En
bräcklig farkost som inte vet i vilken riktning den ska segla
"Det är tryggare att vara
med i en stor valuta än att vara ensam på ett stormigt
ekonomiskt världshav." Så sade Göran Persson i sitt
traditionella sommartal i Björkvik i början av augusti.
Statsministerns
bildspråk fick mig osökt att tänka på Titanic, fartyget som
på sin jungfruresa från Southampton till New York sent på
kvällen 14 april 1912 i hög fart kolliderade med ett isberg och
sjönk. Fartyget var planerat för sammanlagt 3.300 människor,
2.440 passagerare i tre olika klasser och 860 besättningsmän.
Vid olyckan fanns 2.224 människor ombord. Men i livbåtarna fanns
det inte plats för alla passagerare. Och det kaos som utbröt
efter olyckan gjorde att endast hälften av livbåtarnas 1.178
platserna utnyttjades, varför mer än 1.500 människor drunknade.
Titanic var också ett
projekt där de styrande garanterade att det var tryggt och
säkert, precis som Göran Persson idag om EMU.
Men redan svajar
EMU-projektet betänkligt. "Euron blev ingen dundersuccé.
Konsumenterna klagar över prishöjningar. Regeringarna grälar om
reglerna som värnar om valutans stabilitet. Frankrike ignorerar
reglerna. Tyskland och Portugal har brutit mot
dem och EU-kommissionens ordförande anser att de är fåniga.
Efter ett år med euron är valutaunionen en bräcklig farkost som
inte vet i vilken riktning den ska segla." (Veckans Affärer,
11 november 2002)
För några år sedan
ställde en kolumnist i den brittiska affärstidningen Financial
Times följande fråga: Vad händer om ekonomin i ett av
EMU-länderna mer eller mindre brakar samman och följs av hårda
fackliga protester, som hotar samhällsordningen? Får inte det
landet avvika från EMU-systemets stabiliseringspakt?
Utan överdriven
alarmism går det att finna länder och regeringar som alltmer
närmar sig dessa grundläggande problem; Tyskland, Frankrike,
Italien, Portugal. Ekonomier ur fas med EMU. Växande
arbetslöshet och budgetunderskott. Under hot om böter till EU
tvingas länderna krympa sina offentliga budgetar och luckra upp
reglerna på arbetsmarknaden.
Det rigida
EMU-regelverket driver in länderna i recessionsliknande
tillstånd, tvingar fram sociala nedskärningar som utlöser
protestaktioner från de drabbade, speciellt anställda inom
offentlig sektor.
EU:s valutaunion har
hamnat i allvarliga problem vid den första ekonomiska kris som
drabbat området efter att euron införts. Konjunkturen går på
lågvarv. Tillväxten rasar. Arbetslösheten ökar. Krafttag
krävs. Men frågan är hur?
Problemet för
EMU-länderna är att det politiska svängrummet är minimalt
samtidigt som de ekonomiska förutsättningarna är mycket olika.
Medan ekonomin är överhettad i Irland – och skulle behöva
kylas av med höjd ränta – befinner sig Tyskland i en djup
ekonomisk kris som skulle kunna motverkas genom sänkt ränta. Men
EMU-områdets överstatliga centralbank kan bara sätta en ränta.
Det är som om en termostat i Frankfurt ska reglera
inomhustemperaturen från Aten till finska Lappland.
De senaste årens
ekonomiska kräftgång visar vilka oerhörda problem som
följer av den tilltänkta sammansmältningen av den ekonomiska
och monetära politiken inom EU.
Förvärras den
ekonomiska krisen ytterligare kan det uppstå stora spänningar
som undergräver den politiska stabiliteten. Risken är då stor
att hela EMU-projektet havererar. Per-Olof Eriksson,
styrelseproffs och före detta VD för Sandvik, befarar att så
kommer ske: "Jag är övertygad om att valutaunionen kommer
att spricka. Det är bara en fråga om när. Säger vi ja nu och
går in då får vi vara med i det lidandet." (Dagens
Industri 15 april 2003)
EMU är i grunden ett
ohållbart projekt. Det är som att stoppa ena handen i kokhett
vatten och den andra i isvatten och hävda att det i snitt är
lagom. Men de styrande inom EU är förtröstansfulla. Vi får
inte ändra regelverket eller färdriktningen. Den folkliga
proteststormen kommer att bedarra. De skeptiska kommer att
övertygas under resans gång.
Det påminner inte så
lite om vad kaptenen på Titanic sa då han fick rapport om att
fartyget var på väg in i ett område med isberg: "Enligt
min erfarenhet är det bäst att klara av sådana här
svårigheter så snabbt som möjligt. Full fart framåt!"
GÖSTA TORSTENSSON
KRITISKA EU-FAKTA
Nr 86 September 2003
Tillbaka
|