Stora
demokratiska risker med en
anslutning till EMU
Ett EMU-medlemskap
skulle innebära att folkvalda för överskådlig tid avhänt sig
makten över penningpolitiken. Medborgarna har därmed lämnat
ifrån sig den demokratiska möjligheten att förändra
penningpolitiken och att utkräva ansvar för densamma. Detta är
inte någon liten förändring eller inskränkning av den
politiska demokratins domäner, och vidden kommer att stå klar
den dag EU:s gemensamma monetära politik inte fungerar och
diverse spänningar uppstår inom unionen.
Demokrati- och
maktfrågorna förtjänar att tas på största allvar när det
gäller EMU: Var ska makten över penningpolitiken ligga? Vilka
instrument ska folkvalda förfoga över i det europeiska
samhällsbygget – alltså hur ska ekonomin styras – och hur
ska ansvar kunna utkrävas? Jag har ovan beskrivit att
EMU-konstruktionen innebär att folkvalda avhänder sig ekonomiska
styrinstrument som är viktiga för hur samhällen ska utvecklas
och inte minst för vilken välfärdspolitik som ska kunna föras.
I mina tidigare
studier av demokratifrågan i EU-debatten har jag kunnat
konstatera att demokratifrågan tenderar att omtolkas när det
gäller EU. Demokrati handlar om folkstyre. Men under debatten om
EU-medlemskap hamnade effektivitet, framför allt ekonomisk
effektivitet, i fokus för demokratifrågan, samtidigt som frågan
om medborgarnas delaktighet, deltagande och möjlighet till
ansvarsutkrävande tonades ner.
Huvudargumentet på
ja-sidan var att vi skulle vinna politisk handlingskraft och
sakpolitisk effektivitet genom medlemskapet och detta betraktades
i debatten på ett självklart sätt som en demokrativinst.
Handlingskraft och effektivitet blev i EU-debatten alltmer
framträdande i demokratifrågan, vilket är en omtolkning av
demokratin.
Handlingskraft har
visserligen länge varit ett viktigt värde i det svenska
politiska systemet, men man höll isär demokrati- och
effektivitetsfrågan tankemässigt, exempelvis i diskussionerna
inför den nya grundlagen 1974. Man betonade då att såväl
regeringars handlingskraft som folkets delaktighet behövde
stärkas.
Inför
EU-omröstningen blev däremot en effektivitetsvinst i sig
betraktad som en demokrativinst. Ett enkelt samband etablerades:
det som är bra för ekonomin är bra för demokratin. Denna
omtolkning av demokratin kan ses som ett utslag av ekonomism –
makroekonomiska spörsmål tar över den politiska demokratin och
politiska/demokratiska frågor reduceras till ekonomi.
Omtolkningen av
demokratibegreppet (genom effektivitets-inriktningen) legitimerar
i sin tur förändringar i den politiska praktiken; den
legitimerar en praxis där resultaten – inte själva processen
och medborgarnas delaktighet i den – är det viktiga i politiken
och där det blir rimligt att låta experter sköta alltmer av
politiken.
Marknadsekonomi och
demokrati är så nära förknippade med varandra att de ibland
– i debatten – blir synonyma och utbytbara. Ett exempel: den
tyska författningsdomstolen erkände i sitt domslut över
Maastrichtfördraget att EU:s centralbank ECB innebär en
"modifiering av den demokratiska principen", men menade
att detta ändå är acceptabelt därför att en fristående
centralbank bevisligen är en bättre garant för stabilt
penningvärde än institutioner som är beroende av de politiska
krafternas kortsiktiga stöd. Här framstår stabilt penningvärde
som ett viktigare värde än demokrati.
En aspekt av det
ekonomiska inflytandet i den politiska debatten är också
föreställningen att demokratin utgör en av orsakerna till
statsfinansiella problem och att det kan behövas någon form av
konstitutionell självbindning av folkviljan. Politiker är,
enligt detta synsätt, ofta kallat "public
choice"-skolan, alltför bundna till väljargrupper och
beroende av deras stöd för att kunna föra en långsiktigt bra
politik. Politikområden som kräver långsiktighet och
"trovärdighet" lyfts därför bort från det politiskt-
demokratiska området. Enligt denna föreställning ska alltså
politiken göras oberoende av så kallat "tillfälliga
politiska opinioner" och – i ett EU-perspektiv – av
"nationella särintressen".
Ett riksdags- och
regeringsskifte i ett medlemsland ska inte kunna ändra
inriktningen på politiken. EMU är typexemplet. Penningpolitiken
ska göras självständig och de folkvalda politikerna hållas
permanent utanför det penningpolitiska beslutsfattandet. Man
låter istället "självständiga" ekonomiska experter
spela en central roll i formuleringen av politiken. Ledamöterna i
Europeiska centralbanken är uttryckligen förbjudna att ta
politiska instruktioner från medlemsländerna.
"Expertifieringen" och
teknokratiseringen av politiken motiveras med att resultatet i
förlängningen gynnar demokratin. Det här synsättet innebär
samtidigt en avideologisering av politiken. I grunden bygger detta
sätt att resonera på föreställningen att det finns en politik
som är bra för alla/bra för Europa, att det
finns en slags
"naturlig" ekonomisk och politisk ordning som står
över intressemotsättningar och klasskonflikter. Och tanken är
att experter bäst förvaltar denna ordning, medan demokratiskt
styre skulle rubba densamma.
Men demokrati
innebär att vi ska ha gemensamma regler för kollektiv
problemlösning, inte att vi alla ska omfatta samma
samhällsvision. Det finns olika intressen i samhället och dessa
måste kunna få möjlighet att göra sig gällande och påverka
politikens inriktning, också den övergripande ekonomiska
politikens.
Det måste därför
finnas former för ett meningsfullt politiskt ansvarsutkrävande
och vägar för att kunna förändra politikens inriktning. Detta
omöjliggör EMU-konstruktionen. Att kritisera EMU är inte
detsamma som att ifrågasätta att det är bra med låg inflation,
men däremot att ifrågasätta att låg inflation i alla lägen
ska vara den allenarådande målsättningen och fastlagd i lag.
Man kan alltså säga att det är ett demokratiskt problem att
vilken politik som ska föras är inskriven i EU:s fördrag –
och inget man beslutar politiskt.
Det är också ett
välfärdspolitiskt problem att låg inflation konsekvent
prioriteras framför full sysselsättning. Full sysselsättning
har hamnat högt på EU:s politiska dagordning på senare år, det
är sant. Men det har inte gjorts till högsta mål för den
ekonomiska politiken. Den ekonomiska politiken ligger fast och den
lägger grunden för vad som kan göras i
sysselsättningspolitiken. Detta reser frågan: kan unionen vara
"social" om inte dess ekonomiska grundlag är det?
Om EMU-projektet
handlat om att skapa en politiskt motvikt till marknaden, hade EMU
aldrig fått den utformning som den fick i Maastrichtfördraget
med konvergenskriterier, en ensidig betoning av
inflationsbekämpning, förbud mot att begränsa fria
kapitalrörelser samt en demokratiskt ogenomtränglig centralbank.
KERSTIN JACOBSSON
KRITISKA EU-FAKTA
Nr 85 Augusti 2003
Tillbaka
|