Hur kommer Sveriges förhållande till EU
påverkas av regeringsskiftet? Den frågan är svår att besvara i
förväg.
Att en moderat partiledare ersätter en
socialdemokratisk som svensk regeringschef borde på det hela
taget inte få några nämnvärda konsekvenser när det gäller
rikets förhållande till övermakten i Bryssel.
För det första är det så att Sveriges
inflytande i EU:s beslutande församlingar är försvinnande
smått; 10 röster av 321 i ministerrådet och 19 av 732 ledamöter
i parlamentet. Sveriges ställning i EU är så klen att om
Sverige ställde upp som ett parti i det svenska valet skulle
Sverige hamna under fyraprocentspärren och bli utan
representation i riksdagen.
EU:s inflytande i Sverige är desto större.
Omkring 80 procent av de beslut riksdagen fattar är direkt
eller indirekt redan beslutade i EU.
Därtill kommer att inriktningen på stora
delar av politiken är grundlagsfäst i EU. Regeringsskiftet
innebär inte något systemskifte som socialdemokraterna och
fackföreningarna varnar för. Det skiftet mot en kapitalism av
mer nyliberalt märke har redan grundlagts av den
socialdemokratiska regeringen, inte minst som konsekvens av det
svenska medlemskapet i EU.
Nu kan den moderatdominerade borgerliga
regeringen bygga vidare på denna grund. "Till skillnad från
socialdemokraterna ska vi visa att vi tänker följa EU:s
rekommendationer, exempelvis om sänkningar av skatterna för
låg- och medelinkomsttagarna", säger Mats Odell (kd) i
riksdagens EU-nämnd.
För det andra är det i praktiken så under de
snart tolv år som Sverige varit anslutet till den europeiska
unionen, att de flesta EU-frågor hanterats i ett informellt
samförstånd mellan just moderaterna och socialdemokraterna.
Detta socialmoderata samarbete inleddes redan när Carl Bildt
var statsminister och Sverige förhandlade om medlemskap i EU.
Det har fortsatt sedan Sverige blev införlivat i unionen med
först Ingvar Carlsson och sedan Göran Persson som
regeringschef.
En förklaring till detta är att de
socialdemokratiska regeringarna inte haft egen majoritet utan
varit beroende av vänsterpartiet och miljöpartiet som på grund
av sin EU-kritik hållits utanför EU-politiken.
Istället har socialdemokraterna i praktiken
samarbetat med moderaterna, som till skillnad från framför allt
folkpartiet men även det nya centerpartiet – mauderaterna, har
en konfederalistisk syn på EU:s utveckling.
Kommer detta socialmoderata samarbete att
fortsätta med den borgerliga majoritetsregeringen? Det återstår
att se.
Frågan är vilken EU-politik den borgerliga
alliansregeringen kommer att kunna enas om. Några egentliga
svar gavs inte under valrörelsen.
I alliansens valmanifest hänvisades
EU-frågan i huvudsak till den internationella avdelningen,
under rubriken "En aktiv utrikespolitik", där det bland annat
sades:
"Vi vill omgående inleda diskussioner och
förberedelser inför Sveriges ordförandeskap i den Europeiska
unionen andra halvåret 2009. Europadebatten måste handla mer om
frågor som berör människors vardag. […]
Utvidgningen är en av EU-samarbetets största
framgångar. Vi tror på en fortsatt utvidgning. EU ska vara en
öppen, dynamisk och effektiv union som står öppen för
europeiska länder som uppfyller kriterierna för medlemskap."
Tre av de borgerliga partierna presenterade
också egna valmanifest. Folkpartiet menade att "EU måste få en
ny konstitution" samt att "EU:s utvidgning bör fortsätta",
medan centern i sitt "kontrakt" ville att "EU:s nya stora
uppdrag ska vara att forma en gemensam miljöpolitik".
Kristdemokraternas text, vad man kallade "garantibevis", var
helt utan skrivningar om EU och moderaterna hade avstått från
eget valmanifest.
Snart kommer den borgerliga alliansen och
Fredrik Reinfeldt att tvingas bekänna färg.
Utmaningarna är många och kommer att sätta
press på koalitionsregeringen. En fråga som lär skapa stora
slitningar inom alliansen handlar om EU:s jordbrukspolitik. Den
vill folkpartiet reformera i grunden medan de tre andra
partierna går i en annan riktning.
Det är inte säkert att skillnaden i hållning
jämfört med den socialdemokratiska regeringen och Göran Persson
blir så stora. Men det kan bli skillnader vad det gäller det
fortsatta agerandet i EU:s domstol vad gäller Vaxholmsmålet, i
förhandlingarna om tjänstedirektivet och inställningen till mer
överstatligt samarbete på det rättsliga området.
Den nya borgerliga regeringen har anklagat
den gamla socialdemokratiska för att dölja en del av
arbetslösheten i Sverige. Det gäller framför allt de som
studerar och samtidigt söker jobb.
De räknas som arbetslösa med EU:s sätt att
mäta och nu tycker regeringen att man ska göra likadant i
Sverige. Förra året var den gruppen i genomsnitt 89.200
personer. Som del av arbetskraften motsvarar det cirka 2
procent.
I september var arbetslösheten 4,9 procent
av arbetskraften enligt Statistiska centralbyråns officiella
siffror. Det motsvarar 225.000 personer. Hade regeringen hunnit
beordra fram sitt nya EU-anpassade mått hade de arbetslösa
varit 65.000 fler.