Ökat EU-motstånd med en ny regering

Efter en valrörelse där Göran Persson och Fredrik Reinfeldt lanserades som under en amerikansk valkampanj och med inslag av olagliga dataintrång fick Sverige en ny regering den 17 september. Efter sin lansering av partiet som "de nya moderaterna" eller t.o.m. "det nya arbetarpartiet" gjorde moderaterna sitt bästa val någonsin och blev större än de tre övriga partierna i alliansen.
 


Jan-Erik Gustafsson,
ordförande i
 Folkrörelsen Nej till EU

Samtidigt gjorde socialdemokraterna sitt sämsta val i modern tid. Alliansen vann valet genom att den gynnades av ett högt valdeltagande och ett tillräckligt antal röster ur medelklassen bytte till dem. Dessutom avstod många av de socialdemokratiska kärnväljarna från att rösta.

Koppling av svensk inrikespolitik till EU-politiken lyste med sin frånvaro under valrörelsen. I den avlutande partiledardebatten ställde utfrågarna pliktskyldigt bara frågan ja eller nej till en folkomröstning om EU-grundlagen, men tillät inte sedan ytterligare diskussion. Aftonbladets ledarsida skriver att "EU gömdes undan". Politikerna tog ej chansen att diskutera med väljarna hur viktiga frågor som EU-grundlagen, EU:s syn på avregleringar och offentlig sektor, EU:s tjänstedirektiv, EU:s militarisering, det EU-påbjudna övervakningssamhället, EU:s jordbrukspolitik, hur EU:s alltmer urvattnade miljöpolitik etc. påverkar den svenska vardagen.

Denna medvetna eller omedvetna underlåtenhet riskerar att slå tillbaka mot politikerna i ökat politikerförakt, när den samlade EU-politiken måste genomföras under den kommande mandatperioden.

I enlighet med de nyliberala EU-fördragen och EU-toppmötenas riktlinjer gick alliansen bl.a. till val på försämringar i arbetslöshetsförsäkringen och arbetsrätt, som främst drabbar arbetslösa och ungdomar. För att lättare uppfylla EU-krav på en flexibel arbetsmarknad ska en ensam uppdragsgivare få rätt att ha F-sedel. Löntagares intresse att engagera sig i fackföreningar ska försvåras genom att avdragsrätten för fackavgift slopas, det ska bli obligatoriskt medlemskap i a-kassan och egenavgiften kraftigt höjas.

Dessutom ska ett stort antal statliga företag säljas ut till aktiespekulanter. Inkomsterna på dessa försäljningar ska främst användas för att uppfylla EU-krav på den offentliga budgeten och skulden i den så kallade stabilitetspakten.

Under Göran Persson styre har de borgerliga partierna i alliansen kunnat ligga lågt och surfa på den socialdemokratiska regeringens EU-anpassliga politik. Nu i regeringsställning måste de bekänna färg och själva formulera en gemensam syn i EU-frågor, och utan att de ingående partierna suddar ut sina identiteter.

Fackföreningsrörelsen var märkligt tystlåten under valrörelsen, men trodde kanske på ännu en socialdemokratisk seger. Den tog inte ens upp tjänstedirektivet till diskussion utan tycks liksom Europafacket utan kritik ha svalt de konservativa och socialistiska partiernas "ömtåliga kompromiss" i EU-parlamentet.

Med en borgerlig regering ökar möjligheterna till ett uppvaknade inom fackföreningsrörelsen om bristerna i EU:s tjänstedirektiv. Detta kommer upp för en andra så kallad läsning i parlamentet och ministerrådet under hösten. Ursprungslandsprincipen är visserligen borta från förslaget i våras, men har i stället ersatts av allmänna formuleringar som knappast begränsar det fördragsfästa kravet på fri rörlighet för alla slags tjänster inom unionen.

I artikel 16 slås rätten fast att erbjuda tjänster över gränserna utan krav på etablering eller auktorisation, vilket gör det svårt för facken att teckna kollektivavtal. Risken för lönedumpning är uppenbar.

Liksom Nei til EU i Norge kräver ett veto mot tjänstedirektivet (som EES-medlem berörs Norge av tjänstedirektivet) kräver vi att den nya borgerliga regeringen lägger in sitt veto i den kommande behandlingen i ministerrådet.


Jan-Erik Gustafsson, ordförande

Kritiska EU-fakta nr 100 November  2006

 

Tillbaka eller Startsidan