Begrepp
som islamism och nazism börjar behandlas under samma rubrik.
Rasister får plötsligt luft under vingarna, deras ståndpunkter
normaliseras. Och de flyttar fram positionerna.
För
alla som värnar demokratin gäller det att sätta ner foten nu
och säga stopp. Ett demokratiskt samhälle kan endast slå
tillbaka med demokratiska medel annars är det inte
demokratiskt.
Just
därför är det demokratiska samhället sårbart, men
alternativet är undantagstillstånd eller uppkomsten av en
polisstat.
Under
flera år har man från EU-håll försökt skynda på processen
med samordnat rättssystem och fördjupat samarbete mellan olika
länders underrättelsetjänst och polis. Vi ser nu hur denna
utvecklig tar fart med än större intensitet.
Trenden
i både Sverige och EU är allt hårdare övervakning samt
extraordinära åtgärder i alla dess former.
Här
hemma talas det åter igen om hårdare tag och om behovet av att
tillfälligt bortse från demokratiska fri- och rättigheter.
Den
svenska regeringen är drivande i EU när det gäller att föreslå
åtgärder för att övervaka människor. I ett lagförslag får
polisen rätt att i hemlighet ta sig in hos en person för att gömma
sändare i kläder, till och med då det inte finns någon
misstanke om brott.
Glädjande
nog ställer sig Advokatsamfundet starkt kritiskt till föreliggande
förslag.
Å
andra sidan föreslår folkpartiet att militär skall kunna utföra
polisiärt arbete och att gymnasielärare bör informera Säpo
om elevers syn på religion. Denna aggressiva utveckling mot ett
rättsosäkert samhälle är i grunden det största hotet mot
demokrati och säkerhet.
Det
är i krissituationer som rättsstaten prövas och det är också
i sådana som den behövs mest, för att skydda
medborgarna.
Ett
rättsystem som då sviker är inte värdigt ett demokratiskt
samhälle. När statsmakterna i lägen då människor är rädda
och det råder en allmän hetsstämning sätter mänskliga fri-
och rättigheter ur spel blir det riktigt farligt.
En
sådan utveckling riskerar att leda till att allt fler oskyldiga
kan komma att drabbas.
/
Eva-Britt Svensson
Kampen
mot terrorismen högst på EU:s lista
Kampen
mot terrorismen har getts högsta prioritet av det nuvarande
brittiska EU-ordförandeskapet. När Storbritanniens premiärminister
Tony Blair och hans franske kollega Dominique de Villepin möttes
i London den 25 juli, föreföll de båda eniga om vad som för
ögonblicket är EU:s viktigaste uppgift. Den franske premiärministern
sade efter mötet, att "det är dags att lägga tjafset åt
sidan" för att göra det möjligt för ett starkare Europa
att bekämpa terrorismen.
Den
brittiska regeringen tänker föreslå en rad åtgärder. Bland
annat vill man förbättra utbytet av information mellan EU-länderna,
göra det möjligt att i alla länder lagra uppgifter om tele-
och datortrafik och ge EU:s samordnare av terrorismbekämpningen
den holländske politikern Gijs de Vries _ ökade
befogenheter.
Förslagen
kommer att läggas fram vid ett informellt möte med EU:s
inrikesministrar i september. Såväl den franska som den
spanska regeringen väntas inom kort lägga fram egna förlag
till åtgärder för att stärka kampen mot terrorismen. Den
spanska regeringen vill exempelvis att det inom EU inrättas en
särskild grupp som ska kunna fatta snabba beslut.
EU vill ha ökat
polissamarbete
EU-kommissionen anser att nationell polis
ska tillåtas förfölja misstänkta brottslingar in i ett annat
medlemsland. Enligt ett lagförslag från kommissionen _ som för
att träda i kraft måste godkännas av samtliga 25 medlemsländer
ska nationell polis också ges ökade möjligheter till övervakning
i andra EU-länder och samarbetet mellan ländernas myndigheter
ska förbättras.
Möjligheten
att förfölja misstänkta brottslingar över nationsgränserna
ska omfatta de 15 Schengenländerna. Enligt kommissionen ska
lagförslaget också leda till ökat informationsutbyte mellan ländernas
polismyndigheter och samordning av utbildning. Det ska också
användandet av gemensamma patruller och övervakningsoperationer.
"De
som begår kriminella handlingar kan röra sig lika fritt som
vanliga laglydiga medborgare. Den fria rörligheten för
personer inom Schengen kräver att vi får möjlighet att bekämpa
de säkerhetsproblem som gränskontrollernas upphävande leder
till och alla hinder i det arbetet måste tas bort", sade
Franco Frattini, EU-kommissionär med ansvar för rättsliga frågor,
när han den 19 juli presenterade förslaget.
I
Schengenområdet ingår de 15 EU-länder som var medlemmar före
utvidgningen i maj 2004, bortsett från Storbritannien och
Irland. Också Norge och Island deltar i
Schengensamarbetet.
Fortsatt strid om EU:s kommande
budget
Konflikten
om EU:s kommande långtidsbudget fortsätter att kasta en skugga
över EU. Frankrike har visserligen förklarat sig redo att
diskutera en reformering av jordbrukspolitiken, men först inför
den budget som träder i kraft 2014.
I
samband med EU:s utrikesministermöte den 18 juli
utrikesminister Philippe Dousté-Blazy att Frankrike är överens
med Storbritanniens premiärminister Tony Blair om att en
genomgripande reformering av budgeten är nödvändig. Enligt
Dousté-Blazy bör medlemsländerna 2010 samlas för att
diskutera en framtida lösning på jordbrukspolitiken, i god tid
inför långtidsbudgeten 2014-2021.
De
franska intentionerna överensstämmer dock inte med det
brittiska EU-ordförandeskapets intentioner. Vid EU-toppmötet
den 16-17 juni krävde Blair en förändring av unionens
jordbrukspolitik redan i samband med långtidsbudgeten
2007-2013, något Frankrike avvisade.
Tillsammans
med flera andra länder krävde Frankrike också att
Storbritanniens rabatt på EU-avgiften skulle avvecklas, ett
krav man alltjämt står fast vid.
"Om
den brittiska rabatten inte förändras, kommer Storbritannien
att vara det enda av de 15 gamla medlemsländerna som nästa år
kommer att ha förbättrat sin ekonomiska situation när det gäller
avgifterna till EU", sade Dousté-Blazy i anslutning till
utrikesministermötet.
Polska protester mot
Frankrike
Hundratals
polska arbetare firade den franska nationaldagen genom att
demonstrera utanför den franska ambassaden i Warszawa.
Demonstrationen var riktad mot ett antal franska företags
planer på att skära ned verksamheten i Polen.
En
protestskivelse överlämnades till tjänstemän vid ambassaden.
I skrivelsen hävdar de fackligt aktiva demonstranterna att de
franska investerarna sviker tidigare löften om att tillföra
kapital och utbilda personal.
"Vi
protesterar mot den franska formen av privatisering, som innebär
försämrade arbetsvillkor och ökad arbetslöshet", heter
det i skrivelsen.
Franska
företag är de största utländska investerarna i Polen.
Arbetslösheten i Polen är med sina 20 procent dock dubbelt så
hög som i Frankrike.
Inför
Polens inträde i EU införde Frankrike restriktioner för polsk
arbetskraft. Enligt den franska regeringen kommer
restriktionerna inte att vara helt avskaffade före 2009.
Sju statschefer manar till
EU-uppslutning
Vi
får inte ge upp när det gäller det europeiska projektet, det
skriver presidenterna i sju EU-länder i gemensam debattartikel
som publicerades i en rad tidningar den 15 juli. De sju
statscheferna menar att det viktigaste nu är att skapa ökat förtroende
för EU-samarbetet.
"Det
finns ingen anledning att tvivla på det europeiska projektet. Målsättningarna
i det nya konstitutionella fördraget ett närmande till
medborgarna, öppenhet, demokrati och effektivitet är alltjämt
giltiga", skriver de.
Artikeln
kom en knapp månad efter det att EU:s stats- och
regeringschefer beslutade att utsträcka tiden för ratificering
av konstitutionen. Den utökade tiden ska enligt EU-ledarna användas
för "tankepaus" och "reflektion".
"Vi
måste se till att tiden verkligen används för reflektion, men
vi får inte förlora hoppet", heter det i artikeln som är
undertecknad av presidenterna i Finland, Italien, Lettland,
Polen, Portugal, Tyskland och Österrike.
EU säger ja till genmajs
Genmodifierad
majs tillåts som djurfoder, sedan EU-kommissionen kört över
ministerrådet. Rådet har flera gånger bordlagt frågan och
ett antal tunga europeiska forskare har varnat för
konsekvenserna. När ministerrådet inte lyckades enas tog
EU-kommissionen över frågan. Flera länder har kritiserat
majsen. Sverige har sagt ja, men bland andra Lantbrukarnas riksförbund,
Gentekniknämnden och Greenpeace är kritiska.
-
Att
kommissionen fattar beslut i en så kontroversiell fråga mitt
under parlamentets sommaruppehåll är avslöjande. De vill
undvika debatt, säger miljöpartiets EU-parlamentariker Carl
Schlyter.
EU-parlamentariker får stort lönelyft
EU:s
finansministrar har sagt ja till ett nytt lönesystem för
EU-parlamentarikerna. Med de nya lönerna, som träder i kraft
2009, får alla EU-parlamentariker i princip samma löner.
Grundnivån blir 7.000 euro i månaden, cirka 65.000 kronor. Därtill
ska EU-parlamentet betala cirka 13.000 kronor i pensionsavsättningar
varje månad.
Därutöver
får EU-parlamentarikerna ett schablonbelopp för
kontorsmateriel, representation och resor i valkretsen på 3.785
euro, vilket motsvarar cirka 35.000 kronor. Totalt blir det
113.000 kronor per månad.
EU:s gränser ska täppas
till
Täppa
till EU:s gränser och sluta avtal med länder om att ta
tillbaka personer som fått avslag på att stanna. Det är
prioriterade frågor för Storbritannien på asyl- och
migrationsområdet under halvåret som ordförande för
EU.
Den
brittiske premiärministern Tony Blair anslog i ett tal i
EU-parlamentet tonen för asyl- och migrationsområdet under
britternas ledning.
Storbritannien
vill under sin tid som ordförande för EU skriva avtal med
Ryssland, Ukraina och Marocko om återtagande av personer och lägga
grunden för avtal med Pakistan, Kina och Turkiet.
Sådana
avtal innebär att personer som kommit från eller via de länderna
kan skickas tillbaka dit från ett EU-land när det fått nej
till att stanna.
Tillbaka eller Startsidan |