EMU-reglerna har blivit en ekonomisk tvångströja
EU:S SÅ KALLADE stabilitetspakt
förbjuder medlemsländerna att ha ett budgetunderskott (offentliga utgifter utöver
inkomster) större än 3 procent av BNP. EU:s finansministrar har också beslutat strama åt pakten genom att lova
varandra att ha sina budgetar i balans eller överskott 2004.
Så sent som i somras
enades EU:s stats- och regeringschefer om att hålla fast vid dessa mål. Men under de
senaste månaderna har det blivit alltmer tydligt att målet om budgetbalans 2004 över
hela fältet är orealistiskt.
EU:S STATISTIKKONTOR presenterade i september nya tillväxttal för andra
kvartalet i år. Siffrorna visar att tillväxten var lägre än väntat: 0,3 procent
bland de tolv länder som har infört euron, och 0,4 procent när också Sverige,
Danmark och Storbritannien räknas med.
I våras gissade
EU-kommissionen att tillväxten skulle bli dubbelt så hög. De nya siffrorna får nu
kommissionen att sänka förväntningarna på den samlade tillväxten i EU i år – från
1,6 till drygt 1 procent.
Det står klart
att flera länder, i synnerhet de största ekonomierna i valutaunionen – Tyskland,
Frankrike och Italien – får svårt att leva upp till sina åtaganden enligt
stabilitetspakten att nå budgetbalans till 2004. Det finns till och med risk att dessa
länders budgetunderskott passerar straffgränsen 3 procent av BNP. Portugal visade sig
vid en budgetrevision redan förra året ha passerat den kritiska gränsen med ett
budgetunderskott på 4,1 procent av BNP.
EUROOMRÅDET BEFINNER sig i en ekonomisk kris. Tillväxten rasar för varje
kvartalsrapport. Arbetslösheten har bitit sig fast på över åtta procent i
genomsnitt.
Krafttag krävs.
Men frågan är hur?
Problemet för
EMU-länderna är att det ekonomisk-politiska svängrummet är minimalt. De två
instrument som EU har till förfogande för att bryta en ekonomisk kris är den överstatliga
penningpolitiken som handhas av ECB i Frankfurt samt de enskilda ländernas
finanspolitik (statsbudgetarna). Problemet är att räntan inte kan sänkas, eftersom
det enligt ECB skulle riskera unionens inflationsmål på högst två procent. Och
finanspolitiken kan inte göras mer expansiv, eftersom flera länder redan riskerar att bryta mot stabilitetspakten. Utrymmet för att stimulera en stagnerad ekonomi
med hjälp av finanspolitiken är därför praktiskt taget obefintligt.
EMU-reglerna har
blivit en tvångströja som förhindrar Eu-ländernas ekonomi att ta fart.
I denna situation
har det höjts röster (främst från Italien och Frankrike) att stabilitetspakten måste mjukas upp.
När finansministrarna samlades i Köpenhamn för ett informellt rådsmöte
i början av september tillbakavisade en klar majoritet av medlemsländerna en sådan
uppmjukning.
Den grekiske finansministern Nikolaos Christodoulakis som leder den
så kallade Eurogruppen, ett särskilt möte mellan de tolv euroländerna, förnekar att
man diskuterat att lätta på regeln om att medlemsländerna får ha mer än tre
procents budgetunderskott.
– Stabilitetspakten ligger fast, sade han.
– Det är inte stabilitetspakten som ska göras mer flexibel; det
är ländernas ekonomier som behöver bli flexiblare för att stimulera tillväxten,
sade Spaniens finansminister Rodrigo Rato.
EU-KOMMISSIONEN vill också bevara stabilitetspakten. Straffgränsen vid underskott över 3 procent av BNP
står kvar och i konsekvens med det har kommissionen inlett den föreskrivna
straffprocessen mot Portugal. Paktens mål om att alla länder ska visa balans eller överskott
ska inte heller ändras.
Däremot kan kommissionen tänka sig en flexiblare tolkning av tidpunkten för när balansmålet
ska vara uppnått. Den hittills gällande tidpunkten, senast 2004, står inte i
stabilitetspakten, utan är en del av de ekonomiska riktlinjerna, som beslutas årligen.
Tidpunkten kan alltså ändras utan att man behöver ändra i stabilitetspakten.
Det förslag kommissionen har lagt fram till medlemsländernas finansministrar innebär att
de länder som ännu inte är nära budgetbalans ska minska underskottet med 0,5
procentenheter per år. Det skulle innebära att målet om budgetbalans i alla länder först
skulle vara nådd om cirka fyra år.
DE LÄNDER SOM gynnas mest av denna frist är Frankrike, Tyskland och Italien, som alla har svåra
budgetproblem.
Det retar de mindre EU-länder som redan tagit hårda tag i svångremmen för att klara kraven i
EU:s stabilitetspakt. Hollands, Österrikes och Spaniens finansministrar har kritiserat
EU-kommissionen för att den vill ändra spelreglerna.
FÖR FÖRSTA GÅNGEN sedan EMU-starten 1999 råder nu en öppen
konflikt mellan finansministrarna i Eurogruppen. Det står klart sedan gruppens möte i
Luxemburg i början av oktober.
EU-kommissionen
krävde, med stöd från Europeiska centralbanken, att euroländerna skulle förbinda
sig att redan nästa år minska sina underliggande (strukturella) budgetunderskott med
0,5 procent av BNP med målet att nå budgetbalans senast år 2006.
Efter
en lång och bitvis hetsig diskussion ställde Tyskland, Italien och Portugal upp på
kommissionens krav. Portugal lovade dessutom att redan i år pressa ner underskottet
under tre procent.
Frankrikes
finansminister Francis Mer vägrade dock ställa upp, med hänvisning till att budgeten
för 2003 redan var fastlagd. Regeringen föreslår bland annat skattesänkningar som
innebär att underskottet såväl i år som nästa år uppgår till 2,6 procent av
bruttonationalprodukten.
I ett
pressmeddelande efter mötet uppgavs att ”alla länder utom ett” gått med på att
minska sina budgetunderskott med minst 0,5 procentenhet per år från 2003.
FRANKRIKE ÄR FÖR närvarande ensamt i revolten mot
stabilitetspakten. En majoritet av EU:s finansministrar motsätter sig ändrade
budgetregler. Ändå lär valutaunionens verkliga tungviktare – Frankrike, Tyskland
och Italien – gå segrande ur den pågående striden. Tillsammans har de tre
ekonomiska stormakterna kraft att ändra förutsättningarna. Helt enkelt ändra
spelreglerna. Tidigare har Tyskland liksom Frankrike och Italien lovat att eliminera
sina budgetunderskott till år 2004. Nu kommer de tre förmodligen att meddela Bryssel
att det inte blir så. Målet är nu istället att få ner underskotten till 2006. Det
är inte mycket unionen kan göra åt den saken.
GÖSTA TORSTENSSON
Kritiska
EU-fakta nr 77
Oktober 2002
Tillbaka
|