2002-11-26
Till partiledarna
Inför kommande partiöverläggningar
om en folkomröstning om EMU
Folkrörelsen Nej
till EU är en partipolitiskt oberoende organisation, som sedan tio år
tillbaka bedriver opinionsarbete om EU. Organisationen står för en
kritisk granskning av utvecklingen genom tidskriften ”Kritiska
EU-fakta”, debattartiklar, hemsida på Internet, skriftserie, mm.
Folkrörelsen Nej till EU har lokalavdelningar över hela landet samt
en ungdomsorganisation.
Folkrörelsen Nej
till EU var en mycket aktiv kampanjorganisation vid folkomröstningen
om svenskt EU-medlemskap 1994. Utifrån våra erfarenheter från den gången
vill vi framföra följande synpunkter.
Det är viktigt ur
demokratisk synvinkel, att det finns god tid för medborgarna att
skapa sig en uppfattning om den Ekonomiska Monetära Unionen (EMU).
Det är också viktigt att kampanjorganisationerna får möjlighet att
förbereda sig på ett bra sätt. Därför kräver vi att den
planerade folkomröstningen genomförs tidigast ett år efter beslut i
riksdagen.
En annan viktig punkt
är vad vi ska rösta om. Vid förra omröstningen var frågan mycket
besynnerligt ställd och blev också starkt kritiserad. På röstsedeln
stod
”Folkomröstning
om EU-medlemskap
Riksdagen har
beslutat att det ska hållas en folkomröstning om svenskt medlemskap
i Europeiska Unionen (EU). Omröstningen gäller om Sverige ska bli
medlem i EU i enlighet med de avtal som förhandlats fram mellan
Sverige och EU:s medlemsstater.
Anser Du att Sverige
bör bli medlem i EU i enlighet med avtalet mellan Sverige och EU:s
medlemsstater?
NEJ” (alt JA)
Vi kräver att frågan
för omröstning denna gång måste formuleras enkelt och klart. Vi kräver
att det bara finns två alternativ nämligen:
- JA
till svenskt medlemskap i den Ekonomiska och Monetära Unionen
(EMU)
- NEJ
till svenskt medlemskap i den Ekonomiska och Monetära Unionen
(EMU).
Resurserna på ja-
respektive nej-sidan var mycket skevt fördelade 1994. En utvärdering
gav vid handen att ja-sidan hade 20 gånger mer resurser än
nej-sidan. Vissa menar att differensen var ännu större. Denna
skevhet och orättvisa måste rättas till i kommande folkomröstning.
Svenskt Näringsliv
har redan satsat betydande summor på att propagera för ett ja. Därtill
kommer en mängd andra organisationer. Utifrån denna situation måste
regering och riksdag anslå betydligt mer medel till organisationer,
som driver kampanj mot EMU. Det bör också ställas krav på
offentlig redovisning av anslag till ja- respektive nej-sidan.
De offentliga
anslagen bör endast gå till kampanjorganisationer och inte till
studieförbund. För några år sedan anslogs medel för spridande av
kunskap om EMU, t ex via studiecirklar.
Folkrörelsen Nej
till EU ansökte men fick inga pengar med hänvisning till att vi var
en kampanjorganisation. Denna gång bör offentliga medel endast avsättas
för kampanjorganisationer. Dessutom måste medlen delas ut i god tid
och inte som förra gången några månader före omröstningen.
1994 sände UD och
riksskatteverket ut information om folkomröstningen till alla
medborgare för att ge sken av att det var ”neutral” information.
Det blev en häftig debatt om de tendensiösa påståenden, som där förmedlades.
Det var ingalunda någon objektiv information. Mot denna bakgrund
anser vi att ingen information ska gå ut till medborgarna från
offentliga myndigheter. Argumenten för och emot EMU bör endast
presenteras av kampanjorganisationerna.
Med dessa synpunkter
vill Folkrörelsen Nej till EU framföra våra förhoppningar om att
det ska bli en demokratisk folkomröstning om EMU.
Med vänliga hälsningar
Ingela Mårtensson
Ordförande
Tillbaka eller Startsidan
|