nejtilleu_logga  Folkrörelsen Nej till EU 

Klimat- och bilpolitiskt EU-fiasko

2009-12-19


Fredagen den 18 december 2009 går till eftervärlden med två oerhörda politiska misslyckanden. Världen tillresta över 120 ledare kunde inte komma överens om ett bindande klimatavtal i ”Hopenhagen”. Samma dag meddelar GM-ledningen att den anrika bilfabriken SAAB skall ”läggas ned under ordnade former”.

Aftonbladets Eva Franchell beskriver klimatförhandlingarna i Bella Center som en gigantisk fars. Fredspresidenten Barack Obama gör ett ”patetiskt” framträdande. Svenska Naturskyddsföreningens generalsekreterare kallar förhandlingarna för en ”katastrof för världen”. EU-parlamentarikern Carl Schlyter skriver att han skall anmäla i-ländernas ledare till Internationella brottsmålsdomstolen i Haag för brott mot mänskligheten.

Sammanbrottet är framförallt ett misslyckande för de rika länderna där EU och det svenska ordförandeskapet spelat den tongivande rollen. Alltsedan ett förberedande möte i Bangkok har det svenska ordförandeskapet och den danska regeringen drivit linjen att skrota Kyotoprotokollet för att i en kanske naiv tro få med USA i ett nytt avtal, som bl.a. syftade till att förringa den klimatskuld de industrialiserade länderna har samlat på sig under årtionden gentemot de fattiga länderna. Detta trick, som den svenska miljöministern Andreas Carlgren och det svenska ordförandeskapet och den danska regeringen envetet argumenterat för har mött oväntat och starkt motstånd från de fattiga länderna samlade bl.a. i G77-gruppen. Dessa länder har sett Kyotoprotokollet trots alla dess brister som den enda bindande garantin för att de rika länderna skall ta sitt ansvar för klimatförändringen. I Kyotoprotokollet har industriländerna förbundit sig att minska koldioxidutsläppen med 5 procent under perioden 1990 fram till 2012. De hade förväntat sig att de rika länderna i enlighet med FNs klimatpanel skulle förbinda sig i att en andra rond av Kyotoavtalet minska utsläppen med 40 procent fram till 2020 och krävt omfattande ekonomsikt stöd och tekniköverföring. En rättvis överenskommelse hade måst utgå ifrån de rika ländernas särskilda ansvar, både vad gäller att kraftfullt minska sina egna utsläpp och att bistå de fattiga länderna med klimatinsatser, så att de totala koldioxidutsläppen minskas samtidigt som skillnaderna i utsläpp per capita utjämnas. Misslyckandet i Köpenhamn är därför förhoppningsvis ett förödande slag mot den rådande globala marknadsliberala modellen.

Fiaskot i Köpenhamn är också ett hårt slag mot alla de EU-kramare som argumenterar för att miljöfrågan är ett avgörande skäl för att vara med i EU. I Köpenhamn har EU varit en del av problemet och inte en del av lösningen. Inga självständiga svenska synpunkter t.ex. till stöd för de fattiga länderna har kunnat föras fram eftersom EU har förhandlat i klump för alla medlemsstater. Istället har Fredrik Reinfeldt och Andreas Karlgren bara varit förmedlare av en gemensam och förlorande EU-ståndpunkt.

Efter beskedet att GM lägger ned SAAB har industriminister Maud Olofsson, Metalls ordförande Stefan Lövgren m.fl i ett utstuderat falskspeleri uttryckt sin bestörtning, besvikelse, förvåning, självömkan för alla som drabbas av arbetslöshet etc. Men beskedet borde inte kommit som en överraskning. Ekonomijournalister och forskare hade redan konstaterat att den dubiösa sportbilstillverkaren Spyker var ett svagare alternativ än Koenigsegg som inte lyckade få finansiell uppbackning. Eller som forskaren Christian Berggren vid Linköpings universitet sagt till TT: ”När GM valde Koenigegg så visste alla som vet något om bilindustrin att det företaget var en mycket svag budgivare. Men GM kunde inte finna något bättre. Till varje pris ville GM bli av med så mycket kostnader som möjligt för en nedläggning av koncernen. GM grep efter halmstrån”. Spyker var det sista desperata halmstråt.

Det borde stått klart för regeringen och en fackföreningsrörelsen redan från början att SAAB som bilmärke knappast skulle kunna överleva i en mördande konkurrens av global överproduktion. SAABs nedläggning visar med stor tydlighet att Sverige inte längre har någon egen industripolitik. Istället har regeringen med fackföreningsrörelsen tysta samtycke underornat sig EU:s statsstöds- konkurrenspolitik, uttryckt otaliga gånger av Maud Olofsson. Med SAAB går också en viktig teknikkompetens i graven. För att behålla denna kompetens hade det enda rimliga varit att bryta mot EU-politiken och förstatliga SAAB, och ställa om den tekniska kompetensen för att t.ex. bygga vindkraftverk och annan teknologi för alternativ energianvändning eller kollektiva transportmedel. På så sätt kunde de SAAB-anställdas kompetens ha blivit en del av en nödvändig klimatomställning.

Fiaskot i Köpenhamn och SAABs nedläggning är ett sammankopplat uttryck för samma sak – den industrialiserade världen och EU:s marknadsliberala misslyckande.

Jan-Erik Gustafsson
Ordförande
Folkrörelsen Nej till EU