Efter
Lissabonfördraget får Reinfeldt
bara
lägga ut
papper och pennor
När Sverige hösten 2009 för ett halvår tar över som EU:s
ordförandeland kan Fredrik Reinfeldt och Carl Bildt komma att
spela mindre roller än vad ett ordförandelands regeringschef
respektive utrikesminister brukar göra. Det borde svida för en
regering som har den storvulna ambitionen att tillhöra ”EU:s
kärna”.
Enligt Lissabonfördraget ska Europeiska rådet, medlemsländernas
stats- och regeringschefer, få en fast ordförande som bland
annat ska förbereda och leda unionens toppmöten. Nu är det
regeringschefen i ordförandelandet som har de uppgifterna.
EU-ordföranden, även kallad ”president”, ska leda EU:s toppmöten
under 2,5 år, mandatet kan förlängas lika länge men bara en
gång. Kring sig ska ordföranden organisera ett sekretariat. Det
ger kontinuitet i verksamheten i Europeiska rådet, den
institution där EU:s politiska inriktning läggs fast och alla
viktiga beslut i praktiken avgörs. Spekulationer är förstås
redan ingång om vem som ska få jobbet, och för närvarande verkar
Tony Blair, tidigare brittisk premiärminister, ligga bra till.
Luxemburgs premiärminister Jean- Claude Juncker har också nämnts
i sammanhanget.
Enligt Lissabonfördraget får också ordförandelandets
utrikesminister mindre uppgifter när EU får en hög representant
för utrikes- och säkerhetsfrågor, som posten som
EU-utrikesminister officiellt kallas. Utrikesministern ska vara
permanent ordförande i ministerrådet för utrikesfrågor med en
egen diplomatisk tjänst (ungefär utrikesdepartement).
Den personen kan dock tillträda först i november 2009 eftersom
jobbet också innebär att vara kommissionär med ställning som
vice ordförande i EU kommissionen, en kommission som tillträder
i november 2009.
Under de första nio månaderna sedan Lissabonfördraget trätt i
kraft (vilket planeras ske 1 januari 2009) får troligen Javier
Solana fortsätta eftersom han redan gör ett liknande jobb för EU
som utrikespolitisk ”hög företrädare”, dock utan de befogenheter
och personella resurser som utrikesministern kommer att få.
Enligt tidskriften Der Spiegel vill Tysklands regerande
kristdemokrater se ”en person som Carl Bildt” på posten. Ett
annat namn som diskuteras är Italiens utrikesminister Massimo
D´Alema. Enligt planerna ska fördraget träda i kraft i januari
2009. Ett halvår senare blir Sverige EU:s ordförandeland. Men då
kommer alltså redan de två mest synliga och mäktiga posterna att
ha ersatts med permanenta innehavare. Det svenska
ordförandeskapet kommer därför att reduceras till att leda andra
ministermöten och arbetsgruppsmöten av olika slag.
”Det kommer att finnas oerhört litet utrymme att exploatera den
här ordföranderollen. Förutsättningarna för att det ska handla
om något annat än att lägga upp papper och pennor på
konferensbordet är mycket små”, säger Carl Fredrik Bergström,
docent i Europarätt som leder ett forskningsprojekt som granskar
det nya fördraget. (Svenska Dagbladet 20 oktober 2007.)
Medlemsländernas inflytande över unionens dagordning i samband
med en ordförandeperiod minskas också genom att det med
Lissabonfördraget blir än tydligare att medlemsländerna ska
grupperas i trojkor som tillsammans leder unionen under en
period av 18 månader, även om varje land i trojkan formellt
ståtar som ordförandeland under sex månader.
Den svenska regeringen för redan förhandlingar med Frankrike och
Tjeckien om ett gemensamt 18- månadersprogram. Svårt att skatta
Sveriges möjligheter att vinna inflytande i dessa mellanstatliga
förhandlingar, men det ligger nog en hel del i vad Fredrik
Reinfeldt uttalade i samband med Lissabontoppmötet i oktober:
”När ett stort land vill ha något så får de ofta det.” (EuropaPosten,
nr 8 2007)
De nya posterna med permanenta ordföranden i Europeiska rådet
och i utrikesministerrådet medför minskat nationellt inflytande
och ökad överstatlighet inom EU. De idag helt mellanstatliga
institutionerna inom unionen – Europeiska rådet och
ministerrådet – blir mer frikopplade i förhållande till
medlemsländerna.
Lissabonfördraget innehåller härutöver en rad förändringar som
medför ökad överstatlighet inom EU. På ett stort antal
politikområden avskaffas den nationella vetorätten och beslut
ska i tas med kvalificerad majoritet, dvs. Sverige kan bli mer
överkört än förut. I ministerrådet reduceras Sveriges och de
andra små medlemländernas inflytande radikalt, till förmån för
de stora medlemsländerna, framförallt Tyskland. Det i
förhållande till de nationella demokratierna helt självständiga
EU-parlamentet, anses inte utan anledning vara den stora
vinnaren på Lissabonfördraget. Parlamentet blir medlagstiftare
på i princip alla de områden där ministerrådet i framtiden tar
beslut med kvalificerad majoritet, dvs. i stort sett alla
politikområden med säkerhets och försvarspolitik samt
skattefrågor som enda viktiga undantag. I samma utsträckning som
EU-parlamentet får makt, minskar de nationella parlamentens makt
och demokratin i medlemsländerna urholkas alltmer.
S--kritik kritiker er kräver folkomröstning
Socialdemokratiska EU-kritiker kräver att svenska folket ska få
folkomrösta om EU:s nya grundlag, Lissabonfördraget. – Vi kämpar
stenhårt för en folkomröstning, säger Sören Wibe, ordförande för
Socialdemokratiska EU-kritiker. Det handlar om klassiskt
folkrörelsearbete. Sören Wibe känner starkt stöd för tanken på
en folkomröstning. Dagarna efter Lissabontoppmötet fattade
organisationen beslut om en kampanj som ska riktas både mot
regeringen och socialdemokraterna. – Vi har inte uteslutit att
vi kommer att kräva en medlemsomröstning. Men vi måste ju se hur
saker utvecklas. Partiet har ju ännu inte tagit ställning i sak,
säger Sören Wibe.
Oviss folkomröstning i Irland
Sedan 2005 har stödet för EU:s nya fördrag nästa halverats medan
gruppen osäkra har vuxit till över 60 procent.
Det skriver The Irish Times.
Därmed blir utgången av nästa års folkomröstning allt mer osäker.
Enligt en opinionsundersökning som publicerades i The Irish
Times har det direkta stödet för EU-fördraget sjunkit från 46
procent 2005 till 25 procent 2007. Gruppen osäkra har under
samma tid vuxit från 42 till 62 procent. Däremot har antalet
motståndare bara ökat marginellt från 12 till 13 procent. Irland
är det enda landet i EU som med säkerhet kommer att hålla en
folkomröstning. Ett eventuellt nej på Irland skulle också vara
ett nej för hela EU eftersom fördraget endast kan antas om alla
länder säger ja.
Fransmännen vill folkomrösta
En majoritet av fransmännen föredrar en folkomröstning om det
nya Eufördraget än att ett godkännande av parlamentet som
president Nicolas Sarkozy beslutat. Det framgår av en färsk
opinionsundersökning som publicerades i dagstidningen Le
Parisien. Omkring 61 procent av de tillfrågade vill ha en
folkomröstning om fördraget, medan 31 procent tycker att ett
parlamentsbeslut är bättre. I folkomröstningen i maj 2005
röstade nästan 55 av fransmännen mot den då föreslagna
EU-konstitutionen. Den här gången vill president Sarkozy undvika
en folkomröstning och föredrar ett beslut i
nationalförsamlingen. Sarkozy har gett uttryck för att han vill
att Frankrike ska bli ett av de första Euländerna att ratificera
det nya fördraget tidigt nästa år, så att landet kan statuera
ett exempel.
Övervakningen ökar i EU
När EU inspireras av USA:s så kallade terrorkamp ökar
övervakningen av medborgarna. Nya dataregister föreslås och
gamla används i nya syften.
”Långtgående, men super för polisen.” Så beskriver en källa i
regeringskansliet EU-kommissionens nya förslag om att data om
alla flygresenärer till och från EU ska samlas in. Varje resenär
ska riskbedömas av säkerhetstjänster och polis. Data om alla som
flyger till och från EU ska lagras i tretton år. Förebilden är
ett liknande avtal mellan EU och USA.
Högerbråk i EU-parlamentet
Italien och Rumänien har gemensamt begärt hjälp från EU för att
komma till rätta med hetsen mot de hundratusentals rumäner som
invandrat till Italien. De vill främst ha hjälp med att
integrera de romer som tagit sig till Italien och tydliga regler
för utvisning av dem som begår brott.
Den italienska fascistledaren Alessandra Mussolini, som ingår i
EU-parlamentets högerextrema partigrupp, har anklagat alla
rumäner som kommit till Italien för att vara tjuvar. Det har
fått till konsekvens att den högerextrema partigruppen är på väg
att upplösas eftersom fem rumänska ledamöter hotar att hota
av.
Kommunalare kräver folkomröstning
Medlemmar i Kommunalarbetareförbundet kräver i ett upprop att
riksdagens eventuella godkännande av Lissabonfördraget föregås
av en rådgivande folkomröstning:
”Lissabonfördraget innebär att medlemsländernas vetorätt tas
bort på ett stort antal nya politikområden. De stora ländernas
inflytande ökar drastiskt på de små ländernas bekostnad. EU ska
utveckla ett militärt försvar och nya steg tas i riktning mot en
federal polismakt och åklagarmyndighet. Däremot sker det inga
förändringar av den marknadsliberala EMU-politiken. Precis som
tidigare saknar Sverige undantag från att införa euron som
valuta. Lissabonfördraget innebär en så stor maktöverlåtelse
från Sveriges riksdag till EU:s överstatliga institutioner att
det strider mot vår nuvarande grundlag och lägger grunden för en
helt annorlunda framtid än den folkomröstningen om EU-medlemskap
1994 handlade om. Därför frågan om Sverige ska godkänna
Lissabonfördraget avgöras i en ny folkomröstning.
Sverige delaktigt i EU:s flyktingkrig
Den grekiska kustbevakningen sänker flyktingbåtar som kommer
till Medelhavet och torterar flyktingar, enligt
människorättsorganisationer. Under 2007 har 44 illegala
migranter drunknat på grekiskt vatten och 54 rapporterades
saknade, enligt Svenska Dagbladet. Grekland kustbevakare är våra
kustbevakare, eftersom vi är med i EU som har en gemensam yttre
gränskontroll. Det gör oss delaktiga i det
pågåendeflyktingkriget. Något att fundera på förde som med
Lissabonfördraget vill ge EU ännu mer makt.
EU-åklagare ska bli kraftfullare
EU-kommissionen vill stärka unionens åklagarsamarbete, Eurojust,
som inrättades2002 och är placerat i Haag, Holland. Varje
medlemsland har en representant som koordinerar
brottsutredningar inom EU. Men enligt kommissionen finns det
skillnader mellan medlemsländerna som valt olika vägar för hur
stora befogenheter som åklagarna ska ha. EU-kommissionen
planerar därför en harmonisering av reglerna, exempelvis när det
gäller tillgång till de nationella brottsregistren. – En
förstärkning är nödvändig för att förse Eurojust med mer kraft i
kampen mot organiserade brott och terrorism, säger
EU-kommissionären Frattini.
Tillbaka eller
Startsidan |