EU-direktiv
öppnar för social dumpning i hamnarna
I
början av november 2003 lade cirka 1.500 stuveri/hamnarbetare
anslutna till Svenska Hamnarbetareförbundet ner sitt arbete i
två timmar. Totalt berördes 23 hamnar i Sverige. I Europa
omfattade aktionen totalt 12.000 hamnarbetare som strejkade
under 24 timmar. Aktionen genomfördes på initiativ
International Dockworkers Council (IDC), ett relativt nybildat
internationellt samarbete mellan hamnarbetarfack i Sverige,
Grekland, Spanien, Frankrike och Portugal.
Strejken
genomfördes som en protest mot ett förslag till nytt
EU-direktiv om ökad konkurrens i Europas hamnar. Syftet med
EU-förslaget är att tvinga fram att nya aktörer tillåts
etablera verksamhet med godshantering i hamnarna. EU
ville:
- Privatisera
de idag oftast offentligt ägda hamnbolagen.
- Ge
rederierna rätt till egenhantering. Ett förslag som bland
annat ger en fartygsbesättning rätt att utföra
stuveriarbete.
- I
varje hamn ska minst två bolag konkurrera, med rätt att välja
outbildad lågprisarbetskraft.
Att
svenska hamnarbetare valde att begränsa strejken till två
timmar berodde på att arbetsgivarparten vänt sig till
Arbetsdomstolen för att få varslet utdömt som olagligt med
motivet att arbetsnedläggningen är att betrakta som en
politisk strejk.
Arbetsgivarna
i Sveriges Hamnar hävdade i sin skrivelse att strejken var
riktad mot demokratin: "Det är ett sätt att intervenera i
den demokratiska beslutsprocessen inom EU, där Sveriges som
medlemsstat ingår. Aktionen riktar sig därmed mot såväl det
demokratiska statsskick som Sverige ansluter sig till och
omfattar som mot den svenska staten och regeringen."
Men
ett par timmar innan strejken utlöstes kom AD:s interimistiska
dom: strejkvarslet bedömdes som giltigt.
Sex
veckor tidigare hade samtliga nordiska hamnarbetare strejkat mot
EU-direktivet. Då anslöt sig Hamnarbetareförbundet till
Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) och Svenska
Transport- arbetareförbundets
tvåtimmarsstrejk.
Sedan
dess hade direktivförslaget behandlats i EU-parlamentets
transportutskott. Men trots 276 ändringsförslag så ändrades
i praktiken ingenting.
Därför
beslutade IDC att utlösa en 24-timmarstrejk bland
medlemsorganisationerna inom EU. Nästan alla hamnar i Frankrike
och Spanien och alla större hamnar i Grekland och Portugal berördes.
Denna
gång genomfördes strejken utan ITF:s och LO-förbundet
Transports medverkan, trots att EU:s direktiv lika hårt drabbar
Transports medlemmar och att Transport i sak delar Hamnarbetareförbundets
uppfattning om direktivets verkningar.
Den
stora stötestenen var att rederierna skulle tillåtas utföra
lastning och lossning med egen personal istället för att
anlita hamnarbetare. Mot detta har de nordiska transportarbetarförbunden
protesterat, eftersom man anser att en sådan ordning hotar
systemet med kollektivavtal i hamnarna och öppnar för social
dumpning. EU skulle få så kallade bekvämlighetshamnar.
Hamnarbetarna
var också rädda för att deras jobb ska försvinna om
skattesubventionerade sjömän eller låglönebesättningar ska
få konkurrera om lastning och lossning.
Hamnarbetarna
fick gehör för sina protester. EU-parlamentet röstade i
mitten av november 2003 nej till det omdiskuterade förslaget om
ökad konkurrens i EU:s hamnar. Omröstningen blev mycket jämn.
229 ledamöter röstade nej och 206 ja. Samtliga sex svenska
socialdemokrater var emot liberaliseringsförslaget, trots att
regeringen Persson ställt sig bakom det.
Även
om direktivförslaget föll när det röstades ned i
EU-parlamentet, har EU-kommissionen alltid möjlighet att komma
tillbaka med ett nytt förslag.
Två
veckor innan hon skulle bytas ut lade EU-kommissionären för
transporter, Loyola de Palacio, hösten 2004 fram ett förslag
till nytt hamndirektiv. Det liknar det förra som efter flera
hamnstrejker röstades ned av EU-parlamentet. Loyola de Palacio
sade att direktivet är nödvändigt eftersom hamnarna är den
enda del av transportsektorn som saknar en EU-lagstiftning som
öppnat för konkurrens.
Det
mest kontroversiella gäller redarnas "egenhantering".
Huvudregeln är att egenhanteringen ska utföras av
hamnpersonal. Besättningsmän ska dock kunna utföra lastningar
och lossningar från fartyg som seglar på korta rutter eller på
så kallade "motorvägar till sjöss" Det senare är
en del av planerna på nya så kallade transeuropeiska nätverk,
bland annat över Östersjön.
Enligt
förslaget ska alla fartyg få använda egen landbaserad
personal, företag som klassas som sjönära ska dessutom få
använda ombordanställda. Och enligt kommissionens definition
av närsjöfart inkluderas inte bara all trafik mellan
medlemsstaterna utan också trafiken till Norge, Island,
Ryssland, Medelhavet och Svarta havet. Förutom att använda sjöfolk
vid självhantering (lossning och lastning) är det nya i förslaget
att rederier kan använda egen outbildad och oregistrerad
landbaserad personal.
På
fartyg i reguljär närsjöfart och på fartyg i linjetrafik och
färjor, vill de använda ombordanställt sjöfolk vid lastning
och lossning. I stället för att stuveribolagen i hamnarna
tillhandahåller personal ska alltså redarna ha egen personal.
I det nya förslaget vill man även privatisera lotsning av
fartyg.
Det
fackliga motståndet mot direktivet är massivt. Per Östvold,
ordförande i norska Transport och tillika ordförande i
Nordiska transportarbetarefederationen, NTF, säger efter en
konferens i Köpenhamn och bekvämlighetssjöfarten till
tidningen Sjömannen att det är dags att börja driva en ny
kampanj liknande den man förde mot bekvämlighetsflagg.
_
Det handlar om en ITF-kampanj mot bekvämlighetshamnar.
Hamnarbetarna måste kunna bojkotta fartyg som lastas eller
lossas i hamnar där arbetsvillkoren är undermåliga.
Utvidgningen
skjuts på framtiden
Grundlagskrisen
och sammanbrottet i budgetförhandlingarna kommer att påverka
den fortsatta geografiska utvidgningen av EU. Frankrike vill vänta
med utvidgningen. Dagens 25 medlemmar måste fördjupa sitt
samarbete först, förklarade premiärminister Dominique de
Villepin nyligen. Möjligen kan Bulgarien och Rumänien släppas
in om ett par år, men sedan ska dörrarna stängas. President
Jacques Chirac efterlyster ett särskilt EU-toppmöte för att
diskutera ett uppskov med utvidgningen.
I
Tyskland säger Angela Merkel samma sak. Sedan länge vägrar
kristdemokraternas kanslerkandidat att släppa in Turkiet i
unionen. Nu lägger hon till en skepsis även mot länderna i
det forna Jugoslavien.
Den
brittiske premiärminister Tony Blair lovade däremot i sin
programförklaring inför sitt ordförandeskap i EU att hålla löftena
till Kroatien och Turkiet. Turkiet har fått löfte att börja förhandla
om medlemskap i EU den 3 oktober. Kroatien skulle ha börjat i
mars, men fick vänta på grund av bristande samarbete med
krigsförbrytardomstolen i Haag.
Luxemburg
röstade ja till EU-konstitutionen
Det
blev ett "ja" till EU:s nya grundlag när Luxemburg
genomförde sin folkomröstning den 10 juli. När samtliga röster
var räknade visade det sig att 56,52 procent av de röstande stödde
avtalet om en grundlag för EU, medan 43,48 procent hade röstat
nej. Därmed är det lilla landet med sin 459.000 invånare det
första att stödja konstitutionen genom folkomröstning sedan
medborgarna i Frankrike och Holland röstade nej i början av
sommaren.
Resultatet
var glädjande för Luxemburgs premiärminister Jean-Claude
Juncker, som tidigare meddelat att han tänkte avgå om
befolkningen röstade nej.
Det
meddelande som kommit och som är riktat till Europa och världen
är att konstitutionen inte är död efter omröstningarna i
Frankrike och Holland, sade Juncker.
Malta
godkänner EU-konstitutionen
Maltas
parlament, representanthuset, godkände i början av juli enhälligt
fördraget om en konstitution för EU. Malta är det tolfte
medlemslandet som ansluter sig till konstitutionen och andra
land efter Cypern att göra det efter att fördraget avvisades i
de franska och holländska folkomröstningarna.
Samtidigt
som Malta tagit ställning för EU-konstitutionen sällar sig
Polen till den grupp länder som till vidare blåser av planerna
på behandlingen. Det polska parlamentets underhus, sejmen,
klargjorde detta när det sköt upp sitt beslut om huruvida fördraget
skulle bli föremål för en folkomröstning eller
parlamentsbehandling.
"Ingen
konstitution de närmaste åren"
Ett
beslut om att anta en ny EU-konstitution kommer att dröja, det
menar EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso.
"Vi
kommer inte att få någon konstitution de närmaste åren",
säger Barroso i en intervju i The Guardian. Han säger dock
inget om hur det fortsatta arbetet med fördraget kommer att gå
till.
Intervjun
är gjord med anledning av att Storbritannien övertog EU-ordförandeskapet
den 1 juli, och Barroso konstaterar att premiärminister Tony
Blair tar över ordförandeklubban i ett "avgörande ögonblick"
för det europeiska samarbetet:
"Tony
Blair har uppvisat stora kvaliteter när det gäller ledarskap i
Storbritannien. Jag hoppas att han kan uppvisa samma kvaliteter
när det gäller att leda Europa."
EU:s
gränser ska täppas till
Täppa
till EU:s gränser och sluta avtal med länder om att ta
tillbaka personer som fått avslag på att stanna. Det är
prioriterade frågor för Storbritannien på asyl- och
migrationsområdet under halvåret som ordförande för EU. Den
brittiske premiärministern Tony Blair anslog i ett tal i
EU-parlamentet tonen för asyl- och migrationsområdet under
britternas ledning.
_
Efter de ekonomiska och sociala utmaningarna måste vi ta oss an
andra frågor med kopplingar till varandra; brottslighet, säkerhet
och immigration.
Storbritannien
vill under sin tid som ordförande för EU skriva avtal med
Ryssland, Ukraina och Marocko om återtagande av personer och lägga
grunden för avtal med Pakistan, Kina och Turkiet.
Sådana
avtal innebär att personer som kommit från eller via de länderna
kan skickas tillbaka dit från ett EU-land när det fått nej
till att stanna.
Cypern
sa ja till EU-författning
Cyperns
parlament godkände nyligen förslaget till författning för
EU, trots att unionens grundlag betraktas som politiskt död
efter Frankrikes och Hollands nej.
Omröstningen
skedde genom handuppräckning och 30 ledamöter röstade ja,
medan 19 röstade nej. En av parlamentets 50 ledamöter avstod.
Omröstningen ägde rum efter en två dagar lång debatt om
konstitutionen. Resultatet var väntat, eftersom alla partier
utom kommunistpartiet (Akel) stödjer fördraget. Akel är å
andra sidan det största partiet i parlamentet, och har 20 av de
sammanlagt 56 platserna. Under debatten betecknade Akels företrädare
EU-konstitutionen som "nykonservativ" och
"militaristisk".
Efter
omröstningen sade utrikesminister George Iacovou att
"detta är en stor dag för Cypern och en mycket viktig dag
för Europa". Han tillbakavisade också anklagelser om att
"Nicosia talar med två röster", eftersom regeringens
främsta koalitionspartner (Akel) röstade nej till
konstitutionen.
Nordisk snabbinsatsstyrka
undertecknad
Försvarsminister
Leni Björklund har undertecknat tillsammans med sina kollegor
från Finland, Estland och Norge ett samarbetsavtal om
snabbinsatsstyrkan "Nordic Battle Group", som ska vara
upprättad till 2008.
Tyskland
undertecknade avtal om medverkan i ytterligare två grupper,
dels med Frankrike och Spanien från 2008, dels med Polen,
Slovakien, Litauen och Lettland från 2010. Även Italien, Rumänien
och Turkiet enades om att sätta upp en snabbinsatsstyrka till
2009. EU-ländernas enades i november förra året om att sätta
upp 13 olika snabbinsatsstyrkor på vardera cirka 1.500 man. Målet
är att unionen ska kunna skicka iväg två sådana styrkor från
2007 till oroshärdar runt om i världen.
Sverige fällt för fördragsbrott
Sverige
bryter mot EU:s direktiv om arbetstider. Det räcker inte att
kollektivavtalen innehåller samma skydd som EU-reglerna, har
EU-domstolen slagit fast. De arbetstagare som inte skyddas av
kollektivavtal måste skyddas av lagen.
EU-kommissionen
stämde Sverige förra året för brott mot
arbetstidsdirektivet. Det handlade om reglerna för dygnsvila,
maximal arbetstid samt genomsnittlig arbetstid vid
nattarbete.
Svenska
regeringen har medgett att de tre artiklarna i direktivet inte
är genomförda i lag, men att den delen av arbetsmarknaden som
styrs av kollektivavtal har regler som skyddar arbetstagarna på
det sätt som EU kräver. Ändringarna från första juli i
arbetstidslagen överensstämmer med direktivet.
Tillbaka eller Startsidan |