Riksdagen
måste stoppa godkännandet av EU-konstitutionen
I
den franska folkomröstningen den 29 maj sade närmare 55
procent av väljarna nej till EU:s nya konstitution. I Hollands
folkomröstning tre dagar senare - den 1 juni - uppgick andelen
nej-väljare till nästan 62 procent.
Att
den nya grundlagen har avvisats i två av unionens grundarländer,
har skapat en betydande osäkerhet när det gäller
konstitutionens framtid. De flesta EU-potentater spelar dock
oberörda och menar att processen med att ratificera det nya fördraget
i alla medlemsländer ska fortsätta.
Den
svenska regeringen, lydigast i EU-klassen, fortsätter enligt
schema. Dagen efter den holländska folkomröstningen gick
regeringen vidare med sin lagrådsremiss om EU-konstitutionen.
En författning för EU som efter fransmännen "non"
och holländarnas "nee" sannolikt aldrig kommer att
bli verklighet.
Det
förefaller märkligt att riksdagen skulle ägna tid och kraft
åt en text som i sin nuvarande utformning aldrig kan antas. Hur
det än går i EU:s 25 länder med ja och nej så måste
konstitutionen i varje fall omarbetas på väsentliga punkter för
att kunna ratificeras av samtliga länder. Då måste också
riksdagen på nytt ta ställning till ett nytt fördrag.
Men
den svenska regeringen vill fortsätta som om ingenting hänt.
Enligt liggande plan ska riksdagen ta ställning (läs: säga
ja) till förslaget till EU-grundlag i december. I den här frågan
har statsminister Göran Persson en nära vapendragare i
moderatledaren Fredrik Reinfeldt. Ingen av herrarna vill ha en
folkomröstning som sannolikt skulle sluta precis som i
Frankrike och Holland. Nej, nej och åter nej.
Sålunda
värjer sig det politiska etablissemanget nu mot krav på
folkomröstning om den nya grundlagen med det vanliga batteriet
av mer eller mindre folkföraktande argument:
Det
är en alldeles för komplicerad fråga; en folkomröstning vore
inte en seger för demokratin; det är svårt att formulera frågan
rätt; riksdagens auktoritet försvagas; folkomröstningar leder
till opportunistisk ryckighet i det politiska beslutsfattandet;
folkomröstningsfrågor kommer alltid tillbaka; valdeltagandet
riskerar att bli lågt och därmed legitimiteten; osv.
Det
har i eftervalsdebatten om utfallet av den franska folkomröstningen
sagts att fransmännen egentligen inte tog ställning till fördraget
utan uttryckte sitt missnöje med den sittande regeringen. Försöken
att bagatellisera det franska nejet speglar en EU-elitens nedlåtenhet
som i sig är en förklaring till väljarnas massiva förkastelsedom.
Europaunionen
har ända från början varit ett projekt som byggts uppifrån.
Ingenstans har några starka folkliga opinioner siktats som
drivit fram detta alltmer överstatliga EU.
Den
nya konstitutionen försåg unionen med alla de attribut vi förknippar
med en stat: nationalhymn, president, utrikesminister, gemensamt
försvar, egen valuta och viktigast av allt ett stadgande om att
unionsrättten i alla sammanhang tar över nationell lag, en
bestämmelse med oklara framtida konsekvenser när samtidigt
unionens kompetens föreslås bli utsträckt till allt fler områden
och majoritetsbeslut blir den vanligaste beslutsformen.
Att
tänka tanken att medborgarna faktiskt inte gillar den
utveckling vi ser i EU idag tycks för obehaglig för det
politiska etablissemanget.
Ratificeringsprocessen
i riksdagen måste avbrytas och frågan istället utlysas till
folkomröstning. Det är av största vikt inför den fortsatta
processen att ta reda på vad det svenska folket tycker. Skälen
har stärkts efter de rungande nejen i de franska och holländska
folkomröstningarna. Det är orimligt att gå vidare som om
ingenting hade hänt.
65
procent av svenska folket vill i likhet med Frankrike och
Holland ha en folkomröstning. Höger eller vänster spelar
ingen roll, en majoritet av alla partiers sympatisörer vill ha
en folkomröstning. Det visar en Sifoundersökning som
redovisades i Aftonbladet 31 maj.
Konstitutionen
måste godkännas av EU:s samtliga 25 medlemsländer för att
den ska kunna träda i kraft. Hur ska det kunna ske när
Frankrike och Holland redan underkänt den?
Jag
tror att det kommer att bli fler länder där folken säger nej
och att framhärda med att driva igenom ett ja i riksdagen till
EU-grundlagen kommer att få makthavarna att framstå som att de
sitter i sina elfenbenstorn och arbetar med något fullständigt
meningslöst.
Det
finns ingen mening med att försöka bevisa att riksdagsledamöterna
även i Sverige har en helt annan uppfattning än folket har.
Det blir bara pinsamt och löjligt för makthavarna.
Två
tredjedelar av svenskarna vill folkomrösta
Två
tredjedelar av svenskarna vill ha en folkomröstning om EU:s nya
konstitution, det visar en undersökning som har utförts av
opinionsinstitutet Sifo för Aftonbladets räkning. Undersökningen
omfattar 1.000 personer och genomfördes dagen efter folkomröstningen
i Frankrike.
Enligt
mätningen anser 65 procent av de tillfrågade att frågan om
EU-konstitutionen ska avgöras i en folkomröstning. Endast 27
procent anser att beslutet bör fattas av riksdagen. När Sifo
ställde samma fråga i februari, var det 58 procent som förordade
folkomröstning.
42
procent av de tillfrågade uppger att de skulle rösta nej i en
folkomröstning om konstitutionen, medan 23 procent uppger att
de skulle rösta ja. 36 procent anger att de saknar uppfattning
i frågan.
Även
danskarna säger nej
De
danska väljarna förefaller ha tagit intryck av kampanjerna inför
folkomröstningar i Frankrike och Holland. En opinionsmätning
som publicerades i finanstidningen Börsen, visar att en
majoritet av danskarna är emot den nya EU-konstitutionen.
Enligt
mätningen skulle 39,5 procent rösta nej om en folkomröstning
ägde rum i dag, medan 30,8 procent skulle rösta ja. Hela 29,7
procent har ännu inte bestämt sig. I en motsvarande mätning för
en knapp månad sedan var det en majoritet för ja på 34,3
procent.
Undersökningen
genomfördes efter den franska folkomröstningen, men före den
i Holland.
Den
danska folkomröstningen om EU-konstitutionen äger rum den 27
september. Statsminister Anders Fogh Rasmussen har deklarerat
att folkomröstningen ska fullföljas, trots att Frankrike och
Holland har röstat nej.
Irland
håller fast vid folkomröstning
Irland
kommer att fullfölja ratificeringen av den nya
EU-konstitutionen oavsett resultatet i den franska folkomröstningen.
Det sade utrikesminister Dermot Ahern i samband med att
regeringen den 27 maj presenterade det lagförslag som möjliggör
en folkomröstning om det nya fördraget i Irland. "Vi
kommer hur som helst att fortsätta ratificeringen. Och omförhandling
står inte på dagordningen", sade Ahern enligt
Reuters.
Ahern
sade också att den nya konstitutionen garanterar Irlands möjlighet
att även i fortsättningen förhålla sig neutralt.
"Det
nuvarande förbudet i den irländska författningen när det gäller
Irlands medverkan i ett gemensamt EU-försvar kommer att bestå.
Det finns ingenting i EU-konstitutionen som påverkar vår
neutralitet eller 'det tredubbla låset'", skrev Ahern i en
artikel i The Irish Times samma dag.
Det
senare syftar på att irländsk trupp kan sättas in utomlands
bara om det har godkänts av regeringen och parlamentet samt
sker under FN-mandat.
Kraftig
ökning av EU-motståndet i Norge
59
procent av de tillfrågade i Norge säger nej till EU enligt en
ny opinionsmätning som gjorts för tidningen Aftenposten och
tv-bolaget NRK.
På
två månader har nejsidan ökat från 42 till 59 procent, visar
mätningen som gjordes strax efter att Frankrike och Holland
hade sagt nej till EU:s föreslagna konstitution i folkomröstningar.
Samtidigt har ja-sidan minskat från 48 procent i april till 41
procent.
Arbeiderpartiets
ordförande Jens Stoltenberg anser att det är alltför tidigt
att säga när det kan bli aktuellt att försöka igen, medan Höyres
vice ordförande Jan Tore Sanner är säker på att
ja-majoriteten ska komma tillbaka. Höyre håller fast vid att
Norge bör diskutera EU-medlemskap under stortingets nästa
mandatperiod.
Statsminister
Kjell Magne Bondevik, Kristelig Folkeparti, tror att det kommer
att ta längre tid.
_
Jag tror det är otänkbart med en EU-debatt under den kommande
fyraårsperioden. Förut trodde jag att den skulle kunna komma i
slutet av perioden. Nu tror jag att det tar längre tid. De
konstitutionella förhållandena i EU måste komma på plats så
att vi vet vilket EU vi ska ta ställning till, säger
han.
"Fel
av riksdagen att fatta beslut innan riksdagsvalet"
Ulf
Öberg, doktorand i konstitutionell rätt vid Stockholms
universitet, anser att det är fel av riksdagen att fatta beslut
om EU-konstitutionen utan mellanliggande val.
I
en artikel på Europaportalens webbplats skriver Öberg att
riksdagens beslut om överlåtelse av beslutanderätt till EU
utgör "inget undantag från principen om hur vi ändrar våra
grundlagar i Sverige".
Öberg
kritiserar dem _ bland andra vice statsminister Bosse Ringholm _
som anser att det har skapats någon form av
"konstitutionell praxis" när det gäller hur
riksdagen ska ta ställning till nya EU-fördrag. Han pekar också
på att godkännandet av tidigare fördrag _ Amsterdam- och
Nicefördraget _ medförde att man i efterhand fick ändra i
grundlagen.
"Utan
att vilja vara efterklok, kan man därför stilla undra om det
inte hade varit att föredra att riksdagen godkänt Amsterdam-
och Nicefördraget i enlighet med förfarandet för grundlagsändringar",
skriver Öberg.
"Europa
genomgår en demokratisk revolution"
EU-parlamentarikern
Nils Lundgren och Henrik Dahlsson, båda verksamma i Junilistan,
skriver i en debattartikel i Uppsala Nya Tidning att Sverige har
mycket att lära av Europa i fråga om direktdemokrati. Artikelförfattarna
skriver att forskning har visat att folkomröstningar minskar
klyftan mellan väljare och politiker, och de menar att det blir
allt vanligare med folkomröstningar:
"Europa
genomgår en direktdemokratisk revolution eller åtminstone
evolution, där folkomröstningar och medborgarinitiativ ses som
ett naturligt komplement till den representativa
demokratin."
Lundgren
och Dahlsson frågar sig varför inte Sverige är med i den
utvecklingen: "Det är dags att svenska folket får samma
demokratiska rättigheter som sina europeiska grannar",
avslutar de.
CitERAT
"Behöver EU överhuvudtaget en konstitution? Nej. Jag
menar att den enda rimliga hållningen är att grundlagstexter bör
förbehållas regelrätta statsbildningar. En konstitution som
uppifrån träs på en motvillig befolkning kan inte fungera som
en konstitution. I varje enskilt EU-land har socialister och
konservativa inga större svårigheter att acceptera en gemensam
nationell grundlag, vilket beror på att den vanligtvis vuxit
fram i en lång historisk process, som för det mesta kan räknas
i sekel och inte årtionden.
Europaunionen
liknar i själva verket ett gigantiskt nationalstatsprojekt. I
sprintertakt försöker eliterna tvinga fram en samhörighet som
kräver många generationers politiska debatterande och folkliga
engagemang för att uppnås."
Göran
Greider,
Aftonbladet 3 juni 2005
Juncker
avgår vid nej i folkomröstning
Jean-Claude
Juncker, Luxemburgs premiärminister och EU:s nuvarande ordförande,
kommer att avgå om det blir ett nej när landet nästa månad håller
folkomröstning om EU-konstitutionen. "Det är en fråga om
grundläggande hederlighet mot väljarna i Luxemburg", sade
Juncker till journalister i början av juni.
Junckers
besked kom efter det att en ny opinionsmätning visat på ett
kraftigt ökat stöd för nej-sidan. Den senaste mätningen
visar att 41 procent av väljarna tänker rösta nej till det
nya fördraget den 10 juli. I en motsvarande mätning i oktober
2004, uppgav 24 procent av de tillfrågade att de tänkte rösta
nej.
Juncker
bekräftade också att det är uteslutet att omförhandla det
nya fördraget. "Omförhandling är inte en möjlighet",
sade premiärministern.
Tillbaka eller Startsidan |