Stora
ekonomiska risker med en anslutning till EMU
I folkomröstningen får vi ta
ställning till om vi ska ingå fullt ut i en ekonomisk och
monetär union. Riksdagens majoritet har visserligen valt att
formulera frågan som en fråga om huruvida vi ska införa euron
eller ej. Det stämmer ju att det är en sida av
"myntet". Den andra – väl så viktiga – handlar om
ifall vi ska överlåta ett par viktiga ekonomiska instrument till
den gemensamma europeiska centralbanken, makten över räntan och
över valutapolitiken.
Hur mynt och sedlar
ser ut i Sverige är inte den avgörande frågan. Den avgörande
frågan är vilka ekonomiska styrinstrument svenska folkvalda ska
ha, eller närmare bestämt den självständiga centralbank som
riksdagen valt att delegera dessa befogenheter till.
Ska räntan kunna
pareras efter behoven i den svenska ekonomin eller ska räntan
styras från Frankfurt? Vems behov ska i så fall styra – blir
räntan anpassad efter ett europeiskt genomsnitt (som kanske inte
är bra för någon) eller blir det de stora ländernas intressen
som styr?
Och vidare: Ska
valutakurssvängningar kunna fungera som stötdämpare i
ekonomiska kriser eller måste sådana problem lösas med hjälp
av andra – ofta drastiska – åtgärder, som nedskärningar i
välfärdssystemen? Genom dagens flytande valutakursen reglerar
detta sig själv. Vad en fast växelkurs i ett ekonomiskt
krisläge däremot kan åstadkomma fick vi en försmak på i det
tidiga 90-talet när räntan höjdes till 500 procent, en
erfarenhet som förskräcker.
Symboliken som
ligger i att en politisk union också har en gemensam valuta är
lätt att förstå. Men tänker man på Europas verkliga ekonomier
blir man snart mera tveksam. I verkligheten har Europa en mycket
olikartad ekonomisk struktur. Jämför Greklands jordbruksekonomi,
svensk och finsk skogsindustri och det tyska Ruhrområdet. Olika
länder kan ha olika behov. Och trots att olika länder kan
befinna sig i olika konjunkturlägen kan man bara föra en ekonomisk
politik i den monetära unionen. Vi har de senaste åren sett att
Tyskland haft lågkonjunktur och skulle ha mått bra av en
räntesänkning medan den irländska ekonomin växt för snabbt
och skulle behövt motsatt politik. Ändå är de hänvisade till
samma räntepolitik. Det har sagts att EMU är som att ha 15
villor utspridda över hela landet och så en termostat placerad i
Örebro.
Till skillnad från USA ska inte
den federala nivån i EU ha en budget som medger omfördelning,
till exempel till regioner och individer som drabbas. Varje land
får klara sig själv vid kriser samtidigt som länderna är
beroende av hur de andra länderna sköter sina ekonomier. En
annan EMU-kritiker har ställt den retoriska frågan om någon
tror att det gynnar grannsämjan om 15 familjer slår ihop sina
ekonomier och den
egna familjen blir beroende av hur de andra sköter sina
familjefinanser?
För att ha viss
kontroll över hur länderna sköter sina offentliga finanser har
EU-länderna kommit överens om regler för hur stora underskott
länderna får ha i sina offentliga finanser, den så kallade
stabilitetspakten. Den binder också de länder som står utanför
EMU.
Stabilitetspakten
har kritiserats för att den är för rigid. Kommissionens
ordförande Prodi har till och med kallat den dum. Länder som
redan är drabbade av lågkonjunktur kan till exempel inte
genomföra offentliga investeringar, vilka skulle kunna bidra till
att "få fart på ekonomin", eftersom de inte får ha
för stora budgetunderskott.
När länderna
genom EMU avhänt sig viktiga instrument som ränte- och
valutapolitiken och begränsat sin handlingsfrihet i
finanspolitiken genom stabilitetspakten, blir det extra viktigt
att arbetsmarknaderna fungerar dynamiskt.
Många fruktar att
arbetsmarknaden tvingas flexibiliseras, vilket går ut över
arbetstagarna/löntagarna genom försämringar i arbetsrätt och
andra trygghetssystem och kanske rent av lönesänkningar.
Lönebildningen kan
heller inte bli lika "flexibel" som en rörlig
växelkurs och detta vore ju inte heller önskvärt i ett
löntagarperspektiv. Det blir också större press på rörlighet
på arbetsmarknaden: Tanken är att arbetslösa ska flytta dit det
finns jobb.
Samtidigt vet vi
att rörligheten (den frivilliga) är ganska låg i Europa på
grund av språksvårigheter men också på grund av att många
trivs där de har sina rötter. Möjligheten att jobba i andra
länder är bra. Att tvingas till det är en helt annan sak.
Minskade
växlingskostnader för företag och privatpersoner, möjligheten
att lättare göra prisjämförelser mellan länder vilket kan
möjliggöra bättre konkurrens eller symbolvärdet av en gemensam
valuta kan inte uppväga riskerna med EMU-projektet.
KERSTIN JACOBSSON
KRITISKA
EU-FAKTA Nr 83 Juli 2003
Tillbaka
|