EU satsar på kärnkraften

Den nya mandatperioden kan bli avgörande för energipolitiken eller rättare sagt för kärnkraftens avveckling eller utveckling. Den borgerliga regeringen kan komma att avhända sig allt inflytande på energipolitiken till EU.

Den så kallade tankeförbudslagen, dvs. möjligheten att forska om nya reaktorer togs bort av riksdagsmajoriteten i våras. Vissa myndigheter hade tydligen redan anpassat sig långt innan detta beslut togs, eller är det inför något annat de förbereder sig?

Den 12 maj hade SKI, Statens Kärnkraftsinspektion, inbjudit till seminarium. Temat var: "Seminar on Framework agreement for International Collaboration on Research and Development of Generation IV Nuclear Energy System". Alltså ramarverk för internationellt samarbete om forskning och utveckling av fjärde generationens kärnkraftsreaktorer. Genomgången innefattade också propaganda för regionala atomavfallsdepåer. "Det är inte rationellt att varje land tar hand om sitt kärnkraftsavfall." Föredragande var EU-kommissionär Pierre Frigola.

Följande stater ingår i nätverket: Argentina, Brasilien, EU, Japan, Frankrike, Schweiz, Storbritannien, Sydafrika, Sydkorea och USA (initiativtagare). Jo, du läste rätt, Frankrike och Storbritannien deltar självständigt, förutom att EU är med.

Det gick till så att USA först kontrakterade Frankrike och Storbritannien och därefter försökte med Italien. Italienska staten hade inte råd att delta och blev ursinniga över att de andra länderna kunnat gå med. Därmed vände de sig till EU och klagade. Så blev EU-kommissionen underrättad och anslutet till nätverket först i år. Det har giv-etvis varit många juridiska turer runt frågan om huruvida Frankrike och Storbritannien är berättigade att rösta självständigt i beslut som rör den gemensamma forskningen.

Kommissionens ståndpunkt är att de måste rösta enligt EU:s vilja, USA är av motsatt åsikt. Jag betvivlar starkt att de tänker betala alla avgifter själva om de tvingas underkasta sig kommissionen. Båda länderna har anmält sig till deltagande inom de flesta forskningsområden. Bara EU och USA deltar i alla områden. Stater deltar tydligen i en grupp och privata företag i en annan.

Sverige var inte med som deltagare enligt redovisningen, men den 15 maj meddelade TT att KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) deltog i tre forsknings-områden. Sedan när framgick inte. Vattenfall AB:s representant, Anders Wiklund, frågade om de möjligen kunde få delta som privat företag. Han fick till svar av en besvärad Frigola att alla juridiska regler ännu inte var klara.

Hur mycket forskning som kommer att läggas ut till "oberoende forskare" står skrivet i stjärnorna. Det hela verkar aningen rörigt, USA kommer inte att lägga ut någon forskning på oberoende universitet, både i Frankrike och i Storbritannien har kärnkraft tidigare alltid ansetts vara "militär angelägenhet/hemlighet.

I Frankrike har en parlamentarisk utredning tillsatt en nationell kommitté, vilken i sin tur tillsatt en oberoende expertpanel på tre forskare. De lär visserligen ha blivit utvalda inte bara för sin kompetens utan också för att de tidigare visat sig kritiska till myndigheters resultat. CFTD, Frankrikes motsvarighet till LO, anser att ett oberoende organ ska ansvara för finansiering av forskningen i Frankrike.

Japan verkar dessutom ha blivit ovilligt att dela med sig av sina rön till övriga deltagarländer och Argentina och Brasilien börjar dra sig för kostnaderna.

Allting är fortfarande på diskussionsstadiet och ingen vet var det hamnar i slutändan. Just nu pläderas för sex olika typer av reaktorer, som också ska vara kapabla att förbränna gammalt avfall, även plutonium från utrangerade bomber. Några av de föreslagna reaktorerna kommer givetvis att falla bort under processens gång och andra kommer till. Tidsrymder från 20 till 40 år diskuteras för att en prototyp ska stå färdigbyggd. Därefter återstår att komma underfund med om den fungerar. Då har projektet kostat åtskilliga tusentals miljarder euro.

Det finns säkrare system att satsa pengar på. Det verkar inte vidare rationellt heller att år 2040 stå med en färdig reaktor som inte fungerar. Vid det laget lär ju oljan dessutom vara slut sedan länge.

Detta är väl mest önsketänkanden hittills, men planerna på regionala atomavfallsdepåer är enligt miljörörelsen i Rumänien och Bulgarien långt framskridna. De fruktar att deras politiker låter sig köpas. Det rör sig om fattiga länder och väldigt förmånliga avtal. Frankrike lockar med utbytesaffärer med gratis reaktorer och EU står för resurserna. Representanter för motståndet i dessa länder fruktar också att avfallslager leder till upptrappning av militariseringen igen.

Motståndsrörelser mot kärnkraftsavfallslager i Frankrike och Tyskland är starka och myndigheter och politiker vågar tydligen inte satsa där.

I Sverige påstår SKB (Svensk Kärnbränslehantering AB) att CLAB (Centralt mellanlager för använt kärnbränsle i Oskarshamn), är fullt år 2020.

"Regionala lager" för EU kommer givetvis att innebära många och farliga transporter och även terroristhoten ökar. En olycka i ett litet lager i ett land är illa nog, men en olycka eller en attack på ett stort lager blir en katastrof för hela Europa.

Demokratin, vart tog den vägen? Löften och avtal har sopats under mattan och resultatet blev mer kärnkraft efter "avvecklingen" genom uppgradering av gamla reaktorer som avses fungera i många år till. (En 30-40 år gammal bil är dock en gammal bil, även om den går igenom besiktningen.)

Birgitta Möller

Kritiska EU-fakta nr 101 November 2006

 

Tillbaka eller Startsidan