Den
stora buffertbluffen
J ag
ser att socialdemokraternas ledning och LO nu, i skydd av
sommaren, och i ett desperat läge inför folkomröstningen, och
eftersom alternativet att välja sig ett nytt och mindre olydigt
folk framstår som tekniskt svårt, än en gång förhandlar om
skapandet av buffertfonder. Eller något ännu värre, men med
nytt namn, som inte retar fondallergiska borgare. I Svenska
Dagbladet skriver Maria Abrahamsson (gillande!!!) att detta är
"lurendrejeri, visst, men ibland är det nödvändigt att
bedra människor in i sanningen".
Jag är inte lika
rå som hon, och vi tycker olika om sanningen, alltså euron, men
historien om buffertfonderna, de som en gång plötsligt kastades
fram på s-kongressen och fick den, förbryllad, att tacka ja till
euron, är fullständigt absurd från början. Varför
"buffertar" för något som sägs vara så riskfritt,
strålande och ofrånkomligt? Vilka kan man lura i detta
bondfångeri? Man kanske måste förtydliga detta absurda med en
lika absurd bild.
Så här: De stora
striden om bussbuffertar.
Man folkomröstade
om en epokgörande reform: att alla svenska bussar skulle styras
från en ledningscentral i Strasbourg. Distansstyrning hade
fungerat på vissa tåg regionalt. Varför inte större tänkt?!
En centralstyrning för hela Europa, på sikt hela världen! En
esperantotanke egentligen. Man gasade i Strasbourg och det skulle
bli ett helvetes getaway i Hallstahammar. Via nästan helt
pålitliga elektroniska kartor skulle alla europeiska bussar
svänga på rätt sätt och farten minska och öka inför inko
ade kurvor, och
vägomläggningar inprogrammeras ofta nästan helt
ögonblickligen; det var lite Orwell över det hela, och inför
den svenska omröstningen sades framåtblickande européer i stort
sett vara nöjda. Mycket, mycket få olyckor, ofta beroende på
regionala misstag, men till 98 procent helt fint, frånsett
försumbara lokala katastrofer, särskilt i Tyskland och på
Irland. Nu skulle man rösta om införandet av detta europeiska
styrsystem i provinsen Sverige. Bara svenska lantisar kunde tacka
nej.
Men i Sverige var
man tvekande. Inga argument tycktes hjälpa. Man påpekade från
den rasande svenska ja-ledningen att systemet i teorin är helt
riskfritt, det gäller nu att acceptera moderniteten, inte bli
kvar i sandlådan, att tåget går, det gäller fredens sak,
(debatten når snabbt mycket höga filosofiska nivåer), att vi
inte kan ställa oss utanför, att detta ofrånkomligt, gäller
kampen mot USA-imperialismen, sänker räntorna för villaägarna,
att ibland får man ta vissa risker, att denna revolution inte är
en thébjudning och Göran Persson, som läst sin Lenin, påpekade
att man inte får vara räddhågad, vissa offer är nödvändiga,
vill man göra en omelett får man knäcka ägg och att finnarna
trots allt är rätt nöjda, som de för övrigt alltid är.
Men ingenting
hjälper. Svenska folket är hopplöst och surt misstroget. Vill
inte in i den europeiska bussgemenskapen. Har en obegriplig
tilltro till svenska busschaufförers förmåga att bromsa och
gasa. Klart nationalistiska undertoner. Närmast rasism.
Gången är den tid
när Sud-disjaurs arbetarekommun 1932 modigt röstade för
inträde i den Sovjetiska Unionen, för fredens sak, kampen mot
imperialismen, kulturen och för att med likasinnade få plats och
inflytande vid rådsbordet i Moskva.
Vad göra. Det är
nu ja-ledningen kommer på sitt snilledrag. För att eliminera den
risk som så tycks skrämma det räddhågade folket, risker som
man medger finns, men som det är viktigt att bortse från (för
fredens sak, för kampen mot det internationella kapitalet,
USA-imperialismen, villaräntorna och Jantelagen och så vidare),
vill man nu införa vägbuffertar. Tanken är, att går det åt
helvete i någon kurva, vilket det tyvärr ofta kan göra med det
nya systemet, ska man falla mjukt. Parollen är: teoretiskt
fulländat, men med buffert för verkligheten. Varje kurva ska få
höga skyddsräcken, vägbrant belägen nedom kurva skall
madrasseras, och det svenska vägnätet i stort sett förvandlas
till en airbag.
Visserligen kostar
det en del, faktiskt inihelvete mycket, men revolutionen är ingen
tjébjudning och så vidare. Och det finns ärligt talat att ta
av: karensdagarna, de absurda sjuktalen, och för många är
säkert åtstramningen nyttigt, till exempel gnälliga
undersköterskor och bidragsberoende centrallyriker, hela den
uppsvällda offentliga sektorn som verkligen behöver en korsett,
ja, onödigt att gå in på detaljer men för somliga är stålbad
inte en dag för tidigt.
Hur gick det då?
Alla spinndoktorer i ja-ledningen ansåg bussbufferterna
genialiska, men det uppstod ett problem. Allt för många
uppfattade de två absolut geniala reformerna som
motsägelsefulla. De tog helt enkelt ut varandra, bevisade
varandras onödighet.
Om denna
centralstyrning var så riskfri, ofrånkomlig, modern, nödvändig
för fredens sak och för villaägarna, varför behövde man då
förvandla hela Sverige till en airbag?
Finns det inte en
motsättning dold i detta som oroväckande många observerade?
Dessa förtroendeskapande buffertar skapade bara misstro.
Lurendrejeri eller bondfångeri, det är sant, det var det. Men
varför, suckar spindoktorerna, visade det sig då finnas så få
lättlurade människor i Sverige?
PER OLOV ENQUIST
KRITISKA EU-FAKTA
Nr 85 Augusti 2003
Tillbaka
|