LO
viker sig i frågan om Buffertfonder
Socialdemokraterna
och LO är nära en överenskommelse om hur finanspolitiken ska stärkas
om Sverige går över till euro.
Klart
är att överskottsmålet för de offentliga finanserna höjs från
dagens 2,0 procent av BNP till 2,5 procent. Förslaget, som
diskuteras i en arbetsgrupp under finansminister Bosse Ringholms
ledning, är ett sätt att få LO med på vagnen in i ett svenskt
EMU-medlemskap.
Höjningen
motsvarar drygt 10 miljarder kronor per år. Dessa pengar vill LO
sätta av i en särskild buffertfond, eller stabiliseringsreserv
som man nu helst vill kalla den.
Reserven
eller fonden ska kunna användas som stötdämpare om och när
Sverige hamnar i ekonomisk obalans. Det anses särskilt viktigt
vid ett EMU-medlemskap, när varken kronan eller den svenska styrräntan
längre finns till hands för att stabilisera ekonomin. I
praktiken lär det handla om höjningar eller sänkningar av moms
och arbetsgivaravgifter.
Bakgrunden
är LO:s kongressbeslut i september 2000: Ja till EMU förutsatt
att ett strukturråd med buffertfonder inrättas.
I
LO-styrelsens hemställan till kongressen skrev man så här:
”Svenska buffertfonder; resurser som ligger utanför
statsbudgeten och som kontrolleras av arbetsmarknadens parter i
samverkan med staten.”
Strukturrådet
skulle bestå av arbetsmarknadens parter och staten och enligt
LO-styrelsen ha makt att besluta över hur pengarna används: ”Strukturrådet
skulle dels fungera som en samtalsyta för att utarbeta en
gemensam uppfattning om landets situation, men också ges
beslutanderätten i vilka lägen de nya instrumenten ska användas.”
MEN
DET BLIR vare
sig fonder eller ekonomiskt råd enligt LO:s ursprungliga modell.
Den
socialdemokratiska regeringen har sagt nej till tanken på att inrätta
speciella buffertfonder och ett beslutande strukturråd.
Statens
överskottsmål ska istället höjas till 2,5 procent, vilket ger
tio miljarder kronor per år
Jag
tycker att 2,5 procent är en tillräcklig nivå. Förutsatt att
medel avsätts under lång tid, säger LO:s ordförande Wanja
Lundby- Wedin. Pengar måste reserveras och läggas på hög för
att nyttjas i sämre tider.
Men
överskottsmålet ska höjas oavsett om Sverige går med i EMU
eller inte. Enligt Bosse Ringholm handlar det om att bygga upp ett
starkare skydd för sysselsättningen och att parera för den
kommande ökningen av andelen äldre i befolkningen.
STABILISERINGSRESERVEN,
som
ersatt det politiskt känsliga ordet ”buffertfond”, kommer att
vara något annat än det LO- styrelsen lovade ombuden på
kongressen 2000. Istället för av fackföreningarna kontrollerade
buffertfonder som ligger utanför statsbudgeten, stramas tyglarna
åt så att statens budget levererar ytterligare tio miljarder per
år i överskott.
Detsamma
kommer att ske med kravet på ett strukturråd. Från början
skulle rådet bestå av arbetsmarknadens parter och staten och
besluta om buffertfonden. Nu har LO ändrat sig till att ”utöva
inflytande över” budgetreserven. Bosse Ringholm betonar
att besluten över finanspolitiken, och alltså även över
dispositionen av ett utökat offentligt överskott, ska ligga hos
regering och riksdag.
OM
MAN SEDAN är
smart och kallar en del av överskottet för ”buffertfond”
kanske det kan underlätta för LO:s extra representantskap den 22
april att konstatera att förutsättningarna för medlemskap är
uppfyllda.
En
fråga kommer att kvarstå obesvarad efter representantskapets möte.
Svaret skjuter nämligen kompromissen mellan arbetar- rörelsens två
grenar i sank. Hur kan LO kan lita på att ”buffertfonderna”
kommer att finnas kvar i framtiden vid ett svenskt EMU-medlemskap?
Moderaterna har ju lovat att riva upp beslutet om de vinner nästa
val.
GÖSTA
TORSTENSSON
KRITISKA EU-FAKTA Nr 8 0
April 2003
Tillbaka
|