Nyhetsbrev från Folkrörelsen Nej till EU September 2005

 Nyhetsbrevet i pdf

EU:S ledare splittrade om den nya konstitutionen 

Vid toppmötet i juni beslutade EU:s stats- och regeringschefer att tiden för ratificering av EU:s nya konstitution ska utsträckas. Ingen bortre tidsgräns har angivits, men i ett uttalande från toppmötet sägs det att EU:s ledare kommer att mötas under det första halvåret 2006 för att "enas om en fortsättning av processen". Enligt den ursprungliga planen var avsikten att konstitutionen skulle träda i kraft i november 2006. 

Anledningen till beslutet att skjuta upp ratificeringen, var framför allt att väljarna i Frankrike och Holland i folkomröstningar sade nej till den nya konstitutionen. En bidragande faktor var också den brittiska regeringens beslut att ställa in en planerad folkomröstning i frågan. 

Det är EU:s medlemsländer som nu själva avgör hur de vill gå vidare med ratificeringsprocessen. De flesta länderna har valt att avlysa planerade folkomröstningar eller avbryta ratificeringen i parlamenten. Luxemburg valde dock att fullfölja planerna på en folkomröstning, och Cypern, Malta och Estland avser att fullfölja behandlingen i sina respektive parlament.

För Sveriges del innebär toppmötets beslut att regeringen inte kommer att lägga någon proposition i frågan i höst. Något som i sin tur betyder att riksdagen inte, som tidigare aviserat, kommer att fatta beslut om konstitutionen i slutet av året. 

Förutom Storbritannien har även Polen, Portugal, Danmark, Irland och Tjeckien beslutat att skjuta upp sina folkomröstningar tills vidare. 

Vad som kommer att hända med EU-konstitutionen står skrivet i stjärnorna. De EU-ledare som uttalat sig i frågan är minst sagt splittrade. 

I Danmark var en folkomröstning planerad att hållas den 27 september. Det beslutade regeringen i februari, efter samråd med de övriga EU-positiva partierna i folketinget. Bakom beslutet stod regeringspartierna Venstre och Konservative Folkeparti samt socialdemokraterna, Socialistisk Folkeparti och Radikale Venstre. Danmarks statsminister, Anders Fogh Rasmussen, har dock sagt att man skjuter upp folkomröstningen tills vidare. "[...] naturligtvis kan vi inte lägga fram fördraget för en folkomröstning i Danmark eftersom det inte finns något fördrag att rösta om", sade Rasmussen. 

Hans-Gert Pöttering, ledare för den kristdemokratiska gruppen i EU-parlamentet, tror att EU-konstitutionen kan återkomma på Frankrikes dagordning efter presidentvalet våren 2007. 

"De signaler jag får från Frankrike säger att man under en ny president på nytt kan aktualisera konstitutionen", sade Pöttering i samtal med journalister den 31 augusti. Han fortsatte: 

"Vi kan inte tillåta att de franska och holländska nej-rösterna innebär ett nej också i de övriga medlemsländerna." 

EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso, menar att EU-konstitutionen inte kommer att återupplivas under överskådlig tid. I ett tal i Polen, i samband med firandet av fackföreningsrörelsen Solidaritets 25-årsjubileum, antydde Barroso att EU de närmaste åren får hålla till godo med de nuvarande fördragen. 

"Det är uppenbart att vi inte att få någon konstitution under överskådlig tid. Jag har hittills inte stött på någon magisk formel som kommer att kunna återuppliva den", sade Barroso enligt den polska dagstidningen Rzeczpospolita. 

Österrikes förbundskansler Wolfgang Schüssel sade i en intervju i den tyska dagstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung att EU bör ägna de kommande två åren åt att fundera över varför väljarna i Frankrike och Holland sade nej till den nya EU-konstitutionen. Därefter kan man göra ett nytt försök att ratificera fördraget. 

Schüssel förmodar att det framför allt var EU:s utvidgning som fick de franska och holländska väljarna att rösta nej och han anser att det därför vore klok att minska utvidgningstakten. Österrike övertar EU-ordförandeskapet vid årsskiftet och Schüssel har själv vid flera tillfällen förklarat sig tveksam till ett turkiskt EU-medlemskap. 

"Folk är oroade över att EU blir för stort om man tar med länder som exempelvis Turkiet och Ukraina. Om vi intar en mer försiktig linje, kan vi komma tillbaka till väljarna. Vi kan då säga att vi har förstått vad de menade och att vi har dragit lärdomarna", säger Schüssel i intervjun. 

Enligt förbundskanslern bör nya folkomröstningar kunna hållas om två år. Förutsättningen är dock att det har skett "politiska förändringar i ett eller flera länder", en formulering som sannolikt syftar på det kommande presidentvalet i Frankrike och parlamentsvalet i Holland. 

Den polske president Aleksander Kwasniewski anser att samtliga EU-länder bör hålla en folkomröstning om den nya EU-konstitutionen. Folkomröstningarna ska äga rum vid samma tidpunkt, i syfte att stimulera till debatt om unionens framtid. Det säger Kwasniewski till den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung. 

"Folkomröstningarna måste äga rum på samma dag i samtliga länder […] även i de länder där man redan har röstat nej", säger Kwasniewski. 

I intervjun säger sig Kwasniewski också vara bekymrad över vad han ser som en brist på verkliga politiska ledare i Europa: 

"De flesta europeiska ledare förmår inte tänka bortom nästa val i det egna landet, det gäller även i Polen. Jag saknar personer som den tidigare kommissionsordföranden Jacques Delors, som arbetade för den europeiska saken." 

 

Citerat

"Vi menar att den [konstitutionen] är död. Men även om vi inte vet i vilken form det kommer att ske, är vi övertygade om att den kommer att dyka upp igen." 

Eva Nisser, ledamot i Junilistans förtroenderåd och chef för nätverkets kontor i Stockholm 

 

"Ogiltigförklara Luxemburgs folkomröstning" 

Luxemburgs folkomröstning om EU:s nya konstitution måste ogiltigförklaras. Det hävdar den luxemburgske advokaten Roy Reding, som har lämnat in en stämningsansökan i frågan till domstol. Reding, som själv var aktiv i nej-kampanjen, är starkt kritisk till regeringens informationssatsning inför folkomröstningen. 

Han vänder sig särskilt emot den information från regeringen som sändes i tv veckorna före folkomröstningen. Enligt stämningsansökan var den "manipulativ" och "saknade helt objektiv information". 

"Varje objektiv observatör måste komma till den slutsatsen att regeringens information otvivelaktigt syftade till att åstadkomma ett ja i folkomröstningen", skriver Reding. 

Reding anklagar också regeringen för att ha brutit mot ärkehertigdömets författning, genom att vägra ge nej-sidan ekonomiskt stöd. 

I folkomröstningen den 10 juli sade 56,5 procent av de röstande ja till det nya fördraget. 

 

Lägre prognos för euroländerna 

EU-kommissionen kommer att justera sin prognos för den ekonomiska tillväxten i euroområdet under 2005, det meddelade Joaquin Almunia, kommissionär för ekonomiska och monetära frågor, vid en presskonferens den 16 september. Enligt Almunia är orsaken de höga oljepriserna. 

"Tillväxten kommer att hamna under 1,6 procent. Men utsikterna för 2006 verkar bättre.", sade Almunia. 

I april förutspådde kommissionen att tillväxten i de 12 euroländerna under 2005 skulle bli 1,6 procent. "Men sedan dess har oljepriserna stigit och det påverkar naturligtvis tillväxten negativt", sade Almunia. 

 

Irland vill delta i EU-styrka 

Den irländska regeringen vill göra det möjligt för landets militär att delta i EU:s snabbinsatsstyrka. Frågan utreds för närvarande av regeringen och i slutet av september lägger man fram ett förslag. 

Den irländska neutralitetspolitiken anger tre villkor för att irländsk trupp ska kunna sändas utomlands: uppdraget måste sanktioneras av FN, regeringen och parlamentet. I en intervju i Irish Examiner säger försvarsminister Willie O´Dea att regeringen visserligen står bakom den officiella politiken, men att man samtidigt vill göra det möjligt för irländsk trupp att medverka i EU:s så kallade stridsgrupper. 

"Vad vi nu gör, är att undersöka hur det kan gå till. Vi kommer att ha ett förslag färdigt i slutet av september", säger O´Dea till tidningen. 

Enligt tidningen bedöms det som sannolikt att frågan kräver lagändring.

Hittills har sammanlagt 13 stridsgrupper om vardera omkring 1.500 soldater satts upp eller befinner sig på planeringsstadiet. Också militärt alliansfria länder som Sverige och Finland medverkar i det arbetet. 

 

EU vill ha ökat polissamarbete 

EU-kommissionen anser att nationell polis ska tillåtas förfölja misstänkta brottslingar in i ett annat medlemsland. Enligt ett lagförslag från kommissionen _ som för att träda i kraft måste godkännas av samtliga 25 medlemsländer ska polisen också ges ökade möjligheter till övervakning i andra EU-länder och samarbetet mellan ländernas myndigheter ska förbättras. 

Möjligheten att förfölja misstänkta brottslingar över nationsgränserna ska omfatta de 15 Schengenländerna. Enligt kommissionen ska lagförslaget också leda till ökat informationsutbyte mellan ländernas polismyndigheter. Det ska också användandet av gemensamma patruller och övervakningsoperationer. 

"De som begår kriminella handlingar kan röra sig lika fritt som vanliga laglydiga medborgare. Den fria rörligheten för personer inom Schengen kräver att vi får möjlighet att bekämpa de säkerhetsproblem som gränskontrollernas upphävande leder till och alla hinder i det arbetet måste tas bort.", sade Franco Frattini, EU-kommissionär med ansvar för rättsliga frågor, när han presenterade förslaget. 

 

USA-reträtt i Afghanistan splittrar Nato 

Ett förslag från USA:s försvarsminister Donald Rumsfeld att Nato ska medverka i väpnade strider i Afghanistan skapar splittring i militäralliansen. Frankrike, Tyskland och Spanien vill inte att Nato ska delta i landets inbördes strider. 

Rumsfeld vill att andra Nato-länder ska skicka fler soldater till Afghanistan så att USA ska kunna minska sin egen insats på omkring 20 000 man. Den amerikanska insatsen genomförs utanför Nato och utan FN-mandat. Den går under namnet "Operation varaktig fred" och syftar i huvudsak till att bekämpa det väpnade upproret mot den USA-stödda regeringen i huvudstaden Kabul. De senaste månaderna har striderna intensifierats och hittills i år har 69 amerikanska soldater dödats. EU-deklaration om Turkiet dröjer 

EU-ländernas ambassadörer i Bryssel har än en gång misslyckats med att enas om en deklaration när det gäller Turkiet. 

Ursprunget till konflikten är den deklaration som Turkiet gjorde i samband med att landet i juli undertecknade ett tullunionsavtal med de tio nya EU-länderna. Den turkiska regeringen förklarade då att undertecknandet inte innebar ett erkännande av Cypern. 

Flera EU-länder är starkt kritiska till Turkiets agerande och vill att EU ska enas om en "motdeklaration". I den ska framgå att Turkiet, som villkor för att få inleda förhandlingar om EU-medlemskap den 3 oktober, måste förbinda sig att på sikt verka för ett erkännande av Cypern. En konkret åtgärd skulle vara att öppna turkiska hamnar och flygplatser för cypriotisk trafik. 

Frankrike och Storbritannien har presenterat ett gemensamt förslag till deklaration, men det har avvisats av den cypriotiska regeringen. I det fransk-brittiska förslaget sägs att Turkiet "så snart som möjligt" ska erkänna Cypern. Däremot anges inte vilka konkreta åtgärder Turkiet måste vidta, vilket är ett krav från Cypern. 

 

Maktskifte i Norge påverkar inte EU-frågan 

Valet i Norge den 12 september resulterade i ett maktskifte. Den borgerliga minoritetsregeringen ersätts av en koalition ledd av Arbeiderpartiet (socialdemokraterna). 

Det är första gången som Arbeiderpartiet ska regera med två andra partier, och samtalen med Sosialistisk venstre och Senterpartiet om en regeringsplattform har redan inletts. 

Såväl Arbeiderpartiet som Senterpartiet gick starkt framåt i valet (jämfört med förra valet). Sosialistisk venstre gjorde dock ett katastrofval. För de tidigare regeringsparterna Kristelig folkeparti och Höyre innebar valet ett kraftigt bakslag. Av regeringspartierna var det endast liberala Venstre som gick fram. 

Valets stora segrare är dock det högerpopulistiska Fremskrittspartiet, som fick drygt 22 procent av rösterna. 

Regeringsskiftet lär inte innebära någon skillnad när det gäller frågan om Norges eventuella EU-medlemskap. Arbeiderpartiet är för ett medlemskap, medan Sosialistisk venstre och Senterpartiet är emot. Också den hittillsvarande borgerliga regeringen har varit splittrad i frågan och EU har inte nämnts i valrörelsen. 

 

Tillbaka eller Startsidan