"Inte
önskvärt" tvinga på Sverige euron menar Bryssel
Rent teoretiskt skulle EU-kommissionen kunna
dra Sverige inför EU-domstolen för att landet inte har anslutit
sig till EU-valutan euro. Det är dock för närvarande "varken
nödvändigt eller önskvärt". Det beskedet levererade Joaquin
Almunia, EU-kommissionär med ansvar för monetära frågor, under
en frågestund i EU-parlamentet den 24 oktober.
Almunias svar var föranlett av en fråga från Bernd Posselt,
tysk kristdemokrat. Posselt ville veta "vilka åtgärder
kommissionen tänker vidta för att få Sverige att införa euron i
enlighet med sina fördragsenliga skyldigheter". Han undrade
också hur "Sveriges negativa exempel" påverkar diskussionerna i
Polen och Tjeckien om anslutning till eurosamarbetet.
I sitt svar sade Almunia, att "det inte finns något
tvingande datum" när länderna måste gå med i valutasamarbetet.
Därför, menade kommissionären, planerar kommissionen inte några
åtgärder för att tvinga länder att ansluta sig.
"Även om det är teoretiskt möjligt att i framtiden inleda en
process mot länder som inte förbereder sig för att delta i
samarbetet, anser vi för närvarande att det är vare sig
nödvändigt eller ens önskvärt", sade Almunia.
Enligt anslutningsfördraget, har Sverige
förbundit sig att gå med i valutaunionen när man uppfyller de
formella villkoren för att delta. I folkomröstningen om EMU
2003 sade dock en majoritet av svenskarna nej till euron, ett
beslut som kommissionen tidigare har förklarat att man
respekterar.
Hélène Goudin, EU-parlamentariker för Junilistan, reagerade
på Posselts fråga och krävde att kommissionen skulle klargöra
att "den stödjer resultatet i den svenska folkomröstningen och
att den tar avstånd från krav på att Sverige måste införa
euron".
"Kommissionen svarade att Sverige måste följa fördraget och
införa euron i framtiden. Kommissionen hävdade i det ena
andetaget att den respekterar resultatet av folkomröstningen,
men krävde i nästa andetag att Sverige måste införa euron när
vi uppfyller konvergenskriterierna", skriver Goudin på
Junilistans hemsida.
Inför EU-omröstningen 1994 bedyrade både de
borgerliga och socialdemokraterna att frågan om EMU över huvud
taget inte stod på dagordningen.
EU-minister Ulf Dinkelspiel underströk i samband med
förhandlingsstarten i Bryssel den 1 februari 1993, i sitt tal i
riksdagen den 10 november 1993 och i departementspromemorian
"Sveriges medlemskap i EU" att "ett slutligt svenskt
ställningstagande" till EMU kommer att göras längre fram "i
ljuset av den fortsatta utvecklingen". Det angavs att Sverige
har rätt att gå med i valutaunionen när vi uppfyller
konvergensvillkoren, men ingen skyldighet. Saken förklarades
vara "en intern svensk angelägenhet", där det är riksdagens sak
att fatta beslut. Allt material från ja-sidan upprepade denna
ståndpunkt.
I den proposition om Sveriges medlemskap i Europeiska
unionen som regeringen överlämnade till riksdagen den 11
augusti 1994 står det klart och tydligt att "ett slutligt
svenskt ställningstagande till övergången från den andra till
den tredje fasen av EMU kommer att göras i ljuset av den
fortsatta utvecklingen och i enlighet med fördragen. Den
interna svenska beslutsordningen innebär att det ytterst är
riksdagen som skall ta ställning."
Den svenska riksdagens handlingsfrihet underströks också
tydligt i de utskottsutlåtanden som var underlaget för
riksdagens beslut. I finansutskottets yttrande, som låg till
grund för utrikesutskottets betänkande, hette det: "Om Sverige
kommer att deltaga i en tredje fas av EMU beror dels på om vi
själva vill. Sverige kommer inte att automatiskt bli medlem i
den slutliga valutaunionen enbart därför att vi ratificerar
medlemskapet i EU."
Att detta inte var sant påpekade vi på nej-sidan gång på
gång, såväl i skrift som i tal. Hur vi än vände och vred på
avtalstexten kunde vi inte hitta det påstådda EMU-undantaget.
Regeringen gjorde under
medlemsförhandlingarna en ensidig deklaration som innebar att
vårt slutliga ställningstagande skulle komma "att göras i
ljuset av den fortsatta utvecklingen och i enlighet med
bestämmelserna i fördraget".
Eftersom fördragets bestämmelser just innebär att man
accepterar EMU är det föga förvånande att regeringens
förhandlingsparter inte reagerade.
Är då inte ett nej till valutaunionen ett brott mot
fördraget? Nej, inte i förhållande till det besked ja-partierna
gav inför folkomröstningen.
Det hade naturligtvis varit bättre att den dåvarande
borgerliga regeringen redan vid medlemskapsförhandlingarna
krävt ett direkt undantag på samma sätt som Danmark och
Storbritannien.
Men trots frånvaron av fördragsfäst undantag
kan Sverige naturligtvis bestämma sig för att står utanför
valutaunionen.
Det är i första hand inte en juridisk utan en politisk fråga
som avgörs av styrkeförhållandet mellan EMU-anhängarna och
EMU-motståndarna i Sverige.
EU har än så länge inga verkningsfulla maktmedel att tvinga
ett medlemsland att delta i något, som dess parlament eller en
folkmajoritet skulle vara bestämda motståndare till.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska EU-fakta
nr 101 November 2006
Tillbaka eller Startsidan
|